Aktualizované o 16.45
WASHINGTON, BRATISLAVA. Regionálne dopravné lietadlo so 64 ľuďmi na palube sa v stredu o 20.48 (štvrtok 2.48 stredoeurópskeho času) zrazilo s vojenským vrtuľníkom tesne pred pristátím na Reaganovom letisku v hlavnom meste Spojených štátov Washingtone.
Zrážku nikto neprežil, uviedol šéf hasičov, do štvrtkového poobedia našli 28 tiel, 27 z lietadla a jedno z vrtuľníka.
Reaganovo letisko je rušné dopravné letisko, v okolí ktorého je bežne veľa leteckej prevádzky a má stanovené prísne postupy, keďže sa nachádza v blízkosti všetkých dôležitých budov vo Washingtone, od Bieleho domu po Pentagón.
K tomu sa pridávajú hlukové obmedzenia nad obývanými oblasťami.
Napriek tomu došlo k zrážke dopravného lietadla s vojenským vrtuľníkom Black Hawk.
Lietadlo Bombardier CRJ701ER sa podľa BBC rozbilo a jeho trosky záchranári hľadali v mrazivých vodách rieky Potomac. Dopoludnia stredoeurópskeho času už pravdepodobne našli najmenej jednu z jeho čiernych skriniek.
Vrtuľník Black Hawk podľa britskej stanice skončil tiež v rieke dole hlavou.
V nasledujúcej sérii otázok a odpovedí sa pokúsime objasniť, ako mohlo k tragickej nehode dôjsť a ako prebehla. Vysvetlenie udalostí sa môže zmeniť, keď vyšetrovanie prinesie nové informácie.
1. Prebiehalo pristátie lietadla štandardne?
Podľa toho, čo zatiaľ vieme, áno. Pristátie na Reaganovom letisku môže byť náročné.
Účastníci nehody:
- Dopravné lietadlo Bombardier CRJ701ER - 60 pasažierov, štyria členovia posádky.
- Bombardier sa približoval na dráhu 33 Reaganovho letiska vo Washingtone, kam letel z mesta Wichita v štáte Kansas.
- Vojenský vrtuľník: Sikorsky UH-60 Black Hawk patril US Army, vzlietol z Davisonovho vojenského letiska, zhruba 20 km juhozápadne od Reaganovho letiska. Používal volací signál PAT 25.
- Black Hawk vykonával cvičný let s troma ľuďmi na palube.
- Písmená PAT vo volacom znaku znamenajú Priority Air Transport, teda dopravu VIP osôb. Na palube tohto vrtuľníka VIP osoba nebola.
Nachádza sa na brehu rieky, tvorí ho trojica dráh, ktoré sa vzájomne pretínajú a približovacie postupy sú upravené tak, aby sa lietadlá vyhýbali štátnym budovám v okolí letiska.
Napriek tomu z Reaganovho letiska bežne lietajú komerčné spoje do miest v rámci USA.
Médiá ani odborné servery dosiaľ nezverejnili žiadnu informáciu, podľa ktorej by let dopravného lietadla prebiehal akokoľvek neštandardne.
Lietadlo malo povolené pristátie a k zrážke s vrtuľníkom došlo vo výške zhruba 120 metrov nad terénom, teda krátko pred plánovaným pristátím.
Priblíženie na dráhu 33 je náročné, pilot najprv vykonáva priblíženie na dlhšiu dráhu 01.
To môže byť prístrojové alebo vizuálne, Reaganovo letisko má špeciálny postup známy ako River Visual Approach, keď lietadlá prilietavajú pozdĺž rieky Potomac.
V tomto prípade však lietadlo pristávalo na kratšiu dráhu 33, takže tesne pred letiskom odbočilo doprava tak, aby sa dokázalo zaradiť na "finále", teda priamo pred dráhu 33. Táto fáza sa vykonáva vizuálne, bez prístrojovej navigácie.
2. Čo v tej oblasti robil vrtuľník?
Vojenský vrtuľník vykonával cvičný let. Keďže sa pohyboval v riadenom vzdušnom priestore, riadiaci letovej prevádzky o ňom museli vedieť (aj vedeli, viac v ďalšej otázke).
Fakt, že vrtuľník vykonával cvičný let, neznamená, že ho pilotoval neskúsený pilot, upozornil americký minister dopravy Sean Duffy.
"Často som lietal v Spojených štátoch a poznám vzdušný priestor okolo Washingtonu. Je preplnený, ale civilné aj vojenské lietadlá tam komunikujú na jednej frekvencii," cituje BBC bývalého britského vojenského pilota Georgea Bacona.