SME

Pristátie "na bruchu" sa dá zvládnuť bezpečne. Prečo došlo k havárii lietadla v Južnej Kórei?

Tragická nehoda si vyžiadala 179 obetí.

Trosky zničeného lietadla na letisku Muan. Trosky zničeného lietadla na letisku Muan. (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SOUL, BRATISLAVA. Lietadlo Boeing 737-800 spoločnosti Jeju Air sa v nedeľu ráno pokúšalo pristáť na juhokórejskom letisku Muan, no muselo vyčkávať, pretože riadiaci letovej prevádzky ho varoval pred možnosťou stretu s vtákmi.

O dve minúty neskôr pilot lietadla vyslal signál Mayday a núdzovo pristál.

Takto v nedeľu opisovala BBC posledné fázy letu 7C2216, ktorý sa skončil tragicky - zo 181 ľudí na palube najmenej 179 zahynulo.

Na sociálnych sieťach sa šíria zábery lietadla, ktoré na dráhu letiska Muan nakoniec pristálo so zasunutým podvozkom.

SkryťVypnúť reklamu

Kĺzalo sa po bruchu a na 2 800 metrovej pristávacej dráhe nedokázalo zastaviť. Zo smeru nevybočilo, no pokračovalo v predĺženej ose dráhy až do betónovej konštrukcie, o ktorú sa roztrieštilo a zachvátil ho požiar.

Presné príčiny nehody určí až vyšetrovacia správa, no jej zverejnenie je pravdepodobne otázkou mesiacov. Z informácií, ktoré doposiaľ zverejnili médiá a účty na sociálnych sieťach sa pokúsime zrekonštruovať, čo predchádzalo tragickej nehode a čo ju mohlo spôsobiť.

Bez klapiek, bez bŕzd

Jedno z videí, ktoré neznámy svedok zachytil ešte pred dosadnutím boeingu na zem, zachytáva lietadlo, ako mu z pravého motora v zlomku sekundy vyšľahne plameň a oblak dymu.

Stáva sa to, keď sa do lopatiek prúdového motora dostane cudzí predmet, ktorý ich poškodí - napríklad vták.

SkryťVypnúť reklamu

Samotné nasatie vtáka by však nemalo spôsobiť zrútenie lietadla. Boeing 737 je dvojmotorové prúdové lietadlo a podobne ako ktorýkoľvek iný dvojmotorový typ, je schopné nielen letieť ale aj stúpať s jediným funkčným motorom.

Lietadlo tak dokáže zvládnuť aj situáciu, keď jeden z motorov vysadí tesne po vzlete a dokáže sa bezpečne vrátiť na letisko.

Video letu 7C2216 pri pravdepodobnom strete s vtákom zverejnila na sieti X stránka Aviation Safety Network. Britské noviny Sunday Times napísali, že podľa dostupných dát lietadlo v tejto chvíli vykonávalo normálne priblíženie k letisku a malo pristáť na jeho dráhu 01 (takmer severný smer, 10 stupňov na kompase).

Podľa Sunday Times sa v momente, keď lietadlo stratilo ťah na pravom motore, stratili dáta a lietadlo vyhlásilo núdzový stav.

SkryťVypnúť reklamu

Posádka sa začala pripravovať na opakované priblíženie (v leteckom slovníku go around). Pristátie nakoniec vykonalo z opačnej strany, na dráhu 19 (tá istá dráha z opačného smeru).

Opakované pristátie však už bežné nebolo. Lietadlo nebolo v pristávacej konfigurácii. Malo zasunutý podvozok, ale aj vztlakové klapky - pohyblivé plochy na odtokovej (zadnej) hrane krídla, ktoré lietadlu pri vzlete alebo pristátí poskytujú dodatočný vztlak, pri cestovnom lete vo vyššej rýchlosti sa však zasúvajú.

Pristátie bez vztlakových klapiek je možné, lietadlo však nevyhnutne letí rýchlejšie, aby bez dodatočného vztlaku od klapiek neprešlo do pádu.

Fakt, že lietadlo nemalo vysunutý podvozok ani klapky vyvolal hypotézy, že v poslednej fáze letu nemalo funkčnú hydrauliku. Sunday Times však upozornili, že kým klapky sú na hydraulike závislé, podvozok sa v núdzovom prípade dá vysunúť aj mechanicky.

SkryťVypnúť reklamu

Na videách z tragického pristátia je viditeľné aj vysunutie reverzu - obracača ťahu na pravom motore. Obracače ťahu sa používajú na spomalenie lietadla po dosadnutí na zem.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB6B5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Lietadlá

Súvisiace témy: Boeing, Južná Kórea
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  4. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  5. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  6. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  7. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť
  1. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  2. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  3. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  4. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  5. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  6. Neuhádol ani jedno číslo a predsa vyhral 100 000 eur
  7. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina
  8. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu
  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 10 451
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 10 222
  3. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 7 557
  4. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 3 675
  5. Rekreačným poukazom viete zaplatiť aj kúpele pre starých rodičov 3 493
  6. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 2 850
  7. Nivy Tower je medzi top 10 kancelárskymi budovami sveta 2 155
  8. Výnimočný víkend v Košiciach: Biela noc priniesla umenie aj chuť 1 665
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pete Hegseth.

Šéf Pentagónu je v poriadku.


TASR
Ilustračné foto.

Zavraždený politik kandidoval za centristickú koalíciu Suverenita.


TASR
Madagaskar od konca septembra zažíva demonštrácie.

Armáda prevzala moc a zvrhla prezidenta Andryho Rajoelinu.


TASR
Prvý československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Ide o zápis Masarykových slov k vtedajšiemu ministrovi Benešovi.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu