Big Brother, ako ho spoznáme v septembri. Spolu s reláciou VyVolení sa považuje za najtvrdšiu reality šou, kde je prítomná aj erotika. Do týchto typov programu sa hlásia aj bezdomovci, ľudia závislí od alkoholu či exhibicionisti. V Anglicku sa v tomto roku objaví neuveriteľných 176 nových relácií tohto typu. FOTO - REUTERS |
Hlasné počúvanie hudby, alkoholické seansy, krik nevychovaných detí a agresívne psy. To je prototyp nažívania britskej rodinky, ktorá účinkuje v novej britskej reality šou. Má názov Susedské nočné mory a na obrazovkách sa objavila minulý týždeň. Princípom programu je snaha vytvoriť pod taktovkou psychológa z tej koncentrovanej katastrofy ukážkovo harmonické susedstvo.
Napriek opakovaným zisteniam z výskumov, že ľudia sú už z provokujúcich relácií unavení, im ich britské televízne stanice servírujú v neprebernom množstve. Len v tomto roku by sa malo dovedna objaviť neuveriteľných 176 nových relácií tohto typu, vlani sa ich počet v porovnaní s predchádzajúcim rokom zdvojnásobil. Na piatich hlavných kanáloch v Anglicku bolo predvlani 13 a vlani už 28 reality šou.
Kritici lamentujú, že vkus spoločnosti diktujú tie najnižšie vrstvy a televízie im iba nadbiehajú. Odporujú im hlasy, podľa ktorých reality šou robí iba to, o čo sa zúfalo pokúšajú úderné dokumentárne filmy a náročné drámy, ale na rozdiel od reality šou sa im nedarí zapojiť celý národ do debaty o osobnej a spoločenskej zodpovednosti - a ešte ich pritom aj zabávať.
Záujem o vystupovanie v takých reláciách je však enormný. Do programov, vyvolávajúcich kontroverzné reakcie a pobúrenie, hľadajú produkčné štáby bigamistov, ľudí ochotných podstúpiť plastické operácie, testy pravosti otcovstva či mať pohlavný styk pred miliónmi divákov. Nastali zlaté časy pre exhibicionistov a rodiny v rozklade - zo spomínaného počtu nových relácií až 25 hľadá rozhádané rodiny či aspoň rozhádané matky a dcéry a 13 je založených na sexe dospelých.
Záujemcovia o vystúpenie na obrazovke si na internetovej stránke Beonscreen.co.uk (Budnaobrazovke) môžu vybrať reláciu podľa svojho vkusu a naturelu. Frustrovaní zamestnanci tam môžu prihlásiť šéfov s najhorším humorom, ženy so zlými a sebeckými manželmi môžu na svoje polovičky tajne poštvať televízny štáb, hľadajú sa školáci, čo mali milostný vzťah so svojimi učiteľmi. Je tam spolu viac než štyristo projektov.
Nedávny výskum pritom ukázal, že len šesť hodín strávených sledovaním stále najpopulárnejšej relácie Big Brother vyvoláva u divákov pocity úzkosti, depresiu a zhnusenie. Šou totiž obsahuje to, čím Aristoteles charakterizoval drámu: ľútosť a zdesenie. Ako uviedol riaditeľ jednej produkčnej spoločnosti, ľudská prirodzenosť sa nemení - je tu extrovertná menšina, ktorá stále hľadá publikum, a väčšina, ktorá sa na nich rada pozerá.
Keď pred šiestimi rokmi spustili v Holandsku prvú reláciu Big Brother, tamojší odborníci pohŕdavo tvrdili, že tú istú dávku voyeurizmu si užijete, keď sa prejdete po meste a budete ľuďom pozerať do obývačiek. V Británii dnes na piatich pozemne šírených kanáloch môžete sledovať sedemdesiat hodín podobných programov týždenne. Tomu sa žiadna pochôdzka mestom nevyrovná.
Autor: ANDREA ERTLOVÁ, Londýn