KODAŇ, BRATISLAVA. Baltské more je dnes vysoko rizikové, vyhlásil vo štvrtok švédsky premiér Ulf Kristersson po summite lídrov severských a pobaltských štátov vo švédskom Harpsunde.
Stretnutie sa konalo v tieni podozrení, že nedávne poškodenie dvoch optických dátových káblov na dne Baltského mora nebola nehoda, ale sabotáž.
Z preseknutia káblov je podozrivá obchodná loď Yi Peng 3 plaviaca sa pod čínskou vlajkou. Hoci zatiaľ nie je oficiálne jasné, či šlo o nehodu, alebo sabotáž, plavidlo dnes kotví v prielive Kattegat a priebežne ho strážia vojenské plavidlá okolitých štátov.
Čínska loď takto pod dozorom kotví už vyše týždňa, pripomína denník The New York Times.
"Prvotné vyšetrovanie sme začali, pretože sme nemohli vylúčiť, že káble boli poškodené úmyselne. Terajšia klasifikácia skutku je sabotáž, no to sa ešte môže zmeniť," cituje americký denník švédskeho policajného superintendenta Pera Engströma.
Keď v nedeľu 17. novembra zatiaľ neznámym spôsobom vzniklo poškodenie na dvojici dátových káblov, nemecký minister obrany Boris Pistorius prekvapil rýchlym vyjadrením, že "nikto neverí, že to bola náhoda". Nie všetci experti sú dnes presvedčení, že za poškodením káblov je sabotáž.

Napriek tomu poľský premiér Donald Tusk na švédskom stretnutí navrhol spoločné vojenské stráženie Baltského mora. V októbri 2023 došlo v Baltiku k poškodeniu potrubia a dátového kábla, z ktorého bola podozrivá čínska loď. Oba incidenty spája aj súvislosť s Ruskom.
V článku sa dočítate:
- Čo zatiaľ vieme o aktuálnom incidente a prečo stále nevylúčili sabotáž,
- kto je a kto nie je presvedčený, že šlo o sabotáž,
- aké sú ruské stopy pri oboch poškodeniach podmorských káblov,
- čo hovoria politici a odborníci.
Loď strážia už desať dní
Hoci zatiaľ nikto oficiálne neskonštatoval, že v Baltskom mori nastala sabotáž, čínsku loď už dva dni po incidente (teda 19. novembra) zastavila dánska hliadková loď a Yi Peng 3 odvtedy kotví v prielive Kattegat, ktorý oddeľuje dánsky Jutský polostrov od švédskej pevniny.
“Je úplne jasné, že kritická infraštruktúra niekoľkých krajín bola zničená alebo vážne poškodená a my musíme zistiť, kto to urobil. Nemôže sa stať, že niekto z miesta činu jednoducho odíde.
„
Yi Peng 3 vyrazila 15. novembra z ruského prístavu Ust-Luga vo Fínskom zálive neďaleko ruských hraníc s Estónskom, píšu NYT. Twitterový účet Marine Traffic dodal, že pri sledovaní trajektórie lode je na satelitných dátach vidieť sedemapolhodinovú medzeru, počas ktorej palubný odpovedač (transpondér) lode nevysielal jej polohu.
Kotviacu loď tak od 19. novembra striedavo strážia vojenské alebo hliadkové lode viacerých štátov, napríklad Dánska alebo Nemecka.