Seatlle, 14. novembra 2005 - Firma Boeing 14. novembra oficiálne spustila nový program „Boeing 747-8”, ktorý zahŕňa pasažiersku verziu 747-8I [Intercontinental] a nákladnu verziu 747-8F [Freighter].
Dopravné lietadlo Boeing 747-8I [interkontinentálne] bude, v porovnaní s B747-400, predĺžené o 3,6 metra (11,7 stôp), čím sa dosiahne, že do trupu bude možné umiestniť naviac až 34 sedadiel v typickej trojtriednej konfigurácii. V kategórii 400 až 500 miestnych lietadiel to bude jediné prúdové dopravné lietadlo, ktoré bude mať dolet 14 816 km (8 000 námorných míľ) a bude vybavené novým interiérom "Boeing Signature".
Boeing 747-800 Intercontinental bude tichší, bude produkovať menej emisií, a dosiahne nižšiu spotrebu ako všetky ostatné konkurečné typy. Bude mať o 21% vačší objem spodného nákladného priestoru ako 747-400 a merané náklady CASM (CASM = cost per available seat mile = náklady na jedno sedadlo na míľu) budú asi o 8% nižšie. V porovnaní s Airbusom A380 bude mať letové náklady nižšie o 22%.
Nákladný Boeing 747-800 Freighter bude o 5.6 metra (18.3 stopy) dlhší ako 747-400 Freighter a jeho maximálna vzletová hmotnosť bude 140 ton. Poskytne objem nákladného priestoru o 16% väčší ako verzia -400. Dodatočných 117 kubických metrov, získaných predĺžením trupu, poskytne priestor pre 4 ďalšie palety na hlavnej palube, dve dodatočné palety na spodnej palube a dva ďalšie kontajnery na spodnej palube. Náklad môže byť efektívne nakladaný a vykladaný použitím dvoch nákladných dverí a to na boku a vo zdvihnutom nose lietadla. B747-8 Freighter bude mať v porovnaní s A380 o 20% nižšie náklady na let. Naviac si udrží operačnú flexibilitu dnešných nákladných lietadiel typu 747, s dobrým predpokladom na zisk pri menšom ako maximálnom prepravovanom náklade. Boeing 747-800 Freighter dopĺňa súčasnú sériu 747-400, ktorá je štandardom v oblasti leteckej prepravy. V obidvoch modeloch je možné umiestniť palety vysoké 3,1 metra (10 stop), ktoré poskytujú operátorom najvačšiu flexibilitu.
V oboch verziách novej 747-ky budú použité verzie motorov GE GENx z B787, ktoré spĺňajú Stage4 a QC2 kritériá hlučnosti a majú znížené emisie. Obe verzie budú mať nižšie letové náklady, vylepšenú pilotnú kabínu a zlepšené krídlo. Boeing 747-8 taktiež ľahko zapadne do dnešnej leteckej infraštruktúry, može pristávať a vzlietať na viac ako 210 súčasných letiskách na svete bez dodatočných zmien ich infraštruktúry.
Firma Cargolux, pôsobiaca v Luxembursku a operujúca momentálne s flotilou 13 nákladných lietadiel B747-400F, si objednala 10 lietadiel nákladnej verzie B747-8F s opciou na ďalších 10 lietadiel.
Firma Nippon Cargo Airlines, so sídlom v Japonsku a operujúca s flotilou 14 nákladných lietadiel 747, si objednala 8 nákladných lietadiel 747-8F s opciou na ďalších 6 kusov, pričom má už objednané ďalšie 4 lietadlá typu 747-400F. Prvé lietadlo jej bude dodané v štvrtom štvrťroku 2009.
Závazné objednávky od týchto dvoch spoločností majú bez zliav hodnotu približne 5 miliárd amerických dolárov.
"Sme nesmierne potešení, že Cargolux a Nippon Cargo si vybrali nový 747-8 a stali sa prvými zákazníkmi tejto novej série, ktorá je reprezentantom hrdej a hodnotnej rodiny 747," povedal Alan Mullaly, Boeing Commercial Airplanes prezident a CEO. "V sérii 747-8 budú použité technológie z projektu 787 Dreamliner na významné zvýšenie schopností nákladnej a pasažierskej verzie, zníženie spotreby paliva, operačných nákladov a na zníženie vplyvu na životné prostredie vďaka zníženému hluku a nižším hodnotám emisií."
"747-8F je pre Nippon Cargo veľmi doležitá, keďže nám umožní využiť vysoko očakávaný rast trhu prepavy tovaru v Ázii" povedal Takuro Uchiyama, Nippon Cargo Airlines prezident a CEO. "Naviac to bude najefektívnejšie nákladné lietadlo, čo je, vzhľadom na súčasné vysoké ceny palív, jeho hlavnou výhodou".
Ulrich Ogiermann, Cargolux Airlines prezident a CEO, povedal: "Boeing 747-400F bol základným kameňom nášho úspechu a ja očakávam, že 747-8F bude pokračovať v tomto trende a rozšíri naše možnosti na svetovom trhu. Zvýšená nosnosť a zlepšená efektivita nám umožnia pokračovať v expanzii a maximalizovať náš zisk. Rovnako dôležitý je pre nás a pre komunity kde operujeme aj nový štandard v redukcii hluku, ktorý 747-8F spĺňa."
Rodina 747 nákladných lietadiel predstavuje viac ako polovicu celkovej svetovej prepravnej kapacity. Všetky modely Boeing nákladných lietadiel zabezpečujú viac ako 90 percent nákladnej prepravy.
Boeing predpokladá, že v segmente lietadiel so 400 a viac sedadlami (dopravné aj nákladne lietadlá) bude počas nasledujúcich 20 rokov dopyt po asi 900 lietadlách. Ďalej predpokladá, že veľké nákladné lietadlá s nosnosťou 65 ton a viac („large widebody“) dosiahnu do roku 2034 až 34 percent trhu nákladných lietadiel.
Autor: Boeing / Jano Šimička