Atény 22. augusta (TASR) - Cyperské lietadlo, pri ktorého zrútení pri Aténach tento mesiac zahynulo všetkých 121 ľudí na palube, malo problémy s tlakom v kabíne a pred pádom mu došlo palivo. Vyplýva to z dnes zverejnenej predbežnej správy.
Správa podľa všetkého potvrdzuje pôvodné predpoklady, že v lietadle spoločnosti Helios Airways došlo už skoro počas letu k poklesu tlaku vzduchu na palube a že niekto sa stroj pokúsil krátko pred zrútením zachrániť.
Piloti dvoch gréckych stíhačiek F-16 vyslaných k dopravnému lietadlu po strate kontaktu s dispečermi oznámili, že druhý pilot bol zrejme v bezvedomí a kapitán sa nenachádzal v kokpite. V časti pre pasažierov videli tiež vysunuté kyslíkové masky.
Hlavný vyšetrovateľ Akrivos Tsolakis predložil predbežné zistenia ministerstvu dopravy po analýze čiernych skriniek a pitve všetkých 118 tiel nájdených na mieste zrútenia. Pozostatky troch ľudí neboli objavené.
"Existujú náznaky technických problémov v tlakovom systéme... Existuje dôkaz, že motory lietadla prestali pracovať, pretože palivo bolo vyčerpané, a že toto je konečná príčina zrútenia," uvádza správa. Hovorí tiež o indíciách, že obaja piloti Boeingu 737-300 boli v bezvedomí a lietadlo sa pokúšal riadiť tretí muž. Predpokladá sa, že išlo o stevarda Andreasa Prodroma, ktorého krv sa údajne našla v troskách kokpitu a ktorý v minulosti absolvoval letecký výcvik. Tsolakis sa domnieva, že lietadlo priletelo do Grécka s autopilotom, ktorý bol neskôr vypnutý, možno zámerne. Lietadlo sa zrútilo po tom, ako vyše hodinu krúžilo nad ostrovom Kea, juhovýchodne od aténskeho letiska.
Podľa správy muž s kyslíkovou maskou sedel posledných desať minúť letu v kresle pilota a dvakrát sa pokúsil vyslať núdzový signál, komunikačný systém lietadla však bol zrejme nastavený na nesprávnu frekvenciu. Tón jeho hlasu naznačoval, že "trpel alebo bol vyčerpaný".
Úplná správa o najhoršom leteckom nešťastí v Grécku sa očakáva asi o šesť mesiacov. Podľa hovorcu vlády jej obsah bude zverejnený.