Tvorcovia reklám si obľúbili slovenské pesničky. Nepoužívajú ich len na Slovensku, ale aj v Česku. Tam mobilný operátor využil hit skupiny Elán Neviem byť sám, na Slovensku zasa Tanečnice z Lúčnice propagujú japonské auto. Peter Nagy si v reklame na minerálku nielen "zaspieval", ale i zahral. Slovenskí muzikanti si reklamou radi prilepšia, ale nemajú len dobré skúsenosti.
Pred niekoľkými rokmi sa napríklad v reklame na istý slovenský týždenník objavila pesnička Elánu Pretláčanie so životom. "Pesničku použili bez nášho súhlasu a nakoniec sme prehrali i súd," spomína Jožo Ráž.
Aj Nagyovu pesničku Chráň svoje bláznovstvá použili kedysi bez jeho súhlasu. Bolo to však ešte pred rokom 1989 v reklame na jogurt. "Vtedy sme sa ani nebránili, nemalo to zmysel," hovorí Nagy.
Nepeknú skúsenosť má aj skupina Hex. "Raz sme sa s jednou reklamnou spoločnosťou nedohodli a ona si potom dala urobiť hudbu na 95 percent totožnú s tou, ktorú chceli od nás," hovorí gitarista Tomáš Dohňanský. Od spolupráce s reklamou ich to však neodradilo. Pieseň skupiny nedávno lákala klientov istej dôchodcovskej správcovskej spoločnosti, aby si v nej šetrili na penziu.
O tom, či je "požičiavanie" pesničiek do reklám výhodným biznisom, muzikanti hovoriť nechcú. Tvrdia však, že reklamné agentúry a ich klienti nemajú predstavu, akú hodnotu má dobrá pesnička. Reklamní tvorcovia hovoria, že hlavne známi slovenskí interpreti sú drahí.
"Môžu to byť rôzne čísla, od 50 000 do pol milióna. Záleží na interpretovi - ako dlho je na trhu, na koľko sa cení a podobne," hovorí Martin Knut z Klubu reklamných agentúr Slovenska. "Žiadny cenník neexistuje. Každá dohoda je iná," poznamenal prezident klubu Michal Ruttkay.
Niektorí speváci a skupiny sa na reklame odmietajú podieľať akýmkoľvek spôsobom. "Mali sme i prípad, že sme oslovili slovenských autorov, ale tí boli tak drahí, že sme radšej použili zahraničný hit. To bolo asi odmietnutie cenou," spomína Ruttkay. (čtk)