Harrisburg 26. septembra (TASR) - Súdny spor ohľadne evolučnej teórie začal sa dnes v americkom štáte Pensylvánia. Rodičia žiakov školského okresu Dover v nej podali žalobu proti vyučovaniu teórie tzv. inteligentného dizajnu na hodinách biológie, ktoré podľa nich porušuje odluku cirkvi od štátu zaručenú ústavou.
Vedenie školy podľa právneho zástupcu nespokojných rodičov robí všetko pre to, aby "včlenilo náboženský pohľad do hodín biológie a vôbec ho nezaujíma vedecký aspekt."
Predstavitelia školského okresu sa bránia tým, že chcú zaručiť pluralitu vedeckých názorov vo vyučovaní: "Tento súdny spor nie je o náboženskej agende, ale o slobode bádania vo vzdelaní," uviedol advokát zastupujúci školu.
Teória tzv. inteligentného dizajnu (ID), teda stvorenia vyššou mocou, spochybňuje schopnosť Darwinovej evolučnej teórie (ET) vysvetliť komplexnosť foriem života na Zemi. Vznik a súčasná podoba živých organizmov sa podľa ID nedá vysvetliť náhodným postupným vývojom, ale len procesom riadeným vyššou inteligenciou. Jeho kritici poukazujú na to, že ide o náboženský, nie vedecký koncept, ktorý neodráža skutočný stav vedeckého bádania, a preto by podľa nich nemal patriť do odborného vzdelania.
Spor má však omnoho širšie súvislosti a odráža napätie medzi rozšíreným kresťanským svetonázorom, ktorý sa opiera o autoritu Biblie, a liberálnejšími kruhmi v americkej spoločnosti. Za vyučovanie teórie ID sa vyslovil aj americký prezident George W. Bush, ktorý vyhlásil, že študentom by mali mať možnosť oboznámiť sa s oboma teóriami o vzniku života.