Český misionár Emil Adam prilákal na Spiši do kostola Rómov. Za bohoslužby, kde sa spievajú aj chytľavé rómske pesničky, vyberá nemalé peniaze. Iní duchovní sa k jeho práci vyjadrujú zdržanlivo, no obávajú sa sektárstva. FOTO - ČTK |
Dom kultúry v Spišskej Novej Vsi sa každú nedeľu plní stovkami Rómov z mesta a osád v neďalekých dedinách. Prichádzajú vlakmi, autobusmi, ale i vlastnými autami. Preto, aby sa zúčastnili na bohoslužbách vedených Emilom Adamom, misionárom Kresťanskej medzinárodnej misie so sídlom v Ostrave.
Ten im s gitarou a kapelou za chrbtom spieva chytľavé rytmické rómske pesničky a Rómovia spievajú spolu s ním. Pritom sa držia sa za ruky alebo tlieskajú a dávajú do prútenej vázy peniaze.
Tie zbierajú počas stretnutia s veriacimi pastorovi pomocníci. Emil Adam pôsobí medzi slovenskými Rómami spolu s manželkou Ivetou. Sú tam spolu už niekoľko mesiacov a majú veľký úspech.
Jedným z viac než tisícky vďačných Rómov je aj dvadsaťtriročný Marek Horváth z Rudnian. "Našiel som pravú vieru. Pastor nás učí byť lepšími. Býval som zlý človek, bol som dobytok, okrádal som vlastnú matku, pil som a potom som bil ženu a deti, ale s tým je koniec," hovorí.
Podľa neho je Emil Adam vzácny človek, ktorý prišiel miestnym Rómom pomáhať. Keď však chceli novinári hovoriť s pastorom, žiadosť o stretnutie a rozhovor odmietol. Len po svojich pomocníkoch odkázal, že žiadny rozhovor neposkytne, pretože má s novinármi zlú skúsenosť.
"Boli tu a záporne o nás písali," povedala pastorova manželka Iveta. List naznačil, že by misionárom mohlo ísť viac o peniaze, než o skutočnú snahu pomáhať ľuďom nájsť cestu k viere. Misionári totiž sústredili svoju pozornosť predovšetkým na bohatších Rómov a získali aj väčšinu dobytka z rómskych osád.
V texte sa navyše objavili pochybnosti o tom, kde berie pastor Adam peniaze na prenájom tamojšieho domu kultúry či na zaplatenie autobusov, ktoré každú nedeľu zvážajú Rómov. Emil Adam vtedy povedal, že v Ostrave sú ochotní ľudia, ktorí im posielajú peniaze a niečo sa vyberie i medzi účastníkmi bohoslužieb.
Pôsobenie českého misionára zaznamenali aj duchovní z okolitých obcí, zatiaľ sa však k jeho práci vyjadrujú skôr zdržanlivo. Pred štyrmi mesiacmi sa na jednom stretnutí zúčastnil aj rímskokatolícky farár z Rudnian Anton Horník. Požiadali ho o to Rómovia z osady.
"Chceli počuť môj názor. Ale keď ma po skončení stretnutia vyzvali, aby som vystúpil na pódium, pán Adam mi zobral mikrofón a povedal, že toto stretnutie usporiadal on a je neslušné, aby som tam rečnil," povedal duchovný, ktorý sa u Emila Adama a jeho verných trochu obáva sektárstva.
Vraj ho znepokojilo, keď medzi Rómami v osade začali misionári šíriť antipatie voči kňazom. "Premietali Rómom v osade film Mela Gibsona o umučení Ježiša Krista a Rómovia potom chodili za mnou a nadávali mi, že sme to boli práve my farári, kto nechal Ježiša ukrižovať," hovorí Horník.
Odborníci na sekty však pôsobenie Kresťanskej medzinárodnej misie na Slovensku za znepokojujúce nepovažujú - nemajú o nej veľa informácií.
Podľa Martina Kořínka v pražskej Spoločnosti pre štúdium siekt a nových náboženských smerov je misia výsledkom pôsobenia austrálskeho misionára Steva Rydera v Čechách začiatkom 90. rokov.
Ten sa zasa dal inšpirovať učením Kennetha Hagina z USA, ktorého zdroje zaoberajúce sa novými náboženskými smermi označujú za falošného proroka.
Podľa odborníkov na religionistiku sa však musí s označením sekta zaobchádzať veľmi opatrne. V nových náboženských hnutiach podľa nich navyše netreba hľadať len nebezpečenstvo.
(čtk)