Na čo prepnúť skôr? Tínedžer si z troch reality šou na slovenských a z piatich reality šou na českých a slovenských televíziách vyberie Big Brother. Zatiaľ. FOTO - ČTK
Vieme odmietnuť program, ktorý nás nezaujíma. To hovorí v súvislosti s reality šou sociologička Zuzana Kusá. Vychádza z porovnania vekových a sociálnych skupín, ktoré na Slovensku pozerajú Big Brother.
Na hranici priemernej sledovanosti tejto reality šou je totiž najzaujímavejšia veková kategória 20- až 49-ročných ľudí, ktorých sledovanosť je len 10-percentná.
"Zdá sa, že fanúšikovia z tejto vekovej kategórie sú u konkurencie. Ale ani dohromady netvoria počet, ktorý by mal vyvolávať čierne prognózy," vysvetľuje svoj postoj Kusá.
Vek diváka reality šou
Podľa výsledkov sledovanosti, ktoré SME poskytli televízie, Big Brother pozerajú najmä 12- až 14-roční diváci, 40- až 49-roční a ľudia od 50 rokov vyššie, VyVolených pozerajú ľudia od 18 do 49 rokov a SuperStar výraznejšie sleduje veková kategória od 25 do 79 rokov.
Z čísiel podľa Kusej vyplýva, že SuperStar si zatiaľ nenašla diváka vo veku súťažiacich (zrejme pozerajú Big Brother alebo nepozerajú televízor) a že Big Brother sledujú tínedžeri a dôchodcovia (zrejme pre nedostatok iných možností).
Mediálny analytik Miloš Mistrík to hodnotí takto: "To, že rovesníci nejavia o spevákov zo SuperStar takmer žiadny záujem, musí byť pre tvorcov veľkým sklamaním. V oveľa väčšej miere ich pozerajú ich mamy či staré mamy a otcovia asi sedia pri Big Brother v susednej izbe."
Vzdelanie diváka reality šou
Čo sa týka vzdelania, SuperStar sleduje najviac ľudí s úplným stredoškolským vzdelaním s maturitou (34,8 percenta), u VyVolených sú najvernejší takisto stredoškolsky vzdelaní diváci a Big Brother si obľúbili ľudia s neúplným, respektíve s maturitným vzdelaním (presné čísla televízie JOJ a Markíza neposkytli).
Pri týchto údajoch je zaujímavé aj to, že ani pri jednej reality šou sa nespomína výraznejšie zastúpenie vysokoškolsky vzdelaných divákov. Aj prvú reláciu druhej série SuperStar zatiaľ sledovalo len 11 percent z tejto skupiny.
Miloš Mistrík k tomu hovorí: "Pre vysokoškolákov je zjavne dôležitejšie niečo iné ako reality šou. Táto skupina obyvateľstva sa pre spomínaný typ programu akosi nenadchla či dokonca ho odsabotovala."
Sledovať neznamená milovať
To, či čísla odrážajú skutočný záujem o konkrétny typ reality šou a teda stav kultúrnosti na Slovensku, je však otázne. Psychologička Eva Jaššová upozorňuje, že sledovanosť programu nemusí znamenať jeho obľúbenosť.
"Motívom môže byť i túžba mať na vec svoj vlastný názor," hovorí psychologička. Sociologička Zuzana Kusá dodáva, že napríklad SuperStar je "aj nútene rodinný program a ak sa človek nechce vylúčiť z kruhu rodiny, musí ho pozerať aspoň jedným okom".
Autor: mt, hab