Súťaž SuperStar v STV, ale aj nedávno skončené Dievča za milión, ktoré vysielala TV JOJ, stáli a stoja na hlasovaní divákov prostredníctvom esemesiek. Zisk z hlasovania SMS-správami nemá len zmluvne dohodnutý mobilný operátor, ale aj televízia. Reči predstaviteľov STV a JOJ, že súťažiacich z ich reality šou prezentujú zadarmo, teda nie sú pravdivé.
Člen manažmentu STV Branislav Zahradník pred časom povedal: "Televízia investuje do programu milióny, poskytne účinkujúcim priestor a postará sa, že sa stanú známymi."
To isté hovoril PR riaditeľ televízie JOJ Ľudovít Tóth: "Účasť každej semifinalistky v súťaži Dievča za milión stála nemalé prostriedky. Investovali sme do jej pobytu v Tunise aj do prezentácie na televíznej obrazovke."
Obaja sa týmito slovami bránili obvineniam, že zmluvy pre súťažiacich v reality šou SuperStar a Dievča za milión sú nevýhodné. Ukazuje sa však, že súťažiaci televíziám okrem sledovanosti a ziskov z reklamy prinášajú aj ďalšie peniaze. Esemeska do televízie JOJ stála 18 korún, SMS do STV stojí 12 korún.
V prípade SuperStar sa po odpočítaní 19-percentnej DPH suma za esemesku rozdeľuje medzi držiteľa licencie a prevádzkovateľa (čiže televíziu), mobilného operátora, a firmu, ktorá zabezpečuje spočítavanie esemesiek.
Konkrétne podiely sú však predmetom obchodného tajomstva. Podľa Branislava Zahradníka "nie je výrazný nepomer v prospech či neprospech niektorej zo zúčastnených strán". Zástupcovia spoločnosti Eurotel Martin Hric a Orange Peter Tóth hovoria, že je to vec dohody.
Podľa hovorkyne Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Kataríny Belickej by sa výhodnosť zmluvy medzi televíziami a súťažiacimi nedá posúdiť. Televízie ich totiž odmietajú zverejniť. A súťažiaci sú si vedomí, že idú do nevýhodného vzťahu.
Róbert Mikla, úspešný semifinalista SuperStar: "Je to reality šou, teda biznis. Televízia na tom získa možno niekoľkonásobne viac ako ja, hoci by som sa dostal do prvej päťky. Ale neriešim to. Beriem to celé ako dlhodobý konkurz, príležitosť."
Adam Ďurica, neúspešný semifinalista: "Nepozastavoval som sa nad takými vecami, pozeral som sa na to iba z mojej stránky, nie zo stránky televízie. Pre mňa to bola súťaž, šiel som tam s určitým cieľom."
Lucia Uličná z Dievčaťa za milión: "Medializácia dievčat nebola zadarmo. Boli sme na obrazovke a televízia zarobila peniaze. Je to šoubiznis. Ale nechcem sa nad tým hlbšie zamýšľať."
Michaela Suríniová: "Uvedomovala som si to, ale bol to môj risk a chcela som z toho vyťažiť čo najviac. O to vlastne išlo - ísť do toho a podstúpiť všetky stanovené podmienky. Určite na tom televízia zarobila - zrejme aj viac ako bol milión pre víťazku. Rovnako ako si pomohla televízia, pomohlo to aj nám."
Hlasy pre semifinalistov SuperStar priniesli za štyri kolá okolo 12,7 milióna korún.
Najúspešnejší finalista Peter Konček s počtom 179 078 hlasov od divákov zarobil pre STV, mobilného operátora a firmu, spočítavajúcu hlasy, len za jedno semifinálové kolo 2 milióny 148-tisíc 936 korún.
Koľko zarobili hlasy pre dievčatá súťaže Dievča za milión sa verejnosť nedozvie z dôvodu, že televízia JOJ odmieta počty SMS-hlasov zverejniť s odôvodnením obchodného tajomstva. Podľa Ľudovíta Tótha zisk televízia využije na posilnenie výroby a vysielania.
Autor: NINA MICHALÍKOVÁ, r