BRATISLAVA - Viedenské letisko, ktoré je spolu s partnermi v konzorciu TwoOne jedným z piatich kandidátov na privatizáciu bratislavského letiska M. R. Štefánika, odmieta úvahy o tom, že by jeho víťazstvo v tendri utlmilo konkurenčný boj. Podľa šéfa viedenského letiska Herberta Kaufmanna, ktorý včera predstavoval privatizačný plán konzorcia, takýto problém vôbec neexistuje, napriek tomu, že Viedeň a Bratislava ležia blízko seba. "Z nášho pohľadu ide o projekt, na ktorom môžu obe letiská získať. Rozvoj bratislavského letiska je očividný, ale v spolupráci s nami porastie rýchlejšie," povedal Kaufmann.
Podľa Kaufmanna by obe letiská mohli v roku 2015 prepraviť spolu 30 miliónov cestujúcich. Tento rok pripadne na Viedeň okolo 15 miliónov a na Bratislavu zhruba milión pasažierov. Jozef Oravkin zo spoločnosti Penta, ktorá je okrem viedenského letiska a rakúskej Reiffeisen Zentralbank v konzorciu, dodal, že na dosiahnutie tohto cieľa predpokladajú "mnohomiliardové" investície. Konzorcium plánuje vybudovať aj ďalšiu pristávaciu dráhu, zatiaľ sa však nerozhodlo, či v Bratislave alebo vo Viedni.
Odporcovia spojenia Bratislavy so Schwechatom, medzi ktorými sú aj konkurenti viedenského letiska v privatizácii, sa obávajú obmedzenia konkurencie po prípadnom spojení oboch letísk. "Viedeň patrí medzi najdrahšie letiská v Európe, nebol by žiadny tlak na znižovanie cien a tie by sa premietli do cien leteniek," povedal hovorca finančnej skupiny J&T Maroš Sýkora, ktorá vstupuje do tendra so Španielmi a Britmi.
Podobne argumentujú aj ďalší účastníci tendra. Zástupkyňa konzorcia ISAP Corinne Namblard-Boverot pre TA3 spomenula zámer napadnúť spojenie Viedne a Bratislavy na Protimonopolnom úrade. "Určite naň dáme podnet. Ubezpečujem vás, že sa budeme vedieť o tento projekt pobiť."
Privatizačné priority si štát nedávno stanovil kritériami privatizácie. Najvýznamnejším bude kúpna cena za 66 percent akcií. Za ňu bude môcť záujemca získať 70 bodov. Polovica peňazí pôjde priamo do štátnej pokladnice, polovicu sa zaviaže vložiť do bratislavského letiska. Podnikateľský plán zaváži dvadsiatimi bodmi, účasť a výhra v privatizácii Košíc bude znamenať 5 + 5 bodov.
(ip)
Záujemcovia o privatizáciu letísk
- Konzorcium Abertis (Španielsko), TBI (Veľká Británia), a skupiny J&T (Slovensko)
- Konzorcium TwoOne: Flughafen Wien (Rakúsko), Raiffeisen Zentralbank (Rakúsko), Penta Group (Slovensko)
- Konzorcium Independent Slovak Airport Partners (ISAP): Köln-Bonn Airport (Nemecko), Galaxy (infraštrukturálny fond), SNC-Lavalin International (Kanada), Airport Consulting Vienna (Rakúsko)
- TAV - Tepe Akfen Ventures (Turecko)
- Vinci Concessions, Vinci Airports (Francúzsko), Away (Rakúsko)
Zdroj: MH SR