BRATISLAVA 25. októbra (SITA) - Bratislavské letisko by sa podľa konzorcia TwoOne, ktoré sa uchádza o 66 % jeho akcií, malo v budúcnosti zamerať na priame lety. V utorok to uviedol Herbert Kaufmann, predseda predstavenstva viedenského letiska, ktoré je jedným z členov konzorcia. "V súčasnosti viac ako 50 % tržieb generujú lety nízkonákladových spoločností, ktoré by aj v budúcnosti spolu s tzv. business class mali mať väčšinový podiel," povedal Kaufmann. Doplnil, že určitý podiel by mal mať aj charter za predpokladu, že časť cestujúcich by bola presmerovaná z Viedne. "Potenciál Viedne a v Bratislavy je v roku 2015 prepraviť zhruba 30 mil. pasažierov," skonštatoval Kaufmann. V súčasnosti pritom na Viedeň pripadá okolo 15 mil. prepravených ľudí a na Bratislavu približne 1 mil. osôb. Viedenské letisko by pritom malo byť primárne zamerané na transfer.
Vzájomné prepojenie Viedne a Bratislavy by mohlo podľa partnera private equity skupiny Penta Jozefa Oravkina priniesť synergické efekty pre obe letiská. "Synergie by sa dotýkali najmä efektivity nákladov, využitia viedenského know-how či presmerovania ľudí z Viedne do Bratislavy," skonštatoval Oravkin. Presmerovaním cestujúcich sa pritom podľa Kaufmann môže odložiť vybudovanie tretej pristávacej dráhy na viedenskom letisku o niekoľko rokov. "Či sa napokon pristávacia dráha postaví v Bratislave alebo vo Viedni, bude závisieť od vývoja dopravy na letiskách a v regióne," doplnil Kaufmann.
Slovenské letiská majú podľa členov konzorcia, ktorými sú viedenské letisko, Penta a rakúska banka Raiffeisen Zentralbank, vysoký potenciál rastu. "Potrebné sú k tomu samozrejme aj investície, ktoré by v najbližších piatich rokoch mali byť mnohomiliardové," uviedol Oravkin. Podiel Penty na investíciách by mal predstavovať zhruba 30 %. Doplnil, že peniaze by mali ísť na dobudovanie potrebnej infraštruktúry, rozšírenie existujúceho terminálu a neskôr na výstavbu nového, ako aj na skvalitnenie služieb pre cestujúcich. V rámci podpory infraštruktúry sa konzorcium zaviazalo dobudovať aj rýchly prímestský vlak (City Airport Train - CAT), ktorý by mal už v roku 2007 spájať centrá Viedne a Bratislavy vrátane letísk.
Členovia konzorcia majú záujem rozvíjať aj košické letisko, ktoré by v budúcnosti malo zastávať pozíciu silného regionálneho uzla. "Je potrebné dobudovať letisko po stránke kapacity a služieb, zvýšiť počet pravidelných liniek do Bratislavy, Viedne či Prahy, ako aj pritiahnuť nové letecké spoločnosti a zabezpečiť nové destinácie," podčiarkol Oravkin. Košické letisko by tak podľa neho malo mať záber na východnom Slovensku a na severovýchode Maďarska. O 66 % akcií v letiskách sa uchádzajú okrem konzorcia TwoOne ešte ďalší štyria záujemcovia. Niektorí z nich sú podľa medializovaných informácií prístupní podať sťažnosť kvôli geografickej polohe, ak by vyhralo konzorcium s viedenským letiskom. "Považujeme to za nezmysel, pretože tu neexistuje problém koncentrácie," ubezpečil Kaufmann. Všetci členovia konzorcia TwoOne sa pritom zhodujú, že pre nich nie je vhodné utlmovať existenciu a rozvoj slovenských letísk. "Ako pre viedenské letisko, tak aj pre Raiffeisen Zentralbank či Pentu prinesie viac výhod rozvoj týchto letísk," uzavrel člen predstavenstva Raiffeisen Zentralbank Karl Sevelda.