Atény 16. augusta (TASR) - Vyšetrovanie príčin nedeľňajšej katastrofálnej havárie lietadla cyperskej spoločnosti Helios v Grécku bude oveľa komplikovanejšie, ako sa doteraz predpokladalo.
Zvukový záznamník sa doteraz, napriek pondelkovým informáciám, nepodarilo nájsť. "To, čo záchranári objavili v pondelok, je len puzdro záznamníka. Som pesimistický, čo sa týka toho, že prístroj ešte nájdeme," povedal dnes gréckej televíznej spoločnosti NET šéf gréckeho leteckého kontrolného úradu Akrivos Tsolakis. Zariadenie nahráva nielen rozhovor medzi pilotmi a vežou, ale zaznamenáva aj všetky hlasy a ďalšie šumy z kabíny. Malo byť teda značnou mierou nápomocné tomu, aby vyšetrovatelia presne zistili, čo sa udialo v kokpite po strate kontaktu s aténskou vežou.
Tsokalis potvrdil, že už v nedeľu sa podarilo objaviť medzi troskami v blízkosti Atén čiernu skrinku so všetkými dátami lietadla. Skrinka je neporušená a v najbližších dňoch ju odošlú na expertízu do Paríža.
V Grécku je dnes vyhlásený štátny smútok za obeťami tejto v krajine najväčšej leteckej katastrofy. Štátne vlajky sú zvesené na pol žrde. Presne na obed budú na úradoch a pracoviskách držať tri minúty ticha. Vládny kabinet sa chce zísť v aténskej katedrále, aby si pripomenul obete.
Na Cypre druhým dňom pokračuje trojdňový štátny smútok. V noci na dnes obyvatelia Larnaky zapálili vo svojich oknách a na uliciach stovky sviečok. Rovnako na dnes je naplánovaná smútočná omša v miestnej katedrále. Rozhlasové stanice naďalej vysielajú klasickú a smútočnú hudbu.
Boeing 737 so 115 cestujúcimi a šiestimi členmi posádky vrazil do svahu pri Aténach, kde mal uskutočniť medzipristátie na lete z Larnaky do Prahy.
Lietadlo piloti neovládali dlho pred nárazom a grécke letectvo k stroju vyslalo dve stíhačky F-16 po tom, čo po vstupe do vzdušného priestoru piloti nenadviazali kontakt s riadiacou vežou.
Piloti stíhačiek uviedli, že v kabíne videli len jedného pilota bez známok života, druhý v kabíne nebol. Experti z dostupných informácií usudzujú, že príčinou nehody mohla byť náhla strata tlaku v kabíne počas letu vo veľkej výške a následný únik dýchateľného vzduchu. Náhla strata tlaku by podľa expertov mohla byť spojená aj s prudkým poklesom teploty na palube. Pokles teploty však považujú len za sprievodný jav poruchy, ktorá spôsobila nehodu.