Praha 1. septembra (TASR) Český premiér Jiří Paroubek dnes zopakoval, že s myšlienkou ekonomicky využiť dobré meno Československa sa vážne zaoberá. V tomto smere by mohli v cudzine pomôcť aj českí a slovenskí krajania, ktorí zmýšľajú čechoslovakisticky.
Premiérovi ČR myšlienka prišla na um v Paríži, kde bol pred referendom o euroústave podporiť tamojších socialistov a bol predstavený ako ministerský predseda roky neexistujúceho Československa.
Pri tej príležitosti ma starosta Paríža predstavil ako premiéra československej republiky. To už bolo príliš. Ale uvedomil som si, že to Československo je stále ešte vnímanou, a dobre vnímanou značkou, vysvetlil dnes Paroubek.
Ako si realizáciu dobrého mena Československa premiér ČR predstavuje, napríklad v Argentíne, Chile, v Kanade i v USA, vysvetlil takto: V niektorých krajinách sa skutočne dá spolupracovať veľmi intenzívne s českými aj slovenskými menšinami. Myslím si, že mnoho Slovákov uvažuje čechoslovakisticky. To je jedna z vecí, ktorá nám v našom repertoári zahraničnej politiky chýbala. Ale uvidíme, či to ministerstvo zahraničných vecí bude považovať za dobrý námet.
Ideu s využitím značky Československo prezentoval Paroubek celkom nečakane v pondelok na porade českých diplomatov v Prahe. Ako vtedy podotkol, pojem Československo by mohol ČR pomôcť vrátiť sa na trhy, ktoré po roku 1989 Praha aj Bratislava opustili. Český premiér sa preto zaujímal, či česká diplomacia nemá túto problematiku nejako rozpracovanú.
Nie je to príjemné vo vzťahu k vašim slovenským kolegom, ale počínajúc priemyselnými a spotrebnými výrobkami, cez kultúru pokiaľ ide o cudzinu -, až po absolventov československých vysokých škôl je pojem Československo devízou, nad praktickým využitím ktorej stojí za to sa zamyslieť. Ak ministerstvo zahraničných vecí má k dispozícii nejaký stručný, ale praktický materiál na túto tému, rád sa s ním oboznámim, povedal Paroubek v prejave k českým diplomatom.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) pel