Bratislava 14. decembra (TASR) - Nariadením vlády SR o prístupe na trh služieb na vybavenie cestujúcich i nákladu a pozemnej obsluhy lietadiel sa do právneho poriadku Slovenskej republiky preberá smernica Európskej komisie (EK) o prístupe na trh služieb pozemnej obsluhy na letiskách spoločenstva.
Cieľom tohto návrhu, ktorý dnes prerokovala a schválila vláda SR, je zabezpečiť a posilniť slobodu poskytovania služieb pozemnej obsluhy na letiskách a prebrať jednotnú kategorizáciu služieb v danej oblasti. Otvorenie prístupu k trhu pozemnej obsluhy by podľa predkladateľa Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR malo pomôcť znížiť prevádzkové náklady leteckých spoločností, zvýšiť kvalitu služieb poskytovaných užívateľom leteckej dopravy a sekundárnym javom má byť zvýšenie podnikateľských možností. Podľa nariadenia prístup na trh služieb pozemnej obsluhy na letiskách, na ktorých je ročná preprava za predchádzajúci kalendárny rok minimálne dva milióny cestujúcich alebo 50 000 ton nákladu, má každý poskytovateľ služieb pozemnej obsluhy založený v členskom štáte Európskej únie (EÚ). Ak letisko dosahuje uvedenú hranicu iba v nákladnej preprave, prístup na trh služieb pozemnej obsluhy sa nevzťahuje na kategórie služieb pozemnej obsluhy poskytované výlučne pre cestujúcich.
Počet poskytovateľov služieb pozemnej obsluhy na letisku pri poskytovaní vybraných kategórií služieb pozemnej obsluhy môže byť obmedzený minimálne na dvoch. Prevádzkovateľ letiska o tomto obmedzení informuje MDPT SR a zároveň uvedie, či sám poskytuje vybrané kategórie služieb pozemnej obsluhy na letisku. Ak je na letisku počet poskytovateľov služieb pozemnej obsluhy obmedzený a nie je naplnený, prevádzkovateľ letiska vyhlási verejné výberové konanie na výber poskytovateľa služieb a vyhlasuje ho minimálne jedenkrát ročne, pokiaľ sa obmedzený počet poskytovateľov obsluhy nenaplní. Prevádzkovateľ letiska, na ktorom je ročná preprava minimálne 1 milión cestujúcich alebo 25 000 ton nákladu, je povinný s výnimkou vybraných kategórií služieb pozemnej obsluhy, umožniť leteckému dopravcovi spoločenstva poskytovanie služieb pozemnej obsluhy pre vlastnú potrebu. V prípade leteckého dopravcu tretieho štátu vzniká táto povinnosť, ak to vyplýva zo záväzkov z medzinárodných dohôd. Ak letisko dosahuje uvedenú hranicu iba v nákladnej preprave, prístup na trh služieb pozemnej obsluhy pre vlastnú potrebu sa nevzťahuje na kategórie služieb pozemnej obsluhy poskytované výlučne pre cestujúcich.
Prevádzkovateľ letiska je povinný umožniť poskytovateľom služieb pozemnej obsluhy na letisku prístup k tým priestorom a zariadeniam letiska potrebným na poskytovanie služieb pozemnej obsluhy, ktorých zložitosť, náklady alebo environmentálny vplyv neumožňujú delenie alebo zdvojenie, napríklad triedenie batožiny, odmrazovanie, výmena vody a distribučné palivové systémy.