BRATISLAVA 10. novembra (SITA) - Útoky proti konzorciu TwoOne, ktoré sa šíria v médiách, sú podľa vedúceho projektu TwoOne Michaela Fazekasa len hrami niektorých ďalších uchádzačov. Konzorcium TwoOne, ktoré spája viedenské letisko, rakúsku Raiffeisen Zentralbank AG (RZB) a private equity skupinu Penta, patrí do užšieho výberu uchádzačov o 66 % akcií v bratislavskom a košickom letisku. "Aj keď pri takýchto procesoch treba podobné útoky očakávať, prudkosť a úroveň intríg nás však len prekvapila," povedal Fazekas. Podľa Fazekasa sa často stáva, že niektorí z ďalších uchádzačov sa nezamerajú predovšetkým na atraktivitu svojej ponuky, ale na útoky proti iným a zavádzanie verejnosti. Z pohľadu konzorcia TwoOne škodia takého údery pod pás predovšetkým úspešnej budúcnosti bratislavského letiska a regiónu. "Bolo by vhodné, keby sa všetka energia opäť sústredila na prínos pozitívnych výsledkov, teda do dlhodobo najlepšieho budúceho rozvoja Bratislavy," uviedol Fazekas.
Podľa medializovaných informácií je jeden z členov konzorcia, Raiffeisen Zentralbank, majetkovo prepojená s firmou Away, ktorá sa o akcie letísk zaujímala v konzorciu s francúzskou skupinou Vinci. Konzorcium sa však podľa stredajšieho vyjadrenia privatizačného poradcu, rakúskej Meinl Bank AG, vzdalo bez udania bližších dôvodov ďalšieho pokračovania v tendri. RZB obvinenia o prepojení odmieta. "Pre tieto obvinenia nie sú dôvody. Skutková podstata kontroly, zakázaná v zmysle procesu privatizácie, totiž nie je naplnená," skonštatoval hovorca RZB Andreas Ecker-Nakamura. Banka je pritom podľa neho presvedčená, že jej účasť na privatizácii je v súlade s celým procesom a obvinenia voči konzorciu TwoOne musia mať iné pozadie. Prepojenie bratislavského a viedenského letiska negatívne vníma aj Protimonopolný úrad SR (PMÚ), ktorého upozornenia z októbra 2003 a apríla 2005 sa týkali možného vzniku monopolu vzhľadom na geografickú blízkosť. Ako v reakcii na publikovaný list PMÚ reagoval hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška, podľa Meinl Bank je pri viedenskom letisku väčšia miera rizika ako pri ostatných uchádzačoch. Na druhej strane je aj šanca, že by hodnotenia PMÚ mohli byť pre Schwechat nakoniec pozitívne, dodal Šarluška. Stanovisko PMÚ však podľa Fazekasa neodráža aktuálny projekt konzorcia. "List úradu vychádzal z predpokladov, že ponuku predostrie viedenské letisko spolu s Austrian Airlines Group," vyhlásil Fazekas.
Do užšieho výberu piatich záujemcov o akcie letísk sa v polovici septembra dostalo okrem konzorcia TwoOne aj konzorcium zložené zo španielskej spoločnosti Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a slovenskej finančnej skupiny J&T. Ďalším v poradí bolo konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP), ktoré združuje nemeckú letiskovú spoločnosť Köln-Bonn Airport, kanadskú strojársku firmu SNC-Lavalin International, rakúsku poradenskú firmu Airport Consulting Vienna a infraštrukturálny fond GalaxyS. Na zozname figuroval aj turecký staviteľ a prevádzkovateľ letísk Tepe Akfen Ventures a konzorcium Vinci/Away, ktoré však zo súťaže odstúpilo. Uchádzači môžu svoje záväzné ponuky predkladať do 21. novembra tohto roka, pričom riadiaci výbor pre proces predaja rozhodol o rovnakej váhe kritérií za ponúkanú cenu akcií, ako aj za investície do letísk. Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roka.