SOUL. Experti, ktorých oslovila agentúra Reuters, pochybujú o tom, že by poruchu na podvozku, ktorá v nedeľu zrejme viedla k nehode juhokórejského lietadla so 181 pasažiermi a členmi posádky, mohol spôsobiť stret s vtákom.
Zároveň si kladú otázky, prečo letisko v meste Muan na juhozápade Južnej Kórey nebolo na núdzové pristátie lepšie pripravené.
Nešťastie si vyžiadalo 179 obetí, dve osoby sa podarilo zachrániť.
"Zrážka s vtákom nie je výnimočná, problémy s podvozkom nie sú výnimočné. Strety sa stávajú oveľa častejšie, avšak typicky samé o sebe nevedú k strate lietadla," nechal sa počuť editor špecializovaného serveru Airline News Geoffrey Thomas.
"Nikdy som nevidel, že by zrážka s vtákom zabránila vysunutiu podvozku," poznamenal zase austrálsky odborník na bezpečnosť v letectve Geoffrey Dell.
Na záberoch havárie je zrejmé, ako dvojmotorové lietadlo bez vysunutého podvozku nestihne včas zabrzdiť, zíde z dráhy a po náraze do betónového múru exploduje.
Podľa Thomasa spôsob pokusu o núdzové pristátie stroja Boeing 737-800, ktorý sa už predtým raz neúspešne snažil pristáť, vyvoláva množstvo otázok. "Prečo hasiči nepokryli pristávaciu dráhu penou? Prečo neboli prítomní, keď lietadlo pristálo? A prečo lietadlo pristálo tak ďaleko na dráhe? A prečo bol na konci dráhy múr?" pýta sa.
Thomas predpokladá, že aspoň niektoré z otázok pomôžu zodpovedať nájdené hlasové nahrávky z kokpitu. Typicky sa podľa neho na pristátie bez spusteného podvozku, teda takzvane "na brucho", ide s minimom paliva a pristáva sa na najvzdialenejšom konci dráhy v sprievode hasičov.
Austrálsky konzultant v letectve Trevor Jensen si myslí, že núdzové pristátie bez vysunutého podvozku nebolo plánované, pretože by v takom prípade lietadlo očakávali hasiči a ďalšie pohotovostné zložky. Napriek tomu mu nie je jasné, prečo lietadlo nedokázalo na pristávacej dráhe dostatočne zbrzdiť.
Juhokórejské úrady nehodu naďalej vyšetrujú. Podľa svedkov sa krátko pred ňou z jedného z motorov lietadla ozval výbuch. Len šesť minút pred haváriou letová kontrola varovala pred možnou zrážkou s vtákom či vtákmi. O minútu neskôr potom pilot aerolínií Jeju Air vyslal núdzový signál mayday.
Príčinou nehody mohlo byť podľa úradov zlyhanie podvozku, pravdepodobne v dôsledku stretu s vtákmi. Vyšetrovatelia však naďalej zisťujú všetky potrebné okolnosti.
Úradujúci juhokórejský prezident Čche Sang-mok vyhlásil od nedele sedemdňový štátny smútok.