Skorenovac 26. októbra (TASR) - Srbský plukovník Zoltan Dani je zodpovedný za jednu z najsenzačnejších strát, aké kedy utrpelo americké letectvo: zostrelenie "neviditeľnej" stíhačky F-117A v roku 1999, na začiatku náletov NATO proti Juhoslávii.
Viac ako šesť rokov po pamätnom nočnom zásahu z 27. marca 1999, Dani - medzičasom penzionovaný veliteľ protileteckej raketovej batérie - po prvý raz súhlasil, že západným médiám verejne povie niečo o okolnostiach bezprecedentného zostrelenia amerického stealthu.
Zostrelenie stroja skonštruovaného tak, aby nebol identifikovateľný radarmi, vyvolalo pochybnosti nielen o F-117-kach, ale o celom koncepte technológie stealth, na ktorej americké letectvo postavilo najnovšiu generáciu bojových lietadiel.
Vojenskí analytici potom debatovali o tom, ako sa bude lietadlám dariť vo vojne proti vojensky sofistikovanému nepriateľovi, keď ich bola schopná vystopovať a zničiť taká zastaraná protiletecká obrana ako v Srbsku.
V rozhovore pre agentúru AP Dani povedal, že F-117 Nighthawk odhalili a zostrelili počas bezmesačnej noci raketou zem-vzduch SA-3 Goa sovietskej výroby.
"Využili sme malú inováciu na modernizáciu starých rakiet zo 60. rokov, aby sa dal odhaliť Nočný jastrab," uviedol Dani. O podrobnostiach odmietol hovoriť s tým, že presná podstata úpravy navádzacieho systému bojovej hlavice zostáva vojenským tajomstvom. Dani, ktorý teraz vlastní malú pekáreň v dedine severne od Belehradu, nepovedal viac - len to, že modifikácia súvisí aj s "elektromagnetickými vlnami".
Lietadlo F-117 vyvinuli v prísnom utajení v 70. rokoch. Do služby vstúpilo v roku 1983, oficiálne jeho existenciu oznámili až v roku 1988. Do bojovej akcie bolo po prvý raz nasadené v roku 1989 počas invázie do Panamy a v roku 1991 bolo "hviezdou" prvej vojny v Perzskom zálive.
"Dlho pred vojnou z roku 1999 som sa veľmi zaujímal o stíhačku stealth a o možnosti, ako ju odhaliť," povedal Dani, ktorý je v Srbsku považovaný za vojnového hrdinu. "A prišiel som k záveru, že neexistuje neviditeľné lietadlo, len menej viditeľné," dodal.
F-117 bolo jedným z dvoch lietadiel zostrelených vo vojne, ktorou eskalovala kríza v Kosove. Druhým bola stíhačka F-16, ktorú podľa amerického letectva tiež zasiahla raketa SA-3. Obom pilotom sa podarilo katapultovať a zachránili ich vrtuľníky NATO. Dani tvrdí, že aj F-16 zostrelila jeho jednotka, ktorá bola poverená protileteckou obranou Belehradu.
Pentagón potvrdil, že stealth bol zostrelený raketou SA-3, pričom mohla byť vypálená z Daniho batérie. Podľa amerických vojenských predstaviteľov zasiahnutie F-117 je výsledkom kombinácie dobrej taktiky, rýchleho získavania informácií a šťastia.
James OďHalloran z magazínu Janeďs Land-Based Air Defense si však myslí, že to bola práve zastaraná radarová technológia, ktorá Srbom umožnila stealth zostreliť.
"Vieme, že hovorí pravdu... F-117 bolo navrhnuté tak, aby bolo neviditeľné pre moderné radary. Pre staré radary s dlhým trvaním pulzu neviditeľné nie je," povedal.
Počas náletov zásahy rakiet poškodili viacero ďalších lietadiel NATO, tým sa však podarilo dostať na základne v Bosne, Macedónsku alebo Chorvátsku. Najmenej jedno sa údajne zrútilo do Jadranského mora pri pokuse o návrat na základňu Aviano v Taliansku.
Napriek takmer totálnej leteckej prevahe NATO, sa aliancii nikdy nepodarilo vyradiť Daniho batérie. Srbské rakety zem-vzduch počas celého konfliktu zostali silnou hrozbou pre útočiace stroje, ktoré preto museli lietať vo výškach nad 15.000 stôp (asi 4,6 kilometra), kde boli v bezpečí pred raketami zem-vzduch, tým sa však výrazne znížila ich efektívnosť pri útokoch na pozemné ciele.
Nálety sa skončili po 78 dňoch - v júni 1999 - víťazstvom NATO, keď vtedajší juhoslovanský prezident Slobodan Miloševič stiahol svoje prakticky intaktné jednotky z Kosova. Počas náletov však bolo po celom Srbsku zničených množstvo vládnych budov, mostov a inej infraštruktúry.
"Američania do vojny vstúpili s trocha prehnanou sebadôverou. Mysleli si, že nás rozdrvia bez skutočného odporu," povedal Dani. "Občas konali ako amatéri," dodal s tým, že Srbom sa podarilo preniknúť do komunikácie NATO - okrem iného do komunikácie pilotov s prieskumnými a koordinačnými lietadlami AWACS.
"Osobne som počúval rozhovory ich pilotov, pričom som sa dozvedel o ich trasách a bombardovacích plánoch," povedal Dani.
Tiež prezradil, že jeho jednotka každý rok 27. marca organizuje stretnutie, na ktorom sa, okrem iného, podáva torta v tvare F-117.
2 ari pel