MOSKVA. Jedinej ruskej lietadlovej lodi Admirál Kuznecov hrozí, že skončí v šrote, upozornil ruský denník Izvestija.
Ministerstvo obrany už zastavilo opravu a modernizáciu plavidla a veliteľstvo vojenského námorníctva a vedenie ruských lodeníc v najbližšom čase rozhodnú o ďalšom osude vlajkovej lode ruského námorníctva.
Experti nevylučujú, že morálne i fyzicky zastaranú lietadlovú loď odpíšu a pošlú do šrotu, napísal denník s odvolaním sa na svoje zdroje. Lodenice odkázali denník, na ministerstvo obrany, ktoré sa nevyjadrilo, dodali Izvestija.
Budúcnosť lietadlových lodí
Ruskí experti sú podľa denníka v názoroch na lietadlové lode rozdelení. Niektorí ich pokladajú za nevyhnutné, druhí ich zatracujú.
"Lietadlové lode sú veľmi drahá a neefektívna námorná zbraň. Budúcnosť patrí nosičom robotizovaných zbraní a bezpilotných lietadiel," myslí si bývalý veliteľ Tichooceánskej flotily admirál Sergej Avakjanc.

Rusko napriek tomu vo svojich námorných plánoch do roku 2030 počíta s tým, že Severné a Tichooceánske flotily by mali disponovať zoskupením okolo lietadlovej lode, upozornil kontraadmirál Michail Čekmasov. Pripustil, že na to sa ale sotva nájdu peniaze, keď pre Rusko je teraz hlavné dosiahnuť víťazstvo vo vojne proti Ukrajine.
Oprava Admirála Kuznecova sa začala ešte v roku 2017 po návrate zo Stredozemného mora, kde sa zúčastnil vojenských operácií v Sýrii.
Pri sýrskych brehoch zanechal Admirál Kuznecov podľa expertov skôr rozpačitý dojem.
Loď vyvolávala posmech oblakmi hustého čierneho dymu z komína, ktoré naznačovali problémy s pohonom. A kritika zaznela po tom, čo pri pristávaní havarovali dve lietadlá. Námorníctvo neskôr oznámilo, že vynaloží desiatky miliárd rubľov na modernizáciu.
Zlý stav lode
Smola ruskú lietadlovú loď sprevádza dlhodobo - v októbri 2018 sa v Murmansku potopil najväčší ruský plávajúci dok práve v momente, keď z neho Admirál Kuznecov vyplával. Plavidlo zasiahol jeden z dvoch padajúcich žeriavov. Ukázalo sa tiež, že oprava lodných turbín bude musieť byť rozsiahlejšia, ako sa plánovalo.
Podľa pôvodných plánov mali opravy skončiť v roku 2022, keď sa mal Admirál Kuznecov vrátiť do služby. Avšak vlaňajšia inšpekcia ministra obrany Andreja Belousova zistila, že stav lode neuspokojivý.
Jediná ruská lietadlová loď bola známa pod štyrmi ďalšími názvami: Projektovala sa s označením Sovietsky zväz, potom Riga a po smrti sovietskeho vodcu Leonida Brežneva bola premenovaná po ňom.
Na vodu bola spustená v Mykolajive na juhu Ukrajiny roku 1985 a o dva roky neskôr sa dostavovala ako Tbilisi.
V roku 1990 bola konečne pomenovaná po sovietskom admirálovi Nikolajovi Kuznecovovi, ktorý sa v predvečer druhej svetovej vojny stal v 34 rokoch najmladším ministrom námorníctva. Sovietske loďstvo pod jeho velením výrazne posilnilo.
Po rozpade Sovietskeho zväzu Rusko nechalo loď rýchlo odplávať z Čierneho mora, aby ju nezískala Ukrajina. V roku 2000 sa Admirál Kuznecov zúčastnil cvičenia, počas ktorého sa potopila ponorka Kursk.