Štrasburg/Brusel 27. septembra (TASR) - Rozšírenie systému obchodovania s emisiami je podľa Európskej komisie (EK) najlepšou cestou redukcie emisie skleníkových plynov (GHG - Green House Gas). Plány pre zapojenie leteckých prepravcov do tohto systému dnes v Štrasburgu predložil eurokomisár pre životné prostredie Stavros Dimas. Podľa neho tento plán zníži emisie kysličníka uhličitého z lietadiel za najnižšiu možnú cenu. Konkrétny návrh smernice sa však očakáva až v 2. polroku 2006.
Každá spoločnosť by dostala limit, koľko CO2 a ďalších plynov môže vypustiť do ovzdušia, a ak by ho prekonala, musela by si kupovať povolenia na ďalšie emisie od spoločností či podnikov, ktoré svoj limit nevyužili. Takýto systém obchodovania s kvótami už funguje pre podniky v EÚ.
EK chce do tohto systému zahrnúť všetky lety, ktoré štartujú z územia EÚ. Platí to pre lety v rámci únie rovnako ako pre lety do krajín mimo únie. Systém obchodu s emisiami bude platiť pre všetky aerolínie - teda aj pre spoločnosti, ktoré nepochádzajú z členských štátov únie. Podľa odhadov EÚ náklady by nemali byť vysoké, asi 0 až 9 EUR, čo je v prepočte do 347 SKK, na spiatočnú letenku.
Hoci podiel leteckej dopravy na celkovom objeme emisií skleníkových plynov je s tromi percentami zatiaľ pomerne malý, veľmi rýchlo sa zvyšuje. Od roku 1990 do 2003 narástol objem emisií z medzinárodných letov podľa EK o 73 percent a do roku 2012 to môže byť 150 percent. Spiatočný let dvoch ľudí z Amsterdamu do thajského letoviska Phuket má na svedomí toľko CO2, koľko priemerné nové auto za celý rok, upozornila komisia.
Presný dátum, od ktorého budú aerolínie súčasťou trhu s emisiami skleníkových plynov, ešte nie je známy. Grémium expertov by malo v 1. polroku 2006 predložiť správu k tejto téme, ktorú EK zohľadní na svojom júnovom všeobecnom skúmaní stratégie obchodu s emisiami. Až potom sa má vypracovať návrh smernice obchodu s emisiami pre letecké spoločnosti. Keďže schválenie smernice EÚ normálne trvá 2 až 3 roky, EK neráta so zapojením leteckej dopravy do systému obchodu s emisiami pred začiatkom druhej fázy obchodu s emisiami v roku 2008. To však neznamená automatický presun začiatku zapojenia leteckej dopravy na rok 2013, keď začína tretia fáza obchodu s emisiami, zdôraznila EK.
Bruselské úrady dúfajú, že takýmto postupom mierne utlmia v súčasnosti silný nárast leteckého priemyslu. Podľa odhadov komisie by miera rastu v tejto oblasti v rokoch 2008 až 2012 mala predstavovať celkovo 17 %.
EK argumentuje v prospech plánovaných opatrení silným nárastom emisií kysličníka uhličitého z leteckej dopravy v minulých rokoch. Ak sa nič nespraví, môžu byť tieto v roku 2012 až 1,5-krát väčšie ako v roku 1990. V porovnaní s inými opatreniami, ako je napríklad kerozínová daň alebo daň z emisií, považuje EK zapojenie leteckej dopravy do systému obchodu s emisiami za "najlacnejšiu cestu", ktorou je možné dosiahnuť zníženie emisie skleníkových plynov v tejto oblasti.
Informovala o tom nemecká agentúra DPA.