BRATISLAVA 7. novembra (SITA) - Protimonopolný úrad SR (PMÚ) má výhrady voči možnému spojeniu bratislavského letiska s viedenským letiskom. Vyplýva to z listu PMÚ z apríla 2005, ktorý úrad zaslal rezortu dopravu a potvrdil tak svoje vyjadrenie z októbra 2003. Podľa úradu je nutné posudzovať privatizáciu z hľadiska priestorového a vecného, ako to bolo v prípade Birmingham International Airport či The Airline Group/NATS. "V prípade bratislavského letiska by bol problematický výber strategického partnera, ktorý je priamo alebo nepriamo majetkovo alebo personálne prepojený s podnikateľom kontrolujúcim letisko Schwechat vo Viedni, pretože by sa mohlo jednať o spojenie dvoch bezprostredne susediacich letísk," uvádza sa v liste PMÚ.
Existenciu listu s upozorneniami PMÚ týkajúceho sa privatizácie bratislavského letiska potvrdil aj rezort dopravy, podľa ktorého sa tieto upozornenia premietli do privatizačných projektov schvaľovaných vládou. "Upozornenia sa týkali koncentrácie viedenského a bratislavského letiska a možného vzniku monopolu vzhľadom na geografickú blízkosť," povedal pre agentúru SITA hovorca a poradca ministra dopravy Tomáš Šarluška. Zároveň dodal, že podľa privatizačného poradcu, rakúskej Meinl Bank, je pri viedenskom letisku väčšia miera rizika ako pri ostatných uchádzačoch, ale na druhej strane je aj šanca, že by hodnotenia PMÚ mohli byť pre Schwechat nakoniec pozitívne. "Vyhrá ten, kto bude lepší," skonštatoval Šarluška.
O 66 % akcií v bratislavskom a košickom letisku sa uchádzajú okrem konzorcia TwoOne, ktorého členom je aj viedenské letisko, ešte ďalší štyria záujemcovia. Podľa medializovaných informácií niektorí z nich nevylučujú, že by podali sťažnosť kvôli geografickej polohe na PMÚ, ak by vyhralo konzorcium s viedenským letiskom. "Neexistuje tu problém koncentrácie," ubezpečil Herbert Kaufmann, predseda predstavenstva viedenského letiska. Všetci členovia konzorcia TwoOne sa pritom zhodujú, že pre nich nie je vhodné utlmovať existenciu a rozvoj slovenských letísk. "Ako pre bratislavské letisko, tak aj pre viedenské letisko, Raiffeisen Zentralbank či Pentu prinesie viac výhod rozvoj týchto letísk," uzavrel člen predstavenstva Raiffeisen Zentralbank Karl Sevelda.
Na oficiálnom užšom zozname sa nachádza konzorcium zložené zo španielskej spoločnosti Abertis, britského prevádzkovateľa letísk TBI a slovenskej finančnej skupiny J&T. Na tzv. short list sa dostalo ďalej konzorcium TwoOne, ktorá sa skladá z prevádzkovateľa viedenského letiska Flughafen Wien, private equity skupiny Penta a rakúskej banky Raiffeisen Zentralbank. Ďalším v poradí je konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP), ktoré združuje nemeckú letiskovú spoločnosť Köln-Bonn Airport, kanadskú strojársku firmu SNC-Lavalin International, rakúsku poradenskú firmu Airport Consulting Vienna a infraštrukturálny fond GalaxyS. Na zozname figuruje ďalej turecký staviteľ a prevádzkovateľ letísk Tepe Akfen Ventures. Medzi vybranými uchádzačmi o privatizáciu letísk je aj francúzska skupina Vinci v konzorciu s rakúskou spoločnosťou Away. Uchádzači môžu svoje záväzné ponuky predkladať do 21. novembra tohto roka, pričom riadiaci výbor pre proces predaja rozhodol o rovnakej váhe kritérií za ponúkanú cenu akcií, ako aj za investície do letísk. Víťaz medzinárodného tendra by mal byť známy do konca tohto roka.