Nikózia/Atény 16. augusta (TASR) - Havarované lietadlo cyperskej charterovej spoločnosti Helios malo už v minulosti vážne problémy s náhlou stratou tlaku, tlakovým vyrovnávacím systémom a klimatizáciou.
Už 18. decembra minulého roku malo lietadlo veľké problémy. Uviedol dnes pre cyperskú štátnu televíznu spoločnosť RIK bývalý šéfinžinier spoločnosti Helios Kyrisskos Pilavsskis. "Stroj mal vtedy veľké problémy so stratou tlaku a teda so stratou kyslíka. Pilot musel rýchlo klesnúť z 12.000 metrov na 3000 metrov," prezradil.
Lietadlo muselo vzápätí núdzovo pristáť na Cypre, kde ho päť dní skúmali. "Následne ho poslali do Británie, kde ho preverovali ďalšie štyri dni," prezradil ďalej bývalý šéfinžinier, ktorý dal 1. apríla tohto roku v spoločnosti Helios výpoveď.
Cyperské justičné orgány naďalej dôkladne preverujú spoločnosť. Pracovníkov, bývalých zamestnancov a dokonca aj pasažierov v tejto súvislosti vypočúvajú. Počas dnešného dňa z cyperskej Larnaky opätovne neodletelo ani jedno z lietadiel spoločnosti. Helios si musel prenajať lietadlá z iných firiem.
Pritom však cyperské orgány nezakázali lietať lietadlám spoločnosti. Veľa cestujúcich svoje lety u spoločnosti stornovalo. V pondelok odmietla nastúpiť do ďalšieho lietadla spoločnosti Helios okrem pasažierov aj posádka, informuje cyperská štátna agentúra CNA. V noci na dnes cyperská polícia počas razie v spoločnosti Helios zhabala množstvo dôkazového materiálu, na základe ktorého chce preskúmať technický stav havarovaného lietadla.
Výsledky pitvy 20 tiel z havarovaného lietadla dokázali, že všetci boli pri havárii lietadla ešte nažive. Oznámil to dnes v Aténach koroner. Nikos Kalogrias, jeden z tímu siedmich koronerov, povedal, že srdcia a pľúca všetkých týchto 20 obetí pracovali, že lietadlo spoločnosti Helios so 121 ľuďmi na palube v nedeľu havarovalo. Jeho pád nik neprežil.
Pitval aj telo letového stewarda a dospel k záveru, že v čase havárie stroja "bol nažive a zomrel na následky svojich zranení".
Súdni lekári uskutočnili v pondelok pitvy prvých šiestich obetí havárie a Kalogrias povedal, že dnes popoludní takmer dokončili skúmanie všetkých 24 tiel identifikovaných ich príbuznými, vrátane tela druhého pilota Pambosa Haralambusa. Hlavný pilot pochádzajúci z Nemecka sa v pilotnej kabíne nenachádzal a jeho telo ešte stále nenašli.
Vyšetrovanie príčin nedeľňajšej katastrofálnej havárie lietadla pri gréckych Aténach bude oveľa komplikovanejšie, ako sa doteraz predpokladalo. Zvukový záznamník sa doteraz, napriek pondelkovým informáciám, nepodarilo nájsť. "To, čo záchranári objavili v pondelok, je len puzdro záznamníka. Som pesimistický, čo sa týka toho, že prístroj ešte nájdeme," povedal dnes gréckej televíznej spoločnosti NET šéf gréckeho leteckého kontrolného úradu Akrivos Tsolakis.
Zariadenie nahráva nielen rozhovor medzi pilotmi a vežou, ale zaznamenáva aj všetky hlasy a ďalšie šumy z kabíny. Malo byť teda značnou mierou nápomocné tomu, aby vyšetrovatelia presne zistili, čo sa udialo v kokpite po strate kontaktu s aténskou vežou. Tsokalis potvrdil, že už v nedeľu sa podarilo objaviť medzi troskami v blízkosti Atén čiernu skrinku so všetkými dátami lietadla. Skrinka je neporušená a v najbližších dňoch ju odošlú na expertízu do Paríža.