BRATISLAVA 21. novembra (SITA) - Z bratislavského letiska by sa malo podľa konzorcia Independent Slovak Airport Partners (ISAP) lietať predovšetkým do európskych destinácií. "V prípade Bratislavy je nutné najprv vybudovať európsku sieť s orientáciou na priame lety a s využitím nízkonákladových leteckých spoločností," skonštatoval Michael Garvens, generálny riaditeľ letiska Kolín/Bonn, ktoré je jedným z členov konzorcia ISAP. Zároveň dodal, že až keď bude letisko evidovať určitý objem prepravených cestujúcich, až potom sa môže uvažovať o diaľkových letoch.
Letisko M. R. Štefánika - Airport Bratislava, a.s. má podľa predstaviteľov konzorcia, ktoré spája aj spoločnosť Airport Consulting Vienna, kanadskú strojársku firmu SNS-Lavalin International a infraštrukturálny fond GalaxyS, potenciál na nízkonákladové lety do západnej Európy a zároveň na tradičné lety na východ. "Chceme však zvýšiť počet letov a pritiahnuť nové letecké spoločnosti, čo si však bude vyžadovať značné investície do potrebných zariadení," zdôraznil riaditeľ spoločnosti Airport Consulting Vienna Johann L. Frank s tým, že zároveň by sa na letiskách mala zvyšovať aj kvalita poskytovaných služieb, vrátane parkovacích plôch, obchodov či stravovacích zariadení. To všetko chce ISAP zrealizovať za predpokladu konkurenčných cien, ktoré by sa časom mali znižovať. Konzorcium ISAP je pripravené podať záväznú ponuku na kúpu 66 % akcií v bratislavskom aj košickom letisku. "Za veľmi dôležité pritom považujeme úroveň finančnej podpory a obchodný plán, pričom dôraz sa musí klásť nie len na očakávania investora, ale aj na očakávanie pasažierov a leteckých spoločností, ktoré budú na letisku ponúkať svoje lety," uviedol Frank s tým, že konzorciu ide o dlhodobú investíciu. "Pri takýchto projektoch nemôžeme očakávať, že sa nám za tri roky vráti 25 % investície. Určitý čas musíme len investovať, aby letisku narastali výnosy a až následne sa môže vrátiť investícia," vysvetlil Frank, avšak výšku investícii či dobu návratnosti nekomentoval. Dodal, že aj pre nereálnosť predstáv lokálnych partnerov o návratnosti investície neuzavrelo žiadnu dohodu o spolupráci.
Termín na predkladanie záväzných ponúk posunul riadiaci výbor pre prípravu privatizácie z 21. novembra tohto roka na začiatok decembra. Medzi ďalších záujemcov o 66 % akcií v bratislavskom a košickom letisku patrí okrem ISAP-u aj konzorcium TwoOne zložené z viedenského letiska, rakúskej Raiffeisen Zentralbank AG a private equity skupiny Penta. Ďalším je konzorcium, ktoré spája španielsku spoločnosť Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a slovenskú finančnú skupinu J&T. Na užšom zozname figuruje aj turecký staviteľ a prevádzkovateľ letísk Tepe Akfen Ventures. Konzorcium spájajúce francúzsku skupinu Vinci a rakúsku spoločnosť Away, ktorý sa dostalo na užší zoznam, však bez udania bližších dôvodov zo súťaže odstúpilo.