BRUSEL. Lietadlo, ktoré prevážalo predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú, sa stalo obeťou rušenia GPS. V nedeľu muselo v bulharskom meste Plovdiv pristávať bez satelitného signálu.
"Od bulharských úradov sme dostali informáciu, že podozrievajú Rusko z úmyselného rušenia," informovala Európska komisia podľa servera Euronews.
Informáciu v pondelok zverejnili britské noviny Financial Times. Denník sa odvolával na nemenovaných predstaviteľov, problém medzitým potvrdili okrem eurokomisie aj bulharské inštitúcie.
Nemenované zdroje, ktoré cituje Financial Times, povedali, že v čase pristátia bolo celé okolie plovdivského letiska bez GPS signálu.
Rusko je z rušenia GPS signálu nad Európou podozrievané priebežne, tradične najviac zasahuje severovýchod Európy, teda najmä pobaltské štáty a sever Poľska.
V článku sa dočítate:
- čo je zatiaľ známe o incidente lietadla s Ursulou von der Leyenovou,
- či mohlo byť skutočne nevyhnutné, aby lietadlo pristávalo podľa papierových máp,
- kde a ako sa už prejavilo rušenie GPS signálu z Ruska.
Nie je to prvý prípad
Ursula von der Leyenová je na diplomatickom turné po krajinách východného krídla Európskej únie, ktoré majú hranice s Ruskom alebo s Bieloruskom, a rokuje s nimi o použití európskeho plánu na investície do obrany Readiness 2030.
"Musíme si byť vedomí urgencie," povedala v Bulharsku podľa Euronews. "Putin sa nezmenil a nezmení sa. Je to predátor. Zadržať ho dokážeme iba silným odstrašením," vyhlásila v nedeľu počas zastávky v Poľsku.
Práve pred jej vyhlásením lietadlo s ňou na palube strávilo krúžením vo vzduchu najmenej hodinu navyše oproti plánu.
Financial Times pôvodne informovali, že piloti po prerušení GPS signálu museli použiť "papierové mapy".
Bulharská vláda podľa France 24 oznámila, že "na zabezpečenie letu riadenie letovej prevádzky ponúklo alternatívne metódy pristátia pomocou pozemných navigačných prvkov". Aj Bulharsko otvorene hovorí o rušení GPS signálu.
Dopravné lietadlá nie sú odkázané iba na GPS, navigovať dokážu aj pomocou siete pozemných rádiomajákov alebo pri pristávaní pomocou systému prístrojového pristátia (ILS - instrument landing system), ktorý lietadlo navádza na dráhu.
Bulharský server Fakti píše, že lietadlo Ursuly von der Leyenovej na pristátí použilo práve ILS.
Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov reagoval, že informácie sú "nesprávne", napísala BBC.

Rusko ruší signál dlhodobo
Sofia z rušenia satelitného signálu otvorene podozrieva Rusko, a nie je to prvýkrát, čo sa ukazuje, že Moskva ruší GPS signál nad časťami Európy.
Aktuálny stav pokrytia a výpadkov sa dá pozrieť napríklad na stránke gpsjam.org. Na intenzívne rušenie GPS signálu sa od začiatku ruskej vojny proti Ukrajine sťažujú najmä štáty na severovýchode Európy.
Televízia CNN pripomenula, že poľsko-nemecký tím výskumníkov po polročnej práci v roku 2024 zistil, že Rusko na rušenie signálu používa pobaltskú exklávu Kaliningrad, ale aj flotilu lodí.
Estónske úrady ešte začiatkom roka 2024 informovali aj o zdrojoch rušenia v Leningradskej oblasti v okolí ruského mesta Petrohrad.
Väčšina ľudí si pritom rušenie signálu nevšimne. Keď v januári 2024 denník SME oslovoval úrady z dotknutých štátov, poľský Úrad pre elektronickú komunikáciu reagoval, že na úrovni zeme žiadne rušenie nezachytil, no možno sa dialo vo väčších výškach.
Stránka Gpsjam vtedy zachytila pokles GPS signálu aj na východnom Slovensku, no slovenské úrady o merateľnom poklese nevedeli.
Dopravné lietadlá GPS signál využívajú bežne, no nie sú naň odkázané, a používajú niekoľko navigačných systémov, ktoré sú nezávislé od satelitov.
Ide najmä o rádiomajáky (VOR/DME alebo staršie NDB) a inerciálnu navigáciu, ktorá určuje polohu lietadla pomocou gyroskopov a akcelerometrov. Všetky spomenuté metódy navigácie sú spojené v systéme, ktorý sa volá FMS (flight management system), do ktorého posádka zadáva celú trasu letu.
Výpadok GPS signálu nie je úplne neobvyklý a piloti pri ňom nie sú odkázaní na vizuálnu navigáciu pomocou máp a kompasu.