Jedenástim finalistom vyjde 18. apríla CD kompilácia. Každý na nej spieva jednu skladbu, s ktorou zaujal počas súťaže. Bonusom sú spoločné skladby - Kým vieš snívať z autorskej dielne Paľa Haberu a Daniela Heviera a Teraz je ten správny čas od Georgia Babulica. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
O týždeň príde do predaja cédečko so skladbami všetkých jedenástich finalistov SuperStar. Odborníci očakávajú, že prevalcuje trh. Už singel finalistov Kým vieš snívať prekonal všetky rekordy a predalo sa ho okolo 100-tisíc kusov.
Dušan Hladký z vydavateľstva BMG pre TASR povedal, že "už v prvých dňoch predaja sa očakáva prekonanie všetkých možných objednávkových rekordov". Do mesiaca potom vyjde cédečko aj víťazovi súťaže a do pol roka sa očakáva vydanie cédečiek ďalších - aspoň šiestich - finalistov.
Bude sa predávať aj iná muzika ako tá zo SuperStar? Budú mať ľudia na ňu peniaze?
Prvé správy
Pavol Habera predpokladá, že kompilácia SuperStar, ktorá vyjde o týždeň, bude najpredávanejším cédečkom roka - okrem spomínaného singla Kým vieš snívať. Hovorí to ako muzikant, nie ako porotca súťaže.
"Na tom cédečku spieva všetkých 11 idolov, ktorí boli pol roka v televízii a promo majú výborné. Je logické, že to pôjde - aj keby tam boli nahrané rozprávky starej matere."
Habera to vidí správne. Má pravdu aj v tom, že mladí ľudia na Slovensku nebudú mať vždy peniaze na kúpu inej muziky. "Tí, ktorí svojej obľúbenej kapele alebo spevákovi vážne držia palce, si asi našetria aj na svoje obľúbené cédečko, aj na SuperStar. Ale na Slovensku ľudia nežijú tak, aby si kúpili mesačne dve cédečká. Majú len na jedno a niektorí ani na to."
Potvrdzuje to aj šéfredaktor Rádia_FM Marcel Forgáč. Vydanie cédečka SuperStar podľa neho prevalcuje trh: "Je to rovnaké ako so skladbou Kým vieš snívať. Rádiá to hrajú, pretože sa tomu nedá vyhnúť. Na SuperStar frčia všetci. A keďže cédečko bude za veľmi prijateľnú cenu, vekový segment, ktorý hádže macíky, si to určite nakúpi."
Podľa Forgáča bude logickým krokom, ak nebudú v období "tesne po SuperStar" iní slovenskí hudobní interpreti vydávať cédečká. "Pretože takú mediálnu silu, akú má SuperStar, nemá žiadna slovenská skupina. Je to aj vysvetlenie toho, že SuperStar nie je až tak umeleckou silou, ako silou reklamnou."
O predajnosti CD kompilácie nepochybujú ani riaditelia iných slovenských vydavateľstiev. Jeho budúcnosť vidia veľmi ružovo. Riaditeľ konkurenčného vydavateľstva s BMG Millenium Records & Publishing Bronislav Prokop hovorí: "Predajnosť odhadujem na 50-tisíc kusov a viac. V tomto zmysle to naozaj prevalcuje trh."
Treba podotknúť, že 50-tisíc je ohromné číslo. Na Slovensku sa totiž za veľký úspech považuje predaj päťtisíc kusov cédečiek.
Lepšie správy?
Ekonomický analytik Ján Tóth z ING.DSS nevidí situáciu až tak čierne: "Výdavky na zábavu stúpnu, no nestúpnu o toľko, o koľko budú tržby SuperStar. Čiastočne to pôjde na úkor zvyšku a výdavky na ostatné cédečká budú menšie. No nemyslím si, že budú menšie o celý náklad."
Mediálny analytik Radoslav Augustín dodáva, že "SuperStar bude len chvíľková anomália". "Podľa mňa to trh neprevalcuje. Sú ľudia, ktorí by si cédečko nekúpili vôbec nikdy, ale keďže je tu cédečko SuperStar, kúpia si ho. Nekúpia si iné, pretože záujem majú len o toto. Tí, čo majú svojich obľúbených interpretov, si ich kúpia. Všetko závisí od vkusu."
Podobný názor má muzikant Ľudo Srnec: "Cédečko SuperStar bude sezónna záležitosť. Kapela a interpret sa predávajú len vtedy, ak sú medializovaní. Ako náhle klesne ich medializácia, klesá aj žiadanosť a dopyt."
Srnec dodáva, že nevie, či sú finalisti so stratou prime timu v televízii na pokles medializácie - a teda popularity - pripravení. "Týka sa to ich psychickej stránky. Medzi nimi a interpretmi typu Paľa Haberu je zásadný rozdiel v tom, že on si kariéru - a tým aj medializáciu a popularitu - budoval postupne."
Resumé teda je: SuperStar skutočne odstavila slovenskú hudobnú scénu. Otázkou zostáva, na aký dlhý čas a v akej kvalite.