Paríž/Washington 10. októbra (TASR) - Dalo sa to čakať: zakaždým, keď príde Airbus s novým projektom, Američania vždy prídu s protiútokom. Metóda má systém: Uplatnili ju rovnako pri A380 ako aj uprostred minulého týždňa, keď európsky výrobca lietadiel ohlásil realizáciu projektu A350.
Takmer v rovnakom čase vyšla v denníku Wall Street Journal (WSJ) správa, ktorá sa obsahom presne zaraďuje medzi dlhoročné pokusy zamedziť európskej konkurencii prístup na americké letiská. Francúzsko-britský projekt Concorde sa nevydaril z ekonomického hľadiska do značnej miery aj preto, lebo americké úrady sa zdráhali vydať povolenia na pristávania nadzvukových civilných dopravných lietadiel alebo ich vydanie sťažovali. A380 v štandardnom prevedení pre 555 cestujúcich začína čeliť v USA podobným problémom. Mnohé americké veľkokapacitné letiská odmietajú alebo sa zdráhajú investovať do technických zaradení, vďaka ktorým by A380 mohli na nich bez problémov pristávať.
Američania teraz začali namietať, že A380 bude spôsobovať narušenie rytmu odletu lietadiel. Podľa WSJ sa americkí experti obávajú, že A380 bude vyvolávať mimoriadne silné vírenie vzduchu. Ide o vzdušné turbulencie, ktoré ako neviditeľný chvost ťahá lietadlo za sebou. Boeing 747, ktorý má rozpätie krídel 64 metrov, kým A380 ho má takmer 80 metrov, vyvoláva také vírenie vzduchu, že ďalšie lietadlo môže za ním bezpečne nasledovať, až keď je Boeing pred ním najmenej 9 kilometrov.
V USA sa objavil aj argument, že vzdušný vír za A380 oddiali oproti terajšiemu normálu čas štartu ďalšieho stroja o 40 až 50 %. Airbus tvrdí, že tieto problémy už "zredukoval na minimum". Pravdepodobnejšie je, že v prípade námietok proti A380 ide len o bežnú psychologickú vojnu, ktorú vedie lobistická skupina Boeingu z Pentagónu.
Nedávno prišla americká strana nečakane s námietkami proti o spoľahlivosti palubného tlakového systému A380. Americkí zákonodarcovia hovoria dokonca o prijatí zákona, podľa ktorého by A380 mal mať protiraketový obranný systém. K tomuto záveru dospel podvýbor americkej Snemovne reprezentantov pre leteckú dopravu. Podľa jeho členov by mohol byť A380 príťažlivým cieľom pre útoky teroristov. Otvorenou otázkou zostáva, ako napísal rakúsky denník Der Standard, prečo ním nie sú vybavené príťažlivé ciele teroristov - americké obrovské B747, ktoré v americkom vzdušnom priestore nemusia lietať s protiraketovou výbavou.
Súčasťou stratégie USA proti A380 je aj sťažnosť Washingtonu u Svetovej obchodnej organizácie (WTO) na výšku subvencií, ktoré Airbus dostal na realizáciu svojich rozvojových programov. V neľútostnom konkurenčnom boji o dosiahnutie primátu vo výrobe civilných dopravných lietadiel sa chce centrála Airbusu EADS vzdať subvencií na vývoj A350. Tým chce vedenie konzorcia prejaviť dobrú vôľu v spore s Američanmi. Koprezident EADS Thomas Enders uviedol, že Európania za to od Boeingu očakávajú iniciatívu k zmierlivosti.
Informoval o tom rakúsky denník Der Standard.