BRATISLAVA 26. septembra (SITA) - V sedadlách pilotov slovenských stíhačiek MiG-29 sú pyroprostriedky potrebné ku katapultáži po dobe životnosti. Tá im vypršala na konci augusta. Agentúre SITA to potvrdil hovorca ozbrojených síl Milan Vanga. Dodal, že hlavný konštruktér ruskej spoločnosti MiG "faxom z 26. augusta predĺžil ich technickú životnosť o šesť mesiacov". Veliteľ vzdušných síl Jozef Dunaj vzniknutú situáciu nepokladá za problém, keďže životnosť zariadení predĺžil samotný výrobca. Tiež si nemyslí, že by sa týmto krokom znížila bezpečnosť našich pilotov a tvrdí, že z ich strany ani nezaznamenal nejaké nepriaznivé reakcie. Podľa informácií agentúry SITA sa však niektorým pilotom táto skutočnosť nepáči.
Vanga pripustil, že nejde o štandardný postup a slovenské ozbrojené sily takúto situáciu ešte neriešili. Podľa Vangu k omeškaniu dodávky nových pyroprostriedkov došlo preto, lebo sa hľadal vhodný dodávateľ. Ubezpečil však, že do konca roka budú potrebné pyroprostriedky dodané.
Za núdzové riešenie označil takýto postup riaditeľ českého Výskumného ústavu priemyslovej chémie - Explosia a.s. Ladislav Lehký. Ako zdôraznil, ich firma z bezpečnostných dôvodov predlžuje životnosť iba tých pyroprostriedkoch, ktoré boli skladované v hermetických obaloch, majú k nim pôvodné atesty a urobili im skúšky stability použitých výbušnín. "Zásadne predlžujeme dobu použiteľnosti pri skladovaných výrobkoch v pôvodných obaloch. Len vo výnimočných prípadoch je to možné urobiť na pyroprostriedkoch vybratých z lietadla," zdôraznil Lehký. V týchto výnimočných prípadoch však predĺžili v minulosti dobu použiteľnosti približne o mesiac, pričom nevyhnutnou podmienkou boli technické skúšky, zdôraznil Lehký.
História spoločnosti Explosia siaha až do roku 1920, kedy začala s výrobou výbušnín ako prvá Československá akciová továrna na výbušné látky. V súčasnosti spoločnosť vyrába celý sortiment pyroprostriedkov určených pre lietadlá vyrábané v AERO Vodochody - typy L-39, L-59, L-159. Je expertom v oblasti leteckých záchranných systémov.