Päť leteckých nešťastí a stovky mŕtvych pasažierov. Tohtoročný august sa ukázal v leteckej doprave ako najtragickejší za posledné tri roky. Je to len zhoda náhod alebo už neplatí, že letecká doprava je jedným z najbezpečnejších spôsobov cestovania?
Odborníci tvrdia, že stále je bezpečnejšie kúpiť si letenku ako napríklad vyraziť na cestu automobilom. Vysvetlite to však príbuzným desiatok mŕtvych pasažierov cyperského a kolumbijského lietadla, ktoré nedávno havarovali. Ešte horšie sú na tom tí, čo trpia panickým strachom z lietania. Tých nepresvedčí ani najoptimistickejšia štatistika či graf.
Editor odborného magazínu Flight International David Learmont tvrdí, že bezpečnosť leteckej dopravy je šesťnásobne väčšia ako pred 25 rokmi. Kým v roku 1979 boli tri smrteľné nehody na milión letov, minulý rok to bol len jeden na dva milióny letov.
"Zníženie počtu nehôd je také zreteľné od čias, keď bratia Wrigtovci začali lietať, že posledné nehody budú len malým znamienkom na grafe," povedal pre BBC.
Podpísala sa na tom najmä dokonalejšia technológia a prísnejšie audity leteckých spoločností. Podľa Learmonta však predsa len existuje istý rozdiel medzi jednotlivými leteckými spoločnosťami a krajinami. Jednoznačne najrizkovejšia je Afrika. Ani krajiny bývalého Sovietskeho zväzu či oblasti Pacifiku na tom nie sú úplne ideálne. Najlepšie sú na tom v Severnej Amerike, Európe a Austrálii. Ani to však nemusí platiť. Stačí natrafiť na spoločnosť, ktorá šetrí viac, ako by mala a lieta na nie celkom bezpečných strojoch - ako sa to ukázalo v prípade cyperskej spoločnosti Helios.
Najmä vo Francúzsku, ktoré malo v nedávno spadnutom kolumbijskom lietadle desiatky vlastných turistov, sa začalo hovoriť o zavedení čiernej listiny leteckých spoločností. Návrh oprášil aj európsky komisár pre dopravu Jacques Barrot.
O spoločnej európskej čiernej listine sa uvažuje od minulého roka, od pádu lietadla pri egyptskom Šarm-aš-Šajchu. Aj vtedy zahynuli najmä francúzski pasažieri. Prevádzkovateľ lietadla, egyptská spoločnosť Flash Airlines bola pritom vo Švajčiarsku zakázaná: ani pasažieri, ani cestovná kancelária to však netušili.
Čierna listina aeroliniek je napríklad zavedená v Spojených štátoch. Vo Veľkej Británii je na stránkach ministerstva dopravy zoznam krajín a spoločností, ktoré nesplnili dostatočné bezpečnostné záruky. Ide napríklad o Tadžikistan, Svazijsko, Sierru Leone, Libériu či Rovníkovú Guineu. Briti príliš nedôverujú ani spoločnostiam Air Mauritania a thajskej Phuket Airlines.
Letecké havárie za posledný mesiac
Sudánsky viceprezident John Garang a 13 ďalších ľudí zahynulo potom, čo ich vrtuľník za nepriaznivého počasia v dôsledku zlej viditeľnosti narazil do hôr v južnom Sudáne.
2. augusta - Lietadlo Airbus 340 francúzskej spoločnosti Air France zhorelo na letisku v kanadskom Toronte. Všetkých 309 ľudí na palube sa stačilo včas evakuovať. Nehodu spôsobila zrejme búrka.
10. augusta - Do Baltského mora sa neďaleko estónskeho Tallinnu zrútil fínsky vrtuľník typu Sikorski 76 so 14 ľuďmi na palube, nikto neprežil. Príčinou mohlo byť zlé počasie a silný vietor.
14. augusta - V cyperskom lietadle Boening 737 spoločnosti Helios Airways, ktoré sa za letu z Larnaky do Atén zrútilo neďaleko gréckej metropoly, zahynulo všetkých 121 osôb na palube. Príčinou bola najskôr technická porucha v tlakovom systéme lietadla.
16. augusta - Sedemnásť španielskych vojakov mierovej misie NATO zahynulo pri nehode vrtuľníka HD 21 v Afganistane.
16. augusta - Kolumbijské dopravné lietadlo ND-80 spoločnosti West Caribbean Airways so 160 ľuďmi na palube sa zrútilo vo Venezuele. Nehodu, ktorej príčinou bol zrejme zlý stav lietadla, nikto neprežil.
23. augusta - Štyria Česi zahynuli pri páde lietadla Cessna-172 v južnom Švajčiarsku.
Autor: rek