SME
Sobota, 20. apríl , 2019

CHRISTIAN MANDL: LIETANIE JE SEXY BIZNIS

mladý muž, ktorý si so svojim spoločníkom Alainom Skowronekom založili leteckú spoločnosť a za pár rokov z nej urobili úspešnú firmu prevádzkujúcu 15 Boeingov lietajúcich do celej Európy

Christian Mandl • Narodil sa v roku 1974 v Bruseli. V roku 1994 absolvoval štúdium na Institutes d´Etudes Politiques v Paríži so zameraním na politické vedy a v roku 1995 univerzitu Freie Universität Berlin s magisterským titulom. V rokoch 1994 až 98 pracoval na projektoch EÚ v Belgicku, Španielsku a strednej a východnej Európe. V roku 1999 založil spoločnosť Danube Consulting Bratislava, zameranej na prílev investorov a podporu podnikania na Slovensku. V roku 2001 založil so svojim spoločníkom Alainom Skowronekom nízkonákladovú leteckú spoločnosť SkyEurope Airlines so sídlom v Bratislave, ktorej je generálnym riaditeľom. Od júna 2005 je predsedom predstavenstva SkyEurope Holding AG. Christin Mandl je ženatý, jeho manželka je Slovenka a spolu majú mesačnú dcérku.

Christian Mandl je fenomén – mladý muž, ktorý si so svojim spoločníkom Alainom Skowronekom založili leteckú spoločnosť a za pár rokov z nej urobili úspešnú firmu prevádzkujúcu 15 Boeingov lietajúcich do celej Európy. Tradičné letecké spoločnosti začali študovať príčiny ich úspechu – je to marketing, mladícka dravosť, znalosť prostredia, odvaha riskovať? SkyEurope za štyri roky existencie už prepravila viac ako 2,5 milióna pasažierov. Základne má v troch stredoeurópskych štátoch a vykazuje trvalý rast. Aký človek stojí za úspechom SkyEurope?

Nie každý si pri počutí mena SkyEurope uvedomuje, že je to slovenská firma. Čo bolo na Bratislave také príťažlivé, že ste sa práve v nej rozhodli založiť leteckú spoločnosť?
Boli to tri hlavné príčiny: absencia pravidelnej leteckej dopravy, blízkosť Viedne a nízkonákladové prostredie. Po roku 1993, po rozdelení Československa tu neexistovala žiadna pravidelná letecká doprava, takže na trhu vznikla medzera. Potom tu bola blízkosť viedenského letiska: uvedomili sme si, že z Bratislavy by sa mohlo stať druhé viedenské letisko. A treťou príčinou bolo, že sme si uvedomovali trend nízkonákladovej leteckej dopravy a to, že zo Slovenska by sa mohla stať jej produkčná základňa.

Poznali ste Slovensko a Bratislavu aj predtým?
Áno, od roku 1997 som sa tu pohyboval pravidelne. Pracoval som na projekte pre EÚ a navštívil som celý región strednej a východnej Európy, od Poľska až po Bulharsko a náhodou som „objavil“ Slovensko v čase, keď sa väčšina investorov sústreďovala na Poľsko, Maďarsko alebo Českú republiku. Vtedy som navštívil Košice, Poprad, Žilinu, Bratislavu a bol som ohromený potenciálom tejto krajiny.

Bývali ste tu alebo ste na Slovensko dochádzali?
Na Slovensku som sa spoznal so svojou priateľkou a to ma motivovalo zostať tu. Lenže po čase predsa len otvoríte oči a zistíte, že služby, na ktoré ste si zvykli doma, vám tu chýbajú. Chýbala tu letecká spoločnosť, ktorá by vozila ľudí do celej Európy, tam, kam by sa práve potrebovali dostať. Keďže som oboje – Rakúšan aj Belgičan, vedel som, že v Belgicku už existujú nízkonakladoví dopravcovia a cítil som, že by to bol dobrý podnikateľský koncept aj na Slovensku.

Okolo vzniku SkyEurope je niekoľko legiend. Napríklad, že po skončení štúdií ste si chceli založiť pekárstvo, ale zistili ste, že by ste museli každé ráno skoro vstávať...
Tak to je naozaj iba legenda, ktorá vznikla z môjho výroku, že je jedno, či si založíte leteckú spoločnosť alebo pekáreň, vždy musíte investovať 24 hodín svojho času denne, aby ste to rozbehli. Pravda je však taká, že pred rozbehnutím SkyEurope som si v Bratislave otvoril podnik rýchleho stravovania, francúzsku palacinkáreň na Michalskej ulici. Bol to pre mňa spôsob, ako financovať začiatky SkyEurope. Trvalo niekoľko rokov, kým sme dali dohromady projekty a musel som platiť náklady za prenájom kancelárie, telefóny, internet a tiež sme najali pár konzultantov zo Slovenska, ktorí mali skúsenosti s leteckým priemyslom. Každý mesiac musíte platiť účty a táto malá reštaurácia, ktorá mala pomerne jednoduchý koncept – na to, aby ste urobili palacinky, potrebujete len pár surovín - mi umožnila platiť počiatočné náklady.

Vyštudovali ste politické vedy. Čo vám to dalo?
Narodil som sa v Bruseli, ale študoval som v Paríži. Vybral som si štúdium politických vied, pretože ma zaujímalo a stále zaujíma všetko, čo súvisí s európskymi záležitosťami. Bol to pre mňa spôsob, ako študovať veci súvisiace nielen s politikou, ale aj s históriou, právom a ekonomikou. Pôvodne som nemal v úmysle robiť biznis, viac som bol pripravený pracovať v diplomacii alebo v niečom podobnom. Dosť rýchlo som však prišiel na to, že osobitne v západnej Európe vás vo verejných veciach nebudú brať vážne, ak ste príliš mladý. Bol som dychtivý pohnúť sa vpred, zobrať na seba zodpovednosť a cítil som, že stredná Európa je región, kde sa ako mladý človek môžete presadiť skôr. Bol to neprebádaný priestor a to bola výzva.

Aká hlavná marketingová myšlienka stála za nápadom založiť nízkonákladovú leteckú spoločnosť? Viselo to vo vzduchu? Bola v tom intuícia, skúsenosti, prehľad o trendoch a trhu?
Bolo to veľmi racionálne rozhodnutie. V roku 1999, keď som začal pracovať na projekte, to vyzeralo takto: bola tu krajina, v ktorej kúpna sila ľudí bola relatívne nízka a letecká doprava bola rezervovaná len pre biznis elitu. Väčšina ľudí cestovala autobusom alebo vlakom. Museli sme ponúknuť nízke ceny - to bol jediný spôsob, ako stimulovať trh a demokratizovať leteckú dopravu. Ak máte nízke ceny, logicky musíte mať nízke náklady. A ak chcete konkurovať viedenskému letisku, pretože dovtedy slovenskí pasažieri cestovali z Viedne, musíte ponúknuť niečo odlišné ako Viedeň, nemôžete reprodukovať v Bratislave to, čo už ponúka Viedeň. Koncept nízkonákladových aerolínií v Bratislave bol pre mňa extrémne racionálny: a) musíte ponúknuť niečo iné ako Viedeň, b) musíte ponúknuť produkt kompatibilný s disponibilným príjmom slovenskej populácie.

Christian Mandl a Alain Skowronek Zakladatelia SkyEurope pri prvom inauguračnom lete do Košíc.

Spoluzakladateľom SkyEurope je váš partner Alain Skowronek. Ako ste sa dostali k spolupráci s ním?
Niekedy v roku 1998 som kráčal po uliciach starej Bratislavy, náhodou som vošiel do novinového stánku a kúpil si časopis Business Week. Našiel som v ňom článok o mladom európskom manažérovi, ktorý rozbehol už dve nízkonákladové letecké spoločnosti v Belgicku. Týmto manažérom bol môj súčasný partner Alain Skowronek. Vzhľadom na to, že v tom čase som nemal žiadne skúsenosti s leteckými spoločnosťami, bolo veľmi dôležité spojiť sa s niekým, kto by dodal projektu dôveryhodnosť. Kontaktoval som ho telefonicky, stretli sme sa v Bruseli a vysvetlil som mu svoju bláznivú myšlienku založiť v strednej a východnej Európe nízkonákladovú leteckú spoločnosť. Trvalo niekoľko mesiacov, kým som ho presvedčil, že to bude úspešne fungovať. Pomohol mi s realizačnou štúdiou a nakoniec, keď bola hotová, získal o projekte také presvedčenie, že sa rozhodol opustiť svoju spoločnosť, pripojil sa ku mne a spolu sme založili SkyEurope. V podnikaní je veľmi dôležité nájsť si správneho partnera - a je to aj veľmi ťažké, nájsť človeka s komplementárnymi vlastnosťami. Na začiatku bol príspevok každého z nás veľmi jednoduchý - Alain priniesol skúsenosti z nízkonákladových aerolínií a ja som prinášal skúsenosti s lokálnym prostredím strednej a východnej Európy.

SkyEurope Airlines vznikli krátko pred teroristickým útokom na newyorské dvojičky. Imidž leteckej dopravy vtedy naozaj dosť silne utrpel. Ako ovplyvnil tento dátum štart vašej spoločnosti?
SkyEurope bola zapísaná do obchodného registra 6. septembra 2001, len päť dní pred útokom. Veľa ľudí by v tom čase z projektu vycúvalo, zvlášť pri zavádzaní aerolínií v krajine, ktorá mala málo zahraničných investícií a nebola členom EÚ. Financovanie bola najťažšia časť celého projektu. Prirovnal by som to k výrobe filmu: správny scenár je váš biznis plán. Potom potrebujete správny casting - nájsť dobrý manažment. V tomto prípade to bol môj partner Alain Skowronek, ktorý dodal projektu vierohodnosť vďaka svojim 10-ročným skúsenostiam s leteckými spo- ločnosťami. Je tu však tretia časť - ak chcete vytvoriť film, okrem scenára a castingu potrebujete aj producenta, ktorý vloží peniaze. Je veľa ľudí s dobrým nápadom na film, ale nikdy nezoženú peniaze. Rovnako je to aj v biznise. Financovanie bolo tou najväčšou výzvou, najmä ak si uvedomujete, že ste dva- ja mladí ľudia s papierovým biznis plánom a väčšina bánk nám povedala… Skrátka, naozaj sme museli bojovať veľmi tvrdo a nakoniec sa nám podarilo získať financovanie od inštitúcií ako EBOR (Európska banka pre obnovu a rozvoj), fondy ABN Amro, Európskeho investičného fondu a nedávno aj Bank Austria Creditanstalt. Zavážilo aj to, že sme sľubovali menej, ale vo výsledku sme dosiahli omnoho viac. Je veľmi dôležité budovať si vzťah, v ktorom ľudia vedia, že čo im sľúbite, to sa naozaj uskutoční. Teraz sme celý proces úspešne zavŕšili tým, že sme vstúpili na viedenský a varšavský burzový trh.
Ešte by som sa vrátil k 11. septembru. Paradoxne mal na rozbeh našej spoločnosti aj pozitívny vplyv: mnoho lízingových firiem prepadlo panike a rýchlo sa chceli zbaviť lietadiel. Nám to prinieslo nečakanú možnosť prenajímať lietadlá za veľmi výhodnú cenu, čo sme aj urobili.

Aký je váš vzťah k lietaniu?
Je to sexy biznis. Myslím to, samozrejme, obrazne. Je v ňom niečo veľmi príťažlivé a zaujímavé, čo ma motivuje, bez toho by som do toho nešiel. Podľa mňa je dôležité, že ak do niečoho investujete veľa času a energie, treba to robiť s vedomím, že to má zmysel. Musí to byť dobrý biznis, ale tiež je pekné zobudiť sa ráno s tým, že robíte niečo, čo má zmysel, čo ľudia potrebujú. Nízkonákladové aerolínie pomáhajú ľudom cestovať za prácou, stretávať sa a verím, že takýmto spôsobom prispievame k vytváraniu mostov medzi Západom a Východom. Prvou trasou SkyEurope bola linka medzi Bratislavou a Košicami, ktorú sme otvorili vo februári 2002. Pre regionálnu súdržnosť bolo veľmi dôležité mať takéto spojenie. Prepojili sme dve najdôležitejšie mestá v tejto krajine. Dnes medzi nimi lietame trikrát denne so 133 miestnym Boeingom.
Lietanie ma fascinuje – keď si sadnem do lietadla v Bratislave, za dve hodiny som v Paríži, kde je všetko úplne inak – iné počasie, iní ľudia, iná gastronómia... je to nádherný pocit. Ak ste však chceli vedieť, či som v detstve chcel byť pilotom, tak to určite nie. Letecká spoločnosť je veľmi náročná oblasť podnikania, nedá sa to robiť len tak pre zábavu.

Aké osobné vlastnosti vám najviac pomohli pri rozbehu vašej spoločnosti?
Môžem o sebe povedať, že som perfekcionista, čo je prednosť, ale aj nedostatok. Väčšina ľudí to však vníma ako nedostatok, pretože ako perfekcionista vyžadujem veľa nielen od seba, ale aj od ľudí, ktorí so mnou pracujú. Okrem toho, veľmi nerád opúšťam nedokončené veci. Projekt SkyEurope bol veľmi ťažký a možno aj vďaka tejto tvrdohlavosti sme ho dokončili. Keď vidím zatvorené dvere, snažím sa nájsť inú cestu ako dosiahnúť svoj cieľ.

Čo všetko ste museli obetovať svojmu cieľu? Aký štýl života má človek, ktorý velí flotile lietadiel?
Vždy máte riziko a až potom odmenu - nemôžete mať odmenu bez rizika. Našu prácu by som prirovnal k televíznej stanici, ktorá beží naživo 24 hodín denne. Nemôžeme niečo vystrihnúť a nakrútiť to odznova. Neexistuje tu žiadna rutina, ak sa niečo vyskytne, musíme to riešiť okamžite. Je to veľmi vzrušujúce, vyzývajúce a spotrebuje to dosť energie. Je to neustály boj o rast, zlepšenie vecí, dobytie nových trhov. Nie je to odvetvie, kde si môžete sadnúť a relaxovať. Vždy musíte pokračovať v boji, nie na sto, ale dvesto percent. Z toho vyplýva aj istá strata osobného života. Ak sa vám práca stane koníčkom, absorbuje vám voľný čas, od rána do večera, víkendy nevynímajúc. Okrem toho, ako generálny riaditeľ aerolínií nesiem vysokú zodpovednosť. Denne máme vo vzduchu lietadlá a musím byť zastihnuteľný svojimi ľuďmi v každom okamihu. Mobil vypínam iba v lietadle alebo kine.

Kedy ste mali naposledy dovolenku?
(dlhé premýšľanie) Naozajstnú dovolenku som mal minulý rok. V lete sme boli s manželkou týždeň v Portugalsku. Okrem toho som si vybral pár dní na Vianoce.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 23 242
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 8 998
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 965
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 774
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 775
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 737
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 445
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 100
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 626
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 328

Hlavné správy zo Sme.sk

Boris Zala.

Muellerova správa: Rusko sa pokúsilo ovplyvniť voľby, Trump pre vyšetrovanie panikáril

Ľudia okolo Trumpa čakali, že im informácie od Rusov pomôžu.

Donald Trump.
Stĺpček Jakuba Fila

Ficov svet je slepý a hluchý, preto chce zapchať oči a uši aj verejnosti

Smeráci nechcú vidieť obmedzovanie.

Jakub Filo.
Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Zelenskyj a Porošenko sa stretli v debate na štadióne v Kyjeve

Obaja kandidáti predviedli pútavý rétorický výkon.

Na snímke zľava súčasný prezident Ukrajiny Petro Porošenko a prezidentský kandidát, zabávač a herec Volodymyr Zelenskyj počas duelu na Národnom olympijskom komplexe Olympijskyj v Kyjeve 19. apríla 2019.

Srbského prezidenta Vučiča prišli podporiť desaťtisíce stúpencov

Manifestácia sa konala pred budovou parlamentu v centre Belehradu.

Organizátori odhadli počet účastníkov na 150-tisíc.

Požiarom poškodená katedrála Notre-Dame je stabilizovaná

"Už nehrozí, že by steny budovy mohli spadnúť," povedal hovorca hasičov.

Parížska katedrála Notre-Dame.

V USA odsúdili na doživotie rodičov, ktorí väznili svojich 12 detí

"Moji rodičia mi vzali celý život, ale ja si ho beriem späť," povedala s plačom jedna z dcér.

Za mrežami zostanú rodičia detí až do konca života.

Rozhovory so Severnou Kóreou naďalej povedie Pompeo

"Nič sa nezmenilo. Pokračujeme v práci," povedal Pompeo na tlačovej konferencii.

Americký minister obrany Mike Pompeo.