SME

Boj o diváka sa začína. Ovládne nás nereálna "realita"?

Vo vile VyVolených je viac než polovica súťažiacich, včera odštartovala aj reality šou Big Brother.

Tváre a svaly. Slovenská reality šou zatiaľ ponúka len toto. ILUSTRAČNÉ FOTO - TV JOJ

Vo vile VyVolených je viac než polovica súťažiacich, včera odštartovala aj reality šou Big Brother. Stanú sa novými celebritami krásne tváre a telá?Dostane sa medzi VyVolených ďalší anabolikami nadupaný svalovec či rozverná blondínka? Kto z finalistov Big Brother bude bývať v luxuse a kto v biede? A ukáže nám niekto z týchto aj iné než svoje telo?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vitajte vo svete reality šou, kde sa súťaží o milióny. Vitajte v niekoľkomesačnom väzení vo vile bez rodiny a priateľov, zato s tisíckami anonymných pozorovateľov pri obrazovkách a na internete.

SkryťVypnúť reklamu

Veľký brat všetkých sleduje. A televíziám potečú alebo nepotečú zisky.

Českí voyeristi: je ich 2,5 milióna

Šialenstvo odštartoval divácky úspech súťaže, vydávanej za reality šou Slovensko hľadá SuperStar. Vedeniam televízií Markíza a JOJ povolili nervy. Hoci dovtedy s kúpou drahých licencovaných reality šou nepočítali, situácia sa zmenila.

Nielen STV delí odvtedy svoj čas na éru pred a po SuperStar.

Komerčné televízie preto urobili riskantný krok. Na VyVolených a Big Brother môžu, no skôr nemusia zarobiť. A pri 5 miliónoch obyvateľov Slovenska, čo je asi 3,5 milióna televíznych divákov, nemusia mať zaručenú ani vysokú sledovanosť.

Vladimir Železný, stojaci za úspechom televízie Nova, Magazínu Dnes povedal: "Ak niekto naruší pokoj zbraní a príde s reality šou, okamžite vyštartujú aj ostatní a začne preťahovanie - kto bude prvý, kto lepší. No to nie je podstatné. Jedna z tých televízií bude síce pyšne vykazovať vysokú sledovanosť, ale prerobia všetky."

SkryťVypnúť reklamu

Aj v Českej republike totiž zápolia o priazeň diváka dve komerčné televízie. Prima s VyVolenými a Nova s Big Brother.

Náklady na program, akým je napríklad Big Brother, sú pritom šialené. Len výstavba víl stála televíziu Markíza 100 miliónov a televíziu JOJ 40 miliónov.

Do toho sa nepočítajú žiadne prevádzkové náklady. Jeden súťažiaci napríklad stojí televíziu denne 100 korún plus mu platia ušlú mzdu. A 24-hodinová funkčnosť kamier a techniky spolu so štábom ide v oboch prípadoch reality šou do finančných stropov.

Zrejme z toho dôvodu televízia Nova, vysielateľ Big Brother, zložila v konkurenčnom boji zbrane a presunula vysielanie záznamov z vily z prime timu na popoludnie.

V pondelok 12. septembra totiž pozeralo Big Brother 898-tisíc divákov a VyVolených 1,54 milióna. Vo štvrtok 8. septembra si dokonca VyVolených vybralo až 1,9 milióna divákov a Big Brother "iba" 659-tisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenskí súťažiaci: tváre a telá?

Pri tom všetkom netreba obísť závažný fakt vo svete nereálnej "reality". To, že programy, založené na voyerizme, pozerá v susednom Česku približne 2,5 milióna ľudí, je šokujúce. A sú medzi nimi aj intelektuáli.

Muzikant a niekdajší politik Michael Kocáb sa netají skutočnosťou, že program VyVolení pozerá. Pre Lidové noviny povedal: "Je to psychologická štúdia záťažových situácií, dynamiky ľudských vzťahov. Televízii Prima sa to vymklo z rúk. Keby tam bol prítomný silný dramaturgický vplyv, tak už to nemá takú cenu."

Tímu z Primy sa totiž nevedomky podaril excelentný výber súťažiacich. Väčšinou nie sú hlúpi a až na dve výnimky si nešli do vily hľadať sexuálneho partnera. Ich dialógy a v mnohých prípadoch odhalenie alter ega sebou samým je potom hodné štúdie - aj voyeristickej.

SkryťVypnúť reklamu

Treba však dodať, že ide skutočne o výnimku.

Slovenskí VyVolení sú zatiaľ len krásnymi tvárami a telami a o výbere účastníkov vily v Big Brother môže vypovedať výber ich sparingpartnerov v moderátorskej pozícii: Vila Rozborila a Zuzany Belohorcovej.

Či teda pôjde skutočne o rovný boj Markízy s JOJ - a to o porovnávanie bezduchých debát a dokonalých tiel medzi Big Brother a VyVolenými - sa dozvieme v najbližších dňoch. Vo vile VyVolených je už polovica súťažiacich, brány Big Brother sa otvorili včera.

Šou sa začína. A málopočetný zvyšok národa môže namiesto sledovania ľudského terária začať športovať alebo chodiť do kina.

Čo na to odborníci

Susednú Českú republiku ovládol ošiaľ reality šou. Až 2,5 milióna ľudí sleduje dva programy: VyVolení a Big Brother. Ide vlastne o väzenie vo vile bez rodiny, priateľov, mobilných telefónov, internetu, médií i kníh. Princíp je založený na spoločnom fungovaní a zábave. Ide zvyčajne o debaty o ničom alebo o nezmyselné súťaže.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sú teda reality šou v strednej Európe také úspešné? Prečo na ne všetky tri slovenské televízie stavili? Na tieto otázky odpovedali SME ľudia, ktorí sledujú mediálnu scénu a ľudské správanie.

ZUZANA KUSÁ, sociologička: "Po určitom čase dôjde aj na Slovensku k odlivu reality šou. Ide o osobitný druh zážitku, ktorým ľudia nepohrdnú a zo začiatku sa oň zaujímajú, ale po čase sa dej stáva monotónny. Situácie a problémy sa začnú stereotypne opakovať. Súkromie bežných ľudí začne diváka po čase nudiť a nahradí ho opäť súkromie známych ľudí."

EVA JAŠŠOVÁ, psychologička: "Televízie podliehajú túžbe po veľkej sledovanosti. Robia tak z komerčných záujmov. Možno by bolo potrebné, aby televízie začali humanizovať a kreovať človeka. Reality šou na tento účel neslúžia. Snažia sa človeku ukazovať jeho nižšie pudy, ktoré doteraz boli u nás tabuizované. Preto to ľudia sledujú so zvedavosťou. Televízie robia v reality šou hviezdy z ľudí, čo rozprávajú o sexe a intímnych veciach. To nie je podľa mňa normálne a prirodzené. Ľudia však reality šou sledujú práve preto, že v reálnom živote nemajú možnosť také správanie zažiť. No s realitou tie šou nemajú nič spoločné."

SkryťVypnúť reklamu

RADOSLAV AUGUSTÍN, mediálny analytik: "Televízie kopírujú záujem divákov. Ak sa vkus niektorých nezhodne s televíznou ponukou, majú možnosť vybrať si iný program. Reality šou je úspešná z dôvodu, že ide o nový trend. Ak sa však opozerajú, určite nezmiznú z ponuky televízií. Rovnako ako seriál a telenovely. Reality šou sa začnú vyrábať v rôznych iných formách, ako je napríklad relácia Zámena manželiek a iné." (hab)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 081
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 697
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 203
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 432
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 227
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 605
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 242
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu