SME

Rýchlosť alebo cena?

Ako budeme lietať o pár rokov? Budeme v lietadlách stáť ako v električke alebo každý cestujúci bude mať k dispozícii vlastného maséra a sprchovací kút?

24. OKTÓBER 2003 – posledné pristátie lietadla Concorde na Londýnskom Heathrow po lete z New Yorku. Kapitán lietadla Jonathan Napier si fotografuje fanúšikov letectva, ktorí sa prišli rozlúčiť s končiacou érou nadzvukových dopravných lietadiel.
Ako budeme lietať o pár rokov? Budeme v lietadlách stáť ako v električke alebo každý cestujúci bude mať k dispozícii vlastného maséra a sprchovací kút?

Mýliť sa je ľudské. Dnes už úsmevné filmy zo žánru sci-fi predpokladali, že po roku 2000 budú ľudia komunikovať prostredníctvom videotelefónov s monštruóznymi obrazovkami. Nikoho nenapadlo, že každý bude vo vrecku nosiť drobnú hračku, ktorá dokáže nielen telefonovať, ale aj posielať správy či dokonca obrázky.

Podobne mylná bola aj predstava o tom, ako budeme v 21. storočí lietať. Odborná i laická verejnosť bola posadnutá rýchlosťou. Najmä od čias, keď lietadlá začali poháňať prúdové motory sa zdalo, že rýchlostné rekordy budú padať takmer denne. V roku 1947 sa podarilo prvýkrát prekonať rýchlosť zvuku (331 metrov za sekundu, t. j. 1192 km/h). Už o šesť rokov sa podarilo letieť dvakrát rýchlejšie.

IDE O RÝCHLOSŤ
Prvé dopravné lietadlo na prúdový pohon, britský Comet DH-106, vzlietlo 27. júla 1949 a od roku 1952 začalo pravidelne premávať na linke Londýn - Johannesburg. Pochopiteľne na seba nedala dlho čakať myšlienka, že nielen vojenskí piloti, ale aj obyčajní cestujúci by mohli lietať nadzvukovou rýchlosťou. Predstava, že človek bude za dve-tri hodinky z Paríža v New Yorku bola lákavá a technicky realizovateľná. Jej výsledkom boli dve známe nadzvukové dopravné lietadlá – britsko-francúzsky Concorde a sovietsky Tupolev TU-144. Začiatkom sedemdesiatych rokov, kedy začali brázdiť oblohu, nikto netušil, že táto kapitola leteckej dopravy sa skončí o tri desaťročia – v júli 2000 po tragickom páde jedného z Concordov v Paríži. Hoci ani jej začiatok nebol veľmi šťastný - ruský Tupolev sa v roku 1973 zrútil pred očami vydeseného publika priamo pri predvádzaní na leteckej šou, tiež v Paríži, pričom prišla o život celá 13-členná posádka.

LIETAJÚCI TANKER
Pád Concordu v roku 2000 bol len posledným klincom do rakvy dopravného nadzvukového lietadla. Jeho slabé stránky boli známe už dlho: obrovská nákladnosť a neefektívnosť. „Nadzvukové dopravné lietadlo možno do istej miery prirovnať k letiacemu tankeru,“ tvrdí Dennis Bushnell z NASA. Plná nádrž predstavuje asi polovicu zo 185 ton hmotnosti Concordu. Ďalším problémom boli dopady na životné prostredie – nadzvukové lietadlá lietali vo výške 18 kilometrov. „Zasahovali do priestoru ozónovej vrstvy a splodiny z motorov mohli prispieť k nárastu jej poškodenia,“ tvrdí letecký odborník Jill Max.

Problémy zastavili vývoj niektorých modelov už v zárodku - napríklad amerického Boeingu 2707, ktorý mal rýchlosťou 3200 km/h prepravovať až 350 cestujúcich na palube. Samotná príprava projektu zhltla 3 miliardy dolárov, no napokon práve vysoká nákladnosť a tlak ochrancov životného prostredia rozhodli, že prototyp, ktorý mal vzlietnuť v roku 1971, odpočíva v Hillerovom leteckom múzeu v Kalifornii.

Dvojposchodový Airbus 380 je posledným výkrikom efektívnosti a úspornosti
EFEKTÍVNOSŤ
Súčasný i budúci vývoj praje predovšetkým efektívnosti. Preto v ňom majú svoje miesto obrie lietadlá. Najznámejšie z nich, Boeing 747, alebo tiež Jumbo Jet, lieta nad našimi hlavami od februára 1969 a dosiaľ sa ho predalo viac než 1400 kusov. Boeing, ako doterajšieho svetového lídra v počte predaných kusov, však už od roku 2003 predbieha európsky producent Airbus. K jeho úspechu zrejme pribudne aj najväčšie lietadlo na svete, čerstvo vyskúšaný Airbus 380, ktorý by mal už na budúci rok začať s pravidelnou prevádzkou a so splácaním 14 miliárd eur, ktoré stál jeho vývoj. Na svoju palubu pojme 555 až 853 cestujúcich a bez pristátia doletí 15 tisíc kilometrov.

Zdá sa, že Boeing a Airbus budú prinajmenšom v blízkej budúcnosti udávať tón vo vývoji leteckej dopravy. Európsky Airbus stavil na snahu prepraviť naraz čo najviac cestujúcich na veľké vzdialenosti, teda bez medzipristátia a tankovania paliva. Naopak, Boeing sa chce zamerať skôr na menšie lietadlá, ktoré dokážu pasažierov dopraviť priamo a bez prestupovania aj do miest s malými a strednými letiskami (tzv. cestovanie „point to point“). Obe vízie však spája snaha ušetriť čo najviac peňazí. Enormný rast cien ropy a predstava, že budeme za liter obyčajného benzínu čoskoro platiť 50 korún, dávajú tomuto trendu za pravdu. Rýchlosť sa stáva druhoradou, čo napokon potvrdzujú výkony obrích strojov, ktoré „vytiahnú“ len čosi cez 900 km/hod.
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: S-MAGAZÍN / Peter M. Harvan

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 465
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 115
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 697
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 682
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 019
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 196
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 742
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 554
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obyvatelia Pekingu počas nákazy koronavírusu.

Biely dom uviedol, že koronavírus unikol z laboratória v Číne.


TASR 2

Na výsluch predvolali aj ďalšie osoby.


TASR
Ilustračné foto

Preplnenosti sa pripisuje vysoký počet úmrtí, vlani ich bolo osem.


TASR
Polícia použila na rozohnanie demonštrantov slzotvorný plyn, gumové projektily a vodné delo.

Úrady zatkli desiatky zamestnancov samosprávy v rámci vyšetrovania Imamogla.


TASR

Sportnet

Na snímke fanúšikovia Spartaka počas odvety semifinále Slovenského pohára FC Spartak Trnava - ŠK Slovan Bratislava.

Vo finále pohára sa stretnú MFK Ružomberok a FC Spartak Trnava.


Slovenskí hokejisti v príprave na MS v hokeji 2025.

Prečítajte si odpovede na časté otázky o MS v hokeji 2025, ktoré hostí švédsky Štokholm a dánsky Herning.


Matej Balciar.

Matej Balciar oblieka dres 1.FC Slovácko.


Fínsky hokejista Valtteri Filppula.

Fínsky center odohral v NHL viac ako 1000 zápasov, reprezentáciu doviedol k zlatu na MS aj ZOH.


SkryťZatvoriť reklamu