Wallstromová: SR má napriek pokroku pred sebou ešte veľa práce
BRATISLAVA 22. februára (SITA) - Slovensku patrí pochvala za doterajšie úsilie v prístupovom procese do Európskej únie (EÚ) za to, že sa mu v krátkom čase podarilo dobehnúť prvú skupinu kandidátskych krajín, povedala v piatok na úvod tlačovej konferencie
SITA
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
komisárka EÚ pre životné prostredie Margot Wallströmová. Kapitolu životné prostredie sa Slovensku podarilo uzavrieť v decembri minulého roka. Komisárku teší tento fakt, aj keď uzavretie kapitoly bolo možné iba vďaka viacerým prechodným obdobiam a výnimkám, ktoré si Slovensko vynegociovalo.
Okrem schválenia kľúčovej legislatívy a posilňovania administratívnych kapacít európska komisárka zvlášť ocenila skutočnosť, že sa SR stala členom Európskej environmentálnej agentúry. Pripomenula však, že európsku pätnástku je veľmi ťažké uspokojiť a Slovensko má v oblasti ochrany životného prostredia pred sebou ešte veľa práce, ktorá zaberie mnoho rokov. Wallströmová sa konkrétne zmienila najmä o ochrane ovzdušia, čistení odpadových vôd a nakladaní s odpadom.
Na otázku, ako sa Európska komisia stavia k financovaniu menších projektov, Wallströmová povedala, že predkladatelia môžu malé, vzájomne súvisiace projekty spájať dohromady. Ako príklad uviedla environmentálne projekty v povodí toku jednej rieky. Slovensko musí podľa nej urýchlene vypracovať novú národnú stratégiu pre program ISPA a na jej základe dosiahnuť, aby sa v rámci tohto programu mohli realizovať aj menšie projekty pre obce a malé mestá.
"Boli by sme radi, keby na projekty v oblasti životného prostredia bolo využívaných viac peňazí. Dúfame, že Slovensko môže pripraviť viac projektov, aby sa financie z programu ISPA čerpali práve na túto oblasť," zdôraznila Wallströmová a pripomenula, že finančné prostriedky EÚ sú napriek tomu iba počiatočné a treba ich doplniť financiami zo súkromných zdrojov. V budúcnosti by Slovensko podľa Wallströmovej malo investovať do takých technológií, ktoré majú minimálny negatívny dopad na životné prostredie, a to aj za cenu vyšších nákladov, pretože tie sa krajine v budúcnosti vrátia.
Vláda pred rokom napriek silnému odporu verejnosti aj odborníkov schválila nový projekt výstavby diaľnic a rýchlostných ciest. Na popoludňajšom stretnutí preto mimovládne organizácie zo Slovenska požiadajú komisárku Wallströmovú, aby presadila analýzu nákladov a úžitkov, ako aj sociálno-ekonomických dôsledkov trasovania transeurópskych ciest na Slovensku. Podľa predstaviteľov tretieho sektoru je projekt v protiklade k sociálnej a environmentálnej politike EÚ, z ktorej zdrojov by mala byť podľa predstáv ministerstva dopravy a vlády výstavba diaľnic spolufinancovaná. Wallströmová v tejto súvislosti povedala, že EÚ nemôže členským krajinám zakázať výstavbu infraštruktúry a diaľnic. "Môžeme im však odporúčať istý vyrovnaný pohľad, ktorý by mali brať do úvahy. Zároveň sa snažíme presadzovať väčšie využívanie železníc a verejnej dopravy na úkor individuálnej dopravy," povedala Wallströmová.