Lenka Slaná s Kontrafaktom. Raperi si prevzali zlatú platňu za debutový album E.R.A. FOTO - TASR
Najväčšie hudobné vydavateľstvo na Slovensku, BMG, sa rozhodol tajiť predaj nosičov. Jeho riaditeľka tvrdí, že to nie je zvykom ani vo svete. V Českej republike sa však verejne hovorí, že víťazka SuperStar predala za rok vyše 100-tisíc cédečiek.
To, koľko predala slovenská víťazka speváckej súťaže Katka Koščová, nevie ani ona sama. K číslu českej kolegyne sa ani nepribližuje.
Je teda projekt SuperStar pre BMG, ktoré má dohodu o vydaní cédečiek všetkých finalistov, neúspešný? Nezverejňujú predajnosť práve preto?
O tom aj o predaji platní "nesuperstarovských" skupín a interpretov sme hovorili s riaditeľkou hudobného vydavateľstva LENKOU SLANOU.
Aký je predaj cédečiek najúspešnejšej kapely?
"Pred takými desiatimi, dvanástimi rokmi boli úspešné kapely, ktoré predávali 50-tisíc, dnes takú kapelu na Slovensku nenájdete."
Ktorá kapela v ktorom roku predávala 50-tisíc?
"Veľký predaj robili MC Erik a Barbara. V čase, keď bola vlna dancefloru. Takisto boli úspešní Morhotronic a iné kapely tohto žánru. Elánisti predávali bežne okolo 30-, 40-, 50-tisíc."
To bolo ktoré obdobie?
"Osem až desať rokov dozadu. Ale už nebudeme zverejňovať čísla predaja."
Prečo?
"Zaobchádzalo sa s tým necitlivo, povedala by som, že si z toho niektoré médiá robili srandu. A najmä ide o interné informácie firmy. Budeme zverejňovať už len tie čísla, ktoré sa týkajú zlatých a platinových platní. My sa tiež nezaujímame o marketing vydavateľstiev, koľko na čo investujú."
Otázkou je to, či ide v prípade SuperStar pre BMG na Slovensku o úspešný projekt.
"Je veľmi úspešný. Zatiaľ sme vydali cédečká štyroch finalistov a už prvý týždeň predaja boli zlaté alebo platinové. Toto si normálne môžete ísť vymodliť do kostola, sedemkrát týždenne. To v tejto republike neexistuje. Okrem No Name, Elánu, Richarda Müllera a podobných zabehnutých firiem, tak nik nepredáva."
Koľko sa musí predať cédečiek, aby spevák získal zlatú alebo platinovú dosku?
"Zlatá doska sa dáva interpretovi za 5-tisíc predaných nosičov a platinová za 10-tisíc."
Takže ste zarobili?
"V úmere investovaných peňazí sme v ťažkej pohode. A mali sme silného generálneho partnera na niektoré produkty. My to berieme po tejto stránke. Pocitové veci, že či niekto mal predať 100-tisíc a niekto 80-tisíc, neriešime. Vnímame reálne čísla a tie sú pre nás veľmi, veľmi príjemné."
Aká je postupnosť v počte predaných nosičov u finalistov, čo už majú na trhu cédečká?
"Taká, ako ich vydali. Koščová, Bezdeda, Jaroš, Kelecsényi. Na budúci týždeň vyjde Šindlerová a Tomeček. A tie budú určite tiež v prvý týždeň zlaté."
Každé z tých cédečiek bolo za týždeň predaja zlaté?
"Prví dvaja, Koščová a Bezdeda, boli platinoví. Jaroš a Kelecsényi už sú zlatí."
Stáva sa, že niektoré cédečko domáceho interpreta mimo súťaže nepredá ani 5-tisíc?
"Áno. Niektoré nepredá ani po roku napríklad 4-tisíc."
Prečo potom BMG také cédečká vydáva?
"Lebo sú na jeho výrobu také nízke náklady, že aj tak zarobí. Niekomu dáte na výrobu milión, niekomu 100-tisíc. Do toho sa musí zmestiť. Občas vydáme aj album, o ktorom vieme, že je stratový."
Koho zo slovenských interpretov ešte zastupujete?
"Napríklad Mishu, Zuzanu Smatanovú, Desmod, vydali sme Polemic, Kontrafakt."
Sú niektorí z nich v predaji úspešnejší?
"Niektorí sú. Napríklad Desmod. Treba však podotknúť, že tí vydali aktuálny album na trhu pred rokom a pol. Uhrali platinovú platňu. Dnes má Bezdeda menej ako Desmod, ale Bezdeda vyšiel len pred dvoma mesiacmi."
Je pravda, že víťazka prvej série českej SuperStar Aneta Langerová predáva na Slovensku viac cédečiek ako naša superstar Katka Koščová?
"Nie. Ale onedlho dostane platinovú platňu, predala viac než 10-tisíc."
Doma predala za rok viac než 100-tisíc cédečiek. Stalo sa niečo také u interpreta u nás?
"Viac než 100-tisíc sa predalo singla s jednou pesničkou Kým vieš snívať. Stotisíc cédečiek nepredal podľa mňa za 10 rokov nikto."
Čím to je, že Langerová ako nová tvár tak u susedov uspela?
"Je to dané veľkosťou trhu, silnejšou kúpyschopnosťou obyvateľov. Je to aj fenomén SuperStar, samozrejme. Veľké kapely ako Lucie, Chinasky a iné toľko nepredávajú. Tá doba je už preč. Takže ona vyletela."
Prečo je to tak? Je to dané jej príbehom ambiciózneho dievčaťa z vidieka, čo stratilo matku a plní aj jej spevácky sen?
"Na príbeh sa to nepredá, je to o pesničkách. Príbeh si prečítajú ľudia v časopise, nenájdu ho na koncerte ani na cédečku. Najzákladnejší úspech je daný piesňami, ich populárnosťou. Evidentne sa trafila do vkusu ľudí." (mt)