SME

Komisár Figeľ privítal dohodu o dohovore UNESCO o kultúrnej rôznorodosti

Brusel 21. októbra (TASR) - Európsky komisár pre kultúru, vzdelávanie a viacjazyčnosť Ján Figeľ privítal schválenie dohovoru o ochrane kultúrnej rôznorodosti ...

Brusel 21. októbra (TASR) - Európsky komisár pre kultúru, vzdelávanie a viacjazyčnosť Ján Figeľ privítal schválenie dohovoru o ochrane kultúrnej rôznorodosti na pôde Valného zhromaždenia Organizácie Spojených národov pre výchovu, vedu a kultúru (UNESCO).

Dohovor schválili vo štvrtok v Paríži drvivou väčšinou napriek nesúhlasu USA.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prijatý dohovor UNESCO je veľmi dôležitým krokom v úsilí medzinárodného spoločenstva o posilnenie kultúrnej spolupráce, ktorá doteraz nemá celkové medzinárodné pravidlá. Prvýkrát sa vytvára nový pilier medzinárodného práva chrániaci a rozvíjajúci spoluprácu v oblasti kultúry zameraný na ochranu rôznorodosti, povedal Figeľ TASR.

SkryťVypnúť reklamu

Za najdôležitejšiu označil skutočnosť, že tento nový pilier nebude podradený iným oblastiam medzinárodného práva, ktoré už existujú. Bude musieť byť braný do úvahy, keď sa budú negociovať alebo implementovať medzinárodné právne záležitosti v iných oblastiach, vysvetlil komisár.

Odráža to podľa neho situáciu v EÚ, kde podľa základnej zmluvy musia byť kultúrne aspekty vzaté do úvahy pri všetkých politikách.

Figeľ tiež ocenil, že EÚ bola počas celých rokovaní o dohovore schopná rokovať vo veľkej a účinnej zhode jednotlivých krajín a prvýkrát v dejinách dokázala presadiť mandát Európskeho spoločenstva zastupovaného na pôde UNESCO Európskou komisiou.

Dohovor, presadzovaný Európskou úniou a Kanadou, má podľa UNESCO za cieľ zachovať kultúrnu rozmanitosť podporou etnických tradícií a menšinových jazykov a chrániť miestne kultúry pred negatívnymi vplyvmi globalizácie.

SkryťVypnúť reklamu

Spojené štáty však tvrdia, že dohoda môže byť použitá na zavedenie obchodných bariér proti kultúrnemu vývozu, ako filmom či populárnej hudbe. Text označili za "hlboko defektný" a podali k nemu 28 pozmeňovacích návrhov. Všetky boli odmietnuté.

Dohovor podporili delegáti 148 štátov, proti hlasovali dve krajiny a ďalšie štyri sa zdržali hlasovania. Do platnosti vstúpi, keď ho ratifikuje aspoň 30 krajín.

(spravodajca TASR Robert Sermek) 20 pel

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 139
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 9 101
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 4 445
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 4 224
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 102
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 523
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 165
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 904
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu