Rozhodovanie: Medzi Jánom Jamrichom (vpravo) a Melániou Kasenčákovou (vľavo).
FOTO SME - PAVOL MAJER
Reality šou Miliónový tanec bola pre televíziu JOJ veľkým riskom. Súťaž, zameraná na tento druh umenia, u nás ani v susedných štátoch nebola. Tanec ľudia ešte stále vnímajú ako okrajový žáner, o ktorý sa zaujímajú iba profesionáli.
Priznáva to aj psychologička Eva Jaššová: "Ide o špecifickejší druh umenia. Prezentácia tanečníkov nemôže byť masová ako pri spevákoch. Tí chodia na turné, ich pesničky počuť z rozhlasu, vydávajú cédečká. To je hendikep."
Program sa dostal takmer do svojej polovice, čaká ho už piate finálové kolo a jeho sledovanosť je čoraz menšia, ako pri SuperStar. Ako to vnímajú choreografi, pedagógovia - ľudia, ktorí sa tancom živia? Môže reality šou podľa nich tancu na Slovensku pomôcť?
Názory sú rôzne. Takmer všetci sa zhodujú v tom, že program ukázal desať šikovných tanečníkov, ktorí sú talentovaní a dobrí v tanečnom štýle. Už menej sú však presvedčení o forme ukazovania tých schopností.
Riaditeľ Tanečného divadla Bralen Rastislav Letenaj hovorí: "Istým spôsobom to tancu pomôcť môže. Devízou celého tohto projektu je, že o tanci sa konečne začína hovoriť, sledujú to aj ľudia, ktorí s tým nemajú nič spoločné. Mne sa však nepáči, že ide o reality šou. Hoci, dá to sa v súčasnosti urobiť inak?"
Ján Ďurovčík, jeden z najznámejších slovenských choreografov, konštatuje: "Na začiatku ma nadchla myšlienka spropagovania tanca, je to žáner, na ktorý sa občas zabúda. Prvé diely boli fajn. Ale súčasná medializácia celého projektu vo mne vzbudzuje pochybnosť, či takéto zviditeľňovanie tancu pomôže."
Aj sami finalisti v poslednom čase čoraz častejšie hovoria, že Miliónový tanec už nie je o tanci, ale najmä o sympatiách, o šou. Najväčší počet hlasov dostane ten, kto zaujme. A nie tancom.
"Je mi ľúto, že sa finalisti neukazujú tancom, ale rôznymi kauzami či konfliktami. Viem, že je to komerčný program, spravený tak, aby ľudí zaujal. Ale aj komerčná vec sa dá robiť dobre," myslí si tanečníčka Renáta Bubniaková, študentka VŠMU, ktorá účinkuje v muzikáloch na Novej scéne.
A šéf baletného súboru Slovenského národného divadla Emil Bartko: "Pozrel som si nejaké diely, aby som mal prehľad. Aj keď reality šou neodsudzujem - je to fenomén súčasnosti - v istom zmysle to považujem za zneváženie tanečného umenia."
Pedagogička ľudového tanca Ivana Majerová dodáva: "Myslím si, že je to propagácia najmä komerčnej stránky tanca ako napríklad hip-hop, street dance. Nemyslím si preto, že súťaž podporí tanec celkovo, skôr iba tieto smery."
Opačný názor má nakoniec takmer len choreograf Ivo Ladižinský, ktorý si v treťom finálovom kole zasadol do porotcovského kresla. Hovorí: "Konečne niekto urobil niečo aj pre tanečníkov. Pretože dnes sa s nimi každý ešte stále rozpráva štýlom - Tak tu mi poskáčete troška a je to vybavené."
S tým v jednom zmysle súhlasí aj Bartko. Hovorí: "Máme tu toľko dobrých profesionálnych tanečníkov, o ktorých sa nikto nezaujíma a z finalistov sa teraz stávajú hviezdy, zaujímajú sa o nich médiá."
Tak ako to je? Fredy Ayisi, predseda poroty súťaže a spolutvorca myšlienky, chcel touto reality šou spropagovať umenie. Podarilo sa mu to? Aj on sám bol nešťastný napríklad z nahých fotografií finalistov na obálke Nového Času.
Ladižinský tvrdí: "Aj keď je to robené formou reality šou, ukázal, že aj na Slovensku sú veľmi talentovaní ľudia s veľkým potenciálom. Ale kultúrna alebo tanečná obec tento projekt ocení možno až o niekoľko rokov."
Alebo naň rýchlo zabudne? (oba, r)
Ďalší favorit vypadol
Džony už nie je kráľ. Rebelant Miliónového tanca, ktorý s prehľadom trikrát za sebou zvíťazil, už minulý týždeň povedal: "Toto je posledný raz, nabudúce už nebudem prvý. Zosadí ma Števo alebo niekto iný. Ale tak to má byť, je to súťaž a je to tak dobre."
Jano Mečoch mal pravdu. Vo všetkom. Štefan Chlebo bol tento týždeň tým, ktorý musel rozhodovať o tom, koho vyradí z tanečnej súťaže. Svoje víťazstvo preto aj oľutoval. "Mne absolútne vyhovovalo to druhé miesto. Všetci mi gratulujú, ale ja zatiaľ vnímam iba tie negatíva," povedal.
Úlohu mal o to ťažšiu, že na posledných priečkach sa ocitli tanečníci, ktorí boli favoritmi súťaže a ich zlé umiestnenie nikto netipoval. Išlo o Melániu Kasenčákovú a Jána Jamricha. Ako sa Štefan rozhodoval?
"Janko je perfektný tanečník klasiky, ktorý sa chytá aj na ostatné štýly, výborný kamarát, s ktorým som mesiac býval. A potom tam stála Melánia, vynikajúca hip-hopová tanečníčka, všestranná a vynikajúca aj v iných žánroch. Nakoniec som sa rozhodol asi podľa reakcií okolia, Melánia je veľmi obľúbená."
Rozhodnutie divákov vzalo aj porotu. Moisés spolu s Ayisim celý čas iba neveriacky krútili hlavou, porotkyňa Sopková sa počas priameho prenosu rozplakala.
A čo samotný vyradený? "Je to ako hra Človeče, nehnevaj sa," skonštatoval a vyradenie zo súťaže si na after párty riadne užíval. (oba)