BRATISLAVA. Leteckú internetovú komunitu len pred niekoľkými dňami zaujal nový záber čínskej stíhačky Chengdu J-36. Veľa o nej nie je známe, no ide o čínsky vývoj bojového lietadla šiestej generácie s vlastnosťami stealth a s konceptom lietajúceho krídla.
Tvarovo podobné môže byť lietadlo F-47, ktoré ako novú americkú stíhačku šiestej generácie predstavil koncom marca Donald Trump, zatiaľ iba ako vizualizáciu.
Otázka, aké stíhacie lietadlá šiestej generácie budú lietať v Európe, je stále otvorená. Kým Spojené štáty a Čína sa zaoberajú novými stíhacími lietadlami v kontexte vlastných priemyselných kapacít, Európa vždy rátala aj s americkými lietadlami.
Naštrbené vzťahy v severoatlantickom spojenectve pritom zvyšujú aj nárok na to, aby aj európsky priemysel dokázal vyvinúť vlastné lietadlo šiestej generácie.
Európske krajiny sa aktuálne angažujú v dvoch projektoch. Prvým je FCAS - Future combat air system, ktorý vyvíjajú spoločnosti na čele s konzorciom Airbus, druhým je GCAP - Global combat air programme - na ktorom Spojené kráľovstvo a Taliansko spolupracujú s Japonskom.
Oba programy majú v európskych letectvách perspektívne nahradiť lietadlá Eurofighter Typhoon či francúzske Dassault Rafale.

Oba programy však vznikli ešte v inom geopolitickom kontexte, v ktorom ešte nenastalo zbližovanie medzi Washingtonom a Moskvou a nejestvovala hrozba, že USA prestanú byť bezpečnostným garantom v Európe, poznamenal francúzsky server Meta-Defense, ktorý sa zaoberá aj možnosťou, že by oba programy splynuli.
Podobne sa vyjadroval aj šéf Airbusu Guillaume Faury. Je však možné, že nastane presne opačný pohyb - francúzska spoločnosť Dassault, ktorá je spolu s Airbusom zaangažovaná na vývoji FCAS, má k nemu výhrady a niektoré médiá už špekulujú aj o tom, že by z neho mohla odstúpiť.
Problémom sú národné záujmy aj komplikovaný proces rozhodovania v nadnárodnom konzorciu.
V článku sa dočítate:
- Čo zatiaľ vieme o dvoch európskych projektoch stíhačiek.
- V akom sú štádiu a kedy by mohli letieť.
- Kde sú problémy medzi účastníkmi projektu FCAS a ako to súvisí s USA.
Sivé delty
Zaujímavé rýchle porovnanie oboch európskych projektov s americkou F-47 a čínskou J-36 zverejnil magazín European Defence Review. Všetky projekty spájajú vlastnosti stealth, teda zníženej zistiteľnosti radarom, ktoré kladú nárok aj na tvar trupu či povrch lietadla.
Pri J-36 je možné, že má až tri motory, ostatné lietadlá sú zatiaľ plánované ako dvojmotorové a majú podobné tvary, ktoré určuje zhruba deltovité alebo lichobežníkové krídlo spojené s trupom.