Žukovskij 17. augusta (TASR) - Na moskovskej leteckej prehliadke americké letectvo po prvý raz predstavilo svoje strategické bombardéry B-1B.
Spoločnosti Boeing a Airbus prehliadku na letisku Žukovskij - bývalej tajnej základni sovietskeho letectva - medzičasom využívali akciu na mapovanie možností novej spolupráce s ruským leteckým priemyslom lačným po investíciách. Na prehliadke, ktorá sa koná za dva roky, je zastúpených viac ako 600 spoločností zo štyroch desiatok krajín.
Americké letectvo (USAF) predstavilo aj stíhačky F-15 a F-16, ako aj dve tankovacie lietadlá. "Naším poslaním je reprezentovať americké ozbrojené sily," povedal agentúre AP vedúci amerického tímu Scott Nielson. "Priviezli sme reprezentatívnu vzorku našich lietadiel. A tiež sme tu, aby sme nadviazali nejaké vzťahy, ktoré pomáhajú v medzinárodnej spolupráci," dodal.
Oproti americkým bojovým lietadlám na rozjazdovej dráhe základne - svojho času jedného z najviac strážených komplexov krajiny - postavili výber ruských stíhačiek, bombardérov a bojových vrtuľníkov.
Obrovské hangáre dlhé roky skrývali lietadlá pred fotografickými prístrojmi a testovacie lety uskutočňovali len v čase medzi preletmi amerických špionážnych satelitov. "Zrejme to dlho bola najdôležitejšia skúšobná základňa v Rusku, takže sme uchvátení," povedal Nielson.
Rusko prehliadku po prvý raz zorganizovalo v roku 1992, aby prezentovalo výdobytky svojho leteckého priemyslu a prilákalo zahraničných zákazníkov. Rozpad Sovietskeho zväzu z roku 1991 totiž takmer zastavil štedré štátne zákazky, čo odvetviu vážne poškodilo a prinútilo ho hľadať kupujúcich v zahraničí.
Spoločnosť Iľjušin prilákala jedného solventného zákazníka - jordánskeho kráľ Abdalláha II., ktorý podpísal kontrakt na dodávku dvoch vojenských transportných lietadiel Il-76MF. Podľa odhadov médií zmluva je vo výške viac ako 100 miliónov dolárov. Od rozpadu Sovietskeho zväzu ruské letectvo kvôli neustálym rozpočtovým škrtom kúpilo len pár nových lietadiel a vojenskí piloti absolvujú len minimum letových hodín.
Ťažké časy majú aj výrobcovia civilných lietadiel, keďže národní leteckí dopravcovia kvôli výhodnejším finančným podmienkam presedlávajú na boeingy a airbusy. Aj keď vláda sľúbila, že zatraktívni lízing v Rusku vyrobených lietadiel, prepravcovia si prenájom nemôžu dovoliť a stále väčší počet leteckých spoločností sa snaží získať západné stroje.
Spoločnosť Boeing v roku 1993 v Moskve otvorila výskumné stredisko, ktoré teraz zamestnáva viac ako 1000 leteckých inžinierov. Tiež kupuje ruské výrobky z titánu a iné produkty a spolupracuje so spoločnosťou Suchoj na vývoji nového lietadla na krátke trasy. Viceprezident Boeingu Craig B. Jones vyjadril nádej, že spoločnosť dodá veľkú časť odhadovaných 1340 lietadiel, ktoré by Rusko a iné bývalé sovietske republiky mali podľa očakávaní nakúpiť v priebehu budúcich 20 rokov.
Airbus, ktorý už do Ruska predal 18 strojov A-320, tiež vybudoval rozsiahlu spoluprácu s ruským leteckým priemyslom. V stredu podpísal predbežnú dohodu o účasti Ruska na vývoji lietadla A-350 a iných budúcich programoch Airbusu.