Giurgiu /Bratislava 2. januára (TASR) - V najbližších dňoch začnú v rumunskom prístave Giurgiu vyťahovať z Dunaja slovenský tlačný remorkér Poľana, ktorý sa potopil po veľkom požiari v utorok 20. decembra.
Majiteľ plavidla - akciová spoločnosť Slovenská plavba a prístavy Bratislava, uzatvoril kontrakt na vyzdvihnutie potopenej lode so špecializovanou holandskou firmou Multraship, ktorá disponuje kapacitným plávajúcim zdvíhacím zariadením ako aj kvalifikovanými odborníkmi. TASR o tom dnes informoval generálny riaditeľ SPaP Anton Prno.
"Toto zdvíhacie plavidlo momentálne prepravujú z dolnodunajského prístavu Tulcea do Giurgiu. Jeho priplávanie a začiatok zdvíhacích prác sa očakáva najskôr koncom tohto týždňa, o čom budeme médiá príslušne informovať," dodal generálny riaditeľ.
Plavidlo, ktoré má dĺžku 34,5 metra a šírku 11 metrov sa v súčasnosti nachádza v hĺbke približne deviatich metrov. Ani jeden zo siedmich členov slovenskej posádky pri požiari neutrpel zranenia a všetci trávili sviatky na Slovensku.
Rumunské úrady miesto označili plávajúcou bariérou, ktorá aj v súčasnosti zabraňuje úniku zvyšku paliva do rieky. Ako sa TASR podarilo zistiť, presná škoda ešte nie je známa, ale rádovo môže ísť o milióny slovenských korún a plavidlo už nie je ako celok pre SPaP použiteľné. Poľanu vyrobili v roku 1980 paradoxne práve v Rumunsku.
Krátko po požiari a potopení boli obavy z ekologickej katastrofy, keďže časť zo 42 ton paliva unikla do rieky. Podľa expertov by väčší únik paliva mohol zničiť faunu a flóru v oblasti. Krátko po incidente do miesta nehody vycestovala odborná komisia SPaP, ktorá mala zistiť rozsah škôd a organizovať záchranné práce.
Požiar vypukol v ranných hodinách 19. decembra v strojovni remorkéra. Poľana smerujúca z Komárna do Konstance sa vtedy nachádzala neďaleko bulharského prístavného mesta Ruse, na bulharsko-rumunskom úseku Dunaja (riečny kilometer 497). Nešťastie spôsobil skrat v strojovni. Následne sa deň nato - 20. decembra plavidlo potopilo, keď tu predtým hrozila explózia.
K ostatnej vážnej havárii na Dunaji došlo začiatkom októbra pri obci Sap neďaleko Gabčíkova, kde vypukol požiar na rumunskej lodi Oltenita. Štvorposchodové plavidlo úplne zhorelo, pri požiari zahynula 57-ročná speváčka kapely vystupujúcej na lodi.
K najtragickejšej havárii slovenského remorkéra na Dunaji došlo v októbri 1996, kedy sa neďaleko rakúskej elektrárne vo Viedni-Freudenau potopil tlačný remorkér Slovenskej plavby dunajskej Ďumbier s jedným tlačným člnom. Na palube bolo deväť námorníkov, z ktorých ôsmi zahynuli, jedného sa podarilo zachrániť.