Slovensko hľadá SuperStar sa blíži k záveru, počet spevákov sa znižuje, napätie sa stupňuje, no podľa Petra Lipu zostala "kvalita speváckych výkonov v poslednom kole prekvapivo na tom istom bode ako po minulé týždne". Muzikanta nik neprekvapil - podľa jeho slov zrejme aj pre nevhodný výber skladieb.
"Ja len verím, že sa raz z finalistov stanú skutoční speváci s vlastnou kapelou, repertoárom a všetkým, čo k tomu patrí," hovorí Lipa. Potom už totiž vôbec nebude dôležité, či niekto vie spievať to aj ono, všetky žánre. "Potom bude dôležité spievať to svoje tak, aby každý po prvých tónoch zistil, čo práve počúva."
Dokázať by to raz mohla podľa džezmena najmä Martina Šindlerová, hlasová pedagogička Lenka Pauliková vidí spevácku budúcnosť u všetkých, vrátane vyradenej Zdenky Prednej: "Bolo to jedno z jej najkvalitnejších vystúpení, zaskvela sa nielen osobnosťou, ale aj spevácky. Ak nájde správny tím ľudí, tak nekončí, ale začína!"
Pauliková a Lipa hodnotili pre SME spev Top 4 finalistov SuperStar.
Peter Lipa (62). Spevák, skladateľ, džezmen. Svoju prvú sólovú platňu vydal ako štyridsaťročný a hudba a všetko okolo nej ho stále dychtivo, mladícky baví.
Lenka Paulíková (41). Vyštudovala spev na VŠMU, učí muzikálový spev na bratislavskom konzervatóriu, roky spolupracuje ako pedagóg v mnohých divadlách.
Tomáš Bezdeda: chýbala mu energia, drajv
Lipa: "Tomášovi Bezdedovi môže byť jedno, akú pesničku mu porota vybrala. Aj jeden z najväčších slovenských hitov posledného desaťročia - Voda čo ma drží nad vodou - je v jeho podaní obyčajná, bezstarostne chlapčensky zaspievaná pieseň bez zainteresovanosti, nasadenia alebo precítenia, plus s menšími intonačnými nedostatkami. Tomáš si jednoducho spieva, usmieva sa a asi aj tuší, že hlasy prídu aj bez toho, aby sa vypäl k mimoriadnemu výkonu. Od Tomáša sa veľkého speváckeho prekvapenia asi už nedočkáme. Otázka, či mu vystačí imidž sympaťáka aj na víťazstvo, je stále aktuálna."
Pauliková: "V skladbe Poďme sa zachrániť šlo spevácky o jeden z vydarenejších výkonov Tomáša, bez technických a intonačných problémov. Nemám mu čo vytknúť. Čo sa však týka výrazu, pôsobil na mňa neuvoľnene - nedokázal zakryť, že v pesničke 'nie je úplne doma'. Chýbala tomu chuť a energia, na škodu celkového dojmu. Chýba mu schopnosť odviazať sa na pódiu, ísť naplno v každej situácii a nedať najavo neistotu, keď ju pociťuje.
Skladba Voda, čo ma drží nad vodou je jedna z najlepších piesní, aké na Slovensku vznikli a podotýkam, že aj jedna z najťažších. Tomáš ju napriek tomu zvládol spevácky veľmi slušne, vytkla by som mu azda len jeho lenivé tóny, keď je intonačne nízko na miestach, kde spevácky nemá problém."
Katka Koščová: jej verzia Pomätenej vyhrala
Lipa: "Katarína Koščová mala v súťaži už aj svetlejšie chvíľky. Nevýrazný výber piesní sa u nej prejavil najviac. Zvládla síce obidve, ale nemala šancu v nich strhnúť divákov. Na začiatku prvej piesne sa prejavila rozbehová neistota v podobe niekoľkých falošných tónov - a to je poloha, ktorú sme u nej predtým nepoznali. Skladba Pomätená je Marikinou repertoárovou piesňou, ktorá určite zapadne do väčšieho celku - akou je platňa alebo koncert - ale vyberať ju a prezentovať samostatne nebolo šťastné riešenie. To však nie je problém Katky, ktorá sa s ňou musela popasovať. V prístupe k obom pesničkám však potvrdila, že má na ne vlastný názor."
Pauliková: "V skladbe Tam, kde sa neumiera, sa Katka dosť dlho hľadala a akosi sa nevedela nájsť. Väčšiu časť piesne bola intonačne mimo a celkovo jej skladba nesadla. Vydarenejšie boli refrény a najviac sa mi páčil záver, ktorý už zaspievala s chuťou a energiou a ukázala všetky svoje kvality.
Ku skladbe Pomätená môžem povedať len - Bravo! Podľa mňa vrchol tohto večera! Bezchybný spev, interpretácia, pri ktorej mrazilo. Katka je úplne iný typ speváčky ako Marika Gombitová (ktorá právom patrí k vrcholom slovenskej pop-music), takže pieseň sa nepodobala originálu. Jej iná verzia ma však absolútne presvedčila!"
Zdenka Predná: jej odchod bol brilantný
Lipa: "Vlastný názor určite nechýba ani Zdenke Prednej, z ktorej ide síce dojem, akoby jej bolo všetko jedno, v piatok sa však do svojho spievania poriadne posadila. Pesnička od Pehy jej sadla a jej hlas vynikol. Zaspievala ju s citom, bez väčších chýb a ukázala, čo v nej je. Jej verzia Mariky nebola až taká presvedčivá. Aranžmán tejto skladby totiž pochádzal z čias, keď sa v populárnej hudbe nosili trochu iné modely, ale Zdenka to celkom zvládla. Ani zlepšený výkon jej však nepomohol, aby zostala v tejto súťaži. Nedostatok hlasov z minulého kola jej to neumožnil, ale za posledné kolo mala Zdenka dostatočný počet hlasov na postup."
Pauliková: "V Slnečnej balade podala Zdenka spevácky aj interpretačne jeden z jej najlepších výkonov! Šlo o absolútne zvládnutú pieseň po všetkých stránkach - pekný hlas zaujímavého zafarbenia znel technicky bez problémov, rovnako presvedčivý bol výraz so všetkými jej špecifikami.
Čo sa týka skladby Študentská láska, veľmi oceňujem, že priniesla svojskú interpretáciu tohto starého hitu, a takisto priniesla na pódium energiu a chuť spievať, ktorá z nej vždy srší."
Martina Šindlerová: má slabiny, no triumfuje
Lipa: "Ak som vyslovil pochybnosti o správnom výbere pesničiek, tak tá určite neplatí v prípade Vyznania Mariky Gombitovej. Tá pieseň je jednoznačným klenotom, ale svojou náročnosťou na hlasové dispozície interpreta je v originálnom aranžmán (záverečná modulácia) len veľmi ťažko zvládnuteľná. A Martina Šindlerová ukázala, že aj to sa dá. Malé zaváhanie v závere skladby mi vôbec neprekážalo. Dokazuje len, že aj Martina má slabiny, pretože jej doterajšia cesta jednotlivými kolami je skutočne triumfálna. V podstate jej stačilo spievať v piatok jednu pieseň - pri nej sme totiž zabudli na to, že spievala niečo ešte predtým."
Pauliková: "Pri skladbe Chlap z kríža sa mi Martina veľmi páčila, zvládla ju nielen spevácky, ale aj výrazovo! Tento obsahovo silný a hlboký text interpretovala s nezvyčajnou zrelosťou, citlivo a presvedčivo. Napriek tomu, že Szidi Tobias nasadila svojou interpretáciou vysokú latku, Martina za ňou určite nezaostala.
Značné problémy mala Martina však s náročnou piesňou Vyznanie. Spôsobili to choroba či hlasová indispozícia. Zaujímalo by ma, ako by ju zvládla, keby bola v poriadku - tentoraz to bolo v rámci možností." (mt, hab)