Budapešť 22. septembra (TASR) - Experti ukončili vyšetrovanie príčin havárie stíhačky typu MiG-29 maďarských ozbrojených síl, ktorá sa zrútila 11. mája, pričom pilotovi sa podarilo zachrániť. Dôvodom nehody bola porucha pravého motora lietadla, ku ktorej došlo počas letu.
Podľa vyhlásenia maďarského ministerstva obrany, ktoré zverejnili dnešné maďarské denníky, vyšetrovanie príčin havárie vylúčilo, že by za ňu niesol zodpovednosť pilot stroja alebo pozemný personál. Lietadlo prevádzkovali v zmysle nariadení výrobcu. Pilot konal správne podľa predpisov týkajúcich sa havarijnej situácie a na základe vývoja udalosti, ktorý sa dal predpokladať podľa dostupných informácií, uvádza so vo vyhlásení rezortu obrany, ktorý pripomína, že pilot nasmeroval bojový stroj na neobývané miesto a úspešne sa katapultoval.
V maďarskom Kecskeméte nacvičoval pilot na augustovú leteckú prehliadku, pričom mu zo zatiaľ neznámych príčin krátko po 16.30 h začal horieť jeden z motorov.
Pilotovi sa podarilo včas katapultovať. Z nehody vyviazol bez zranení, ale previezli ho do nemocnice na pozorovanie. Lietadlo spadlo mimo letiska - asi jeden kilometer od neho - na neobývanú oblasť.
Pilotom stíhačky bol majster sveta z roku 2003 na súťaži stíhacích pilotov Royal International Air Tattoo (RIAT) v britskom Fairforde Zoltán Szabó, ktorý získal absolútne prvenstvo s bojovým lietadlom MiG-29B.
K havárii rovnakého stroja došlo na rovnakom mieste v lete 1998. Maďarský pilot vtedy zahynul, príčinou nešťastia nebola technická porucha. Maďarské ozbrojené sily dostali v roku 1993 v rámci vyrovnania ruského štátneho dlhu 28 lietadiel typu MiG-29, v súčasnosti z nich lieta 14.