BRATISLAVA - Letiská v Bratislave a Košiciach by malo získať viedenské letisko Schwechat. Včera to ministrovi dopravy Pavlovi Prokopovičovi odporučila privatizačná komisia na návrh hlavného poradcu z Rakúska Meinl Bank.
Vo víťaznom konzorciu Two One je okrem Schwechatu aj slovenská finančná skupina Penta a rakúska spoločnosť Raiffeisen Zentralbank. Predstaviteľ Two One Michael Fazekas vyjadril presvedčenie, že "sme predložili najlepšiu ponuku na trvalý pozitívny rozvoj letísk a celého regiónu".
Druhé v poradí skončilo španielsko-britské konzorcium Abertis, v ktorom figuruje ďalšia finančná skupina J&T. Tá označila rozhodnutie komisie za prekvapivé.
Tretí konkurent, konzorcium ISAP, už predčasom vyhlásilo, že v prípade víťazstva Two One podá podnet do Bruselu.
Jeden z poradcov, spoločnosť SH&E, plán víťazného konzorcia Two One neodporúčal, lebo ho nepresvedčil jeho projekt na rozvoj letísk.
V princípe ide o obavu, či spojenie so Schwechatom neutlmí, napríklad, aj rozvoj nízkonákladových letov.
Prokopovič sa s rozhodnutím komisie oboznámi v týchto dňoch. Aj štátny tajomník Ján Kotuľa povedal, že sa "o to budem zaujímať".
Pred vstupom Schwechatu do bratislavského letiska už pred časom varoval Prokopoviča slovenský Protimonopolný úrad.
Premiérovi Mikulášovi Dzurindovi zasa písala nízkonákladová letecká spoločnosť Ryanair, že ak dostane bratislavské letisko Two One, prestane z Bratislavy lietať. Aerolinky sa obávajú, že vstup Schwechatu obmedzí rozvoj nízkonákladových letov. To by pre slovenských cestujúcich znamenalo zdraženie leteniek.
Ak by spojenie Schwechatu a Bratislavy malo naozaj utlmiť nízkonákladové lety, podľa Roberta Kohlmanna z asociácie cestovných kancelárií by na to "doplatil slovenský cestovný ruch, pretože túto dopravu využívajú zahraniční turisti prichádzajúci na Slovensko".
Opoziční politici rozhodnutie kritizujú. Branislav Opaterný (SF) má, napríklad, obavy, že "Bratislava bude slúžiť ako záložné letisko".
Koaliční politici sú opatrní a hovoria, že zodpovednosť "nesie minister".
Konečné rozhodnutie, kto získa 66 percent akcií letísk, má v rukách vláda.