SME

Boeing spúšťa výrobu série 747-8

V novej sérii budú použité technológie projektu 787 na zvýšenie schopností nákladnej a pasažierskej verzie, zníženie spotreby paliva, zníženie hluku, emisií a poskytnutie neporovnateľných operačných nákladov. Cargolux a Nippon Cargo nakúpia 34 lietadiel..

Ilustračná snímka.
Foto: Boeing
Seatlle, 14. novembra 2005 - Firma Boeing 14. novembra oficiálne spustila nový program „Boeing 747-8”, ktorý zahŕňa pasažiersku verziu 747-8I [Intercontinental] a nákladnu verziu 747-8F [Freighter].

Dopravné lietadlo Boeing 747-8I [interkontinentálne] bude, v porovnaní s B747-400, predĺžené o 3,6 metra (11,7 stôp), čím sa dosiahne, že do trupu bude možné umiestniť naviac až 34 sedadiel v typickej trojtriednej konfigurácii. V kategórii 400 až 500 miestnych lietadiel to bude jediné prúdové dopravné lietadlo, ktoré bude mať dolet 14 816 km (8 000 námorných míľ) a bude vybavené novým interiérom "Boeing Signature".

Boeing 747-800 Intercontinental bude tichší, bude produkovať menej emisií, a dosiahne nižšiu spotrebu ako všetky ostatné konkurečné typy. Bude mať o 21% vačší objem spodného nákladného priestoru ako 747-400 a merané náklady CASM (CASM = cost per available seat mile = náklady na jedno sedadlo na míľu) budú asi o 8% nižšie. V porovnaní s Airbusom A380 bude mať letové náklady nižšie o 22%.

Nákladný Boeing 747-800 Freighter bude o 5.6 metra (18.3 stopy) dlhší ako 747-400 Freighter a jeho maximálna vzletová hmotnosť bude 140 ton. Poskytne objem nákladného priestoru o 16% väčší ako verzia -400. Dodatočných 117 kubických metrov, získaných predĺžením trupu, poskytne priestor pre 4 ďalšie palety na hlavnej palube, dve dodatočné palety na spodnej palube a dva ďalšie kontajnery na spodnej palube. Náklad môže byť efektívne nakladaný a vykladaný použitím dvoch nákladných dverí a to na boku a vo zdvihnutom nose lietadla. B747-8 Freighter bude mať v porovnaní s A380 o 20% nižšie náklady na let. Naviac si udrží operačnú flexibilitu dnešných nákladných lietadiel typu 747, s dobrým predpokladom na zisk pri menšom ako maximálnom prepravovanom náklade. Boeing 747-800 Freighter dopĺňa súčasnú sériu 747-400, ktorá je štandardom v oblasti leteckej prepravy. V obidvoch modeloch je možné umiestniť palety vysoké 3,1 metra (10 stop), ktoré poskytujú operátorom najvačšiu flexibilitu.

V oboch verziách novej 747-ky budú použité verzie motorov GE GENx z B787, ktoré spĺňajú Stage4 a QC2 kritériá hlučnosti a majú znížené emisie. Obe verzie budú mať nižšie letové náklady, vylepšenú pilotnú kabínu a zlepšené krídlo. Boeing 747-8 taktiež ľahko zapadne do dnešnej leteckej infraštruktúry, može pristávať a vzlietať na viac ako 210 súčasných letiskách na svete bez dodatočných zmien ich infraštruktúry.

Ilustračná snímka.
Foto: Boeing
Firma Cargolux, pôsobiaca v Luxembursku a operujúca momentálne s flotilou 13 nákladných lietadiel B747-400F, si objednala 10 lietadiel nákladnej verzie B747-8F s opciou na ďalších 10 lietadiel.
Firma Nippon Cargo Airlines, so sídlom v Japonsku a operujúca s flotilou 14 nákladných lietadiel 747, si objednala 8 nákladných lietadiel 747-8F s opciou na ďalších 6 kusov, pričom má už objednané ďalšie 4 lietadlá typu 747-400F. Prvé lietadlo jej bude dodané v štvrtom štvrťroku 2009.
Závazné objednávky od týchto dvoch spoločností majú bez zliav hodnotu približne 5 miliárd amerických dolárov.

"Sme nesmierne potešení, že Cargolux a Nippon Cargo si vybrali nový 747-8 a stali sa prvými zákazníkmi tejto novej série, ktorá je reprezentantom hrdej a hodnotnej rodiny 747," povedal Alan Mullaly, Boeing Commercial Airplanes prezident a CEO. "V sérii 747-8 budú použité technológie z projektu 787 Dreamliner na významné zvýšenie schopností nákladnej a pasažierskej verzie, zníženie spotreby paliva, operačných nákladov a na zníženie vplyvu na životné prostredie vďaka zníženému hluku a nižším hodnotám emisií."

Ilustračná snímka.
Foto: Boeing
"747-8F je pre Nippon Cargo veľmi doležitá, keďže nám umožní využiť vysoko očakávaný rast trhu prepavy tovaru v Ázii" povedal Takuro Uchiyama, Nippon Cargo Airlines prezident a CEO. "Naviac to bude najefektívnejšie nákladné lietadlo, čo je, vzhľadom na súčasné vysoké ceny palív, jeho hlavnou výhodou".

Ulrich Ogiermann, Cargolux Airlines prezident a CEO, povedal: "Boeing 747-400F bol základným kameňom nášho úspechu a ja očakávam, že 747-8F bude pokračovať v tomto trende a rozšíri naše možnosti na svetovom trhu. Zvýšená nosnosť a zlepšená efektivita nám umožnia pokračovať v expanzii a maximalizovať náš zisk. Rovnako dôležitý je pre nás a pre komunity kde operujeme aj nový štandard v redukcii hluku, ktorý 747-8F spĺňa."

Rodina 747 nákladných lietadiel predstavuje viac ako polovicu celkovej svetovej prepravnej kapacity. Všetky modely Boeing nákladných lietadiel zabezpečujú viac ako 90 percent nákladnej prepravy.
Boeing predpokladá, že v segmente lietadiel so 400 a viac sedadlami (dopravné aj nákladne lietadlá) bude počas nasledujúcich 20 rokov dopyt po asi 900 lietadlách. Ďalej predpokladá, že veľké nákladné lietadlá s nosnosťou 65 ton a viac („large widebody“) dosiahnu do roku 2034 až 34 percent trhu nákladných lietadiel.
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: Boeing / Jano Šimička

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 492
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 165
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 698
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 751
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 004
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 453
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 768
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 520
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Rad cestujúcich na madridskom letisku počas veľkého výpadku prúdu.

Španielsko zostalo pol dňa bez prúdu.


Francúzsky minister vnútra Bruno Retailleau.

Niektorí budú zatvorení vo väzniciach s najvyšším stupňom stráženia.


TASR
Ilustračná fotografia.

Prokuratúra požiadala o vzatie muža do vyšetrovacej väzby.


TASR
Obyvatelia Pekingu počas nákazy koronavírusu.

Biely dom uviedol, že koronavírus unikol z laboratória v Číne.


TASR 14

Sportnet

Na snímke fanúšikovia Spartaka počas odvety semifinále Slovenského pohára FC Spartak Trnava - ŠK Slovan Bratislava.

Vo finále pohára sa stretnú MFK Ružomberok a FC Spartak Trnava.


Slovenskí hokejisti v príprave na MS v hokeji 2025.

Prečítajte si odpovede na časté otázky o MS v hokeji 2025, ktoré hostí švédsky Štokholm a dánsky Herning.


Matej Balciar.

Matej Balciar oblieka dres 1.FC Slovácko.


Fínsky hokejista Valtteri Filppula.

Fínsky center odohral v NHL viac ako 1000 zápasov, reprezentáciu doviedol k zlatu na MS aj ZOH.


SkryťZatvoriť reklamu