PRAHA. Stav nebezpečenstva v okolí obce Hustopeče nad Bečvou, kde vo februári havaroval vlak s cisternami s toxickým benzénom, bude trvať minimálne do 27. mája.
O jeho predĺžení rozhodla v stredu na žiadosť hajtmana Olomouckého kraja česká vláda. Po rokovaní to uviedol minister dopravy Martin Kupka s tým, že vlakovú dopravu cez postihnuté územie by chceli obnoviť v polovici júna.
„Vzali sme na vedomie list hajtmana Olomouckého kraja, v ktorom nás vyzýva na predĺženie stavu nebezpečenstva, a to sme aj ako vláda schválili... predlžujeme ho do 27. mája. Je to nevyhnutný čas na to, aby sme zabránili ďalším škodám, ku ktorým by mohlo dôjsť,“ povedal Kupka.
Podotkol, že doterajšie kroky vrátane vyhlásenia stavu nebezpečenstva priniesli významné zlepšenie. Larsenové steny dokázali podľa jeho slov zabrániť tomu, aby sa kontaminovalo okolie miesta havárie.
Sanácia územia zamoreného po februárovej havárii vlaku s benzénom pri Hustopečiach nad Bečvou bude podľa českého ministra životného prostredia Petra Hladíka trvať pol roka.
Hoci opatrenia na zamedzenie ďalšiemu úniku benzénu fungujú, stále podľa ministra pretrvávajú dôvody, aby stav nebezpečenstva v tejto oblasti pokračoval. Povedal to po rokovaní krízového štábu, informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.
„Mám dobrú správu, že uzavretie kontaminovanej zeminy a vôd larsenovou stenou funguje. Zároveň ale trvajú dôvody na pokračovanie stavu nebezpečenstva,“ povedal Hladík.

Avizoval tiež, že fáza intenzívnej sanácie by mala trvať šesť mesiacov. „To neznamená, že po šiestich mesiacoch by sme tú oblasť mohli považovať za definitívne dekontaminovanú, ale intenzívna fáza by mala prebiehať nasledujúceho pol roka, pričom potom sa budú vyhodnocovať ďalšie práce, ktoré tam budú potrebné,“ povedal šéf českého envirorezortu.
Na otázky verejnosti o tom, či je v okolí možné bez ohrozenia loviť ryby či záhradkárčiť, definitívne odpovedia príslušné úrady do polovice mája. „K tomu, na čo sa verejnosť pýta (či možnosť jesť zeleninu zo záhradiek, využívať plodiny poľnohospodárov atď.), už dnes možno na 99 percent konštatovať, že v tom žiadny problém nie je, ale definitívne to bude zodpovedané k 15. máju,“ dodal.
Železničná trať, na ktorej sa havária stala, je stále mimo prevádzky. Podľa ministra dopravy Martina Kupku by mohla byť obnovená do polovice júna tohto roka v prípade, ak sa nenaskytnú žiadne komplikácie. „S ohľadom na to, že každým dňom, keď je tá železnica mimo prevádzky, vznikajú ďalšie škody, snažíme sa ju čo najrýchlejšie obnoviť,“ povedal Kupka.
Dodal, že sa najskôr musí odťažiť kamenitý podklad pod koľajami a asi 70 centimetrov podkladovej zeminy, ktorá je kontaminovaná. Následne by sa mal položiť nový podklad a vrchná časť vrátane koľají a potom by malo dôjsť aj k obnove trakčného vedenia.