Praha 19. decembra (TASR) Kolaps na hlavnej českej diaľnici D1 medzi Brnom a Prahou, ktorú v sobotu počas hustého sneženia zablokovali kamióny na niekoľko hodín, prinútil ministra dopravy ČR Milana Šimonovského, aby sa vrátil k myšlienke, či by aspoň ťažké nákladné autá nemali mať v zime povinné používanie zimných pneumatík. Ako konštatuje český denník Hospodářské noviny (HN), kamióny, ktoré najvyťaženejšiu komunikáciu v krajine zatarasili, mali väčšinou letnú výbavu.
Zaviesť povinné zimné pneumatiky v zimnom období pre všetky autá navrhoval už na jar poslanec ČSSD Václav Votava pri prerokúvaní zákona o prevádzke na pozemných komunikáciách, ale jeho návrh neprešiel. Argumentom proti povinnosti prezúvať na začiatku zimy všetky autá z letných na zimné pneumatiky bolo konštatovanie, že kalamitných dní nie je počas zimy viac ako desať, uzatvárajú HN.
Kalamite a zablokovanej diaľnici D1, kde v noci zo soboty na nedeľu medzi 64. a 119 kilometrom v oboch smeroch uviazli tisíce áut, autobusov a kamiónov, sa venujú dnes všetky české denníky. Lidové noviny (LN) v komentári označujú za vinníka ministerstvo dopravy a ministra Milana Šimonovského. Jeho úrad po vstupe Česka do EÚ najprv zaspal vpád tranzitnej kamiónovej dopravy kvôli nižším poplatkom, a teraz narýchlo a trápne hľadá riešenie. Ministerstvo chybuje aj v tom, že mohlo bez veľkých investícií sprísniť kontrolu technického stavu kamiónov, ale neurobilo tak.
Hlavnou príčinou kolapsu diaľnice D1 je podľa LN skutočnosť, že ministerstvo dopravy, terajšia aj minulé české vlády dopustili, že doprava v krajine visí na jedinej dopravnej tepne, jedinej tranzitnej diaľnici v krajine. Výstavbu paralelnej hradeckej diaľnice paralyzuje byrokratická neschopnosť a urputná činnosť ekologických fanatikov. Výsledkom je zablokovaná diaľnica, materiálne škody vinou straty času, ale aj mŕtvi a zranení ľudia.