Tabakov dnes. |
Všetky jeho úlohy hovoria najmä o rozvláčnosti ruskej povahy. V osude ruského herca, divadelníka a pedagóga Olega Tabakova, ktorý bude mať zajtra sedemdesiat, sa preplietajú vari všetky paradoxy obdobia i krajiny, v ktorej tvoril. Nič mu však nevzalo chuť do práce.
Záber životných i filmových a divadelných úloh Tabakova je obdivuhodný. Snímky Oblomov, Vojna a mier, Moskva slzám neverí alebo Svieť, svieť, moja hviezda, sú vďaka nemu nezabudnuteľným zážitkom. Rovnako aj desiatky divadelných úloh. Otec troch detí a dedko troch vnukov - jeden syn je mladší než dvaja vnuci. Učiteľ stoviek žiakov a umelecký šéf Moskovského umeleckého akademického divadla (MCHAT). Antikomunista, ktorý bol v komunistickej strane. To je tiež Tabakov.
Rodák zo Saratova a syn vojenskej lekárky už v detstve bavil vojakov humornými scénkami. Divadlo začal hrať ako štrnásťročný pionier. Zlomovými boli pre Tabakova roky 1956 a 1957. Vtedy ukončil divadelnú školu pri MCHAT, bol jedným zo zakladateľov divadla Sovremennik a dostal svoju prvú divadelnú i filmovú úlohu.
Spočiatku hral naivných a idealistických mladíkov - taký bol okrem iného i Saša v jeho filmovom debute Saša vstupuje do života. Na prelome 70. a 80. rokov však "dospieva" k náročným úlohám a z tohto obdobia pochádza len jeho vrcholný výkon v úlohe intelektuála Iľju Oblomova vo filmovej adaptácii románu Ivana Gončarova Oblomov. Film Niekoľko dní zo života I. I. Oblomova režíroval ďalší z ruských filmových velikánov Nikita Michalkov. Pôsobivo hral napríklad i fašistických pohlavárov, či už to bol veliteľ nacistickej kontrarozviedky Walter von Schellenberg v populárnom seriáli Sedemnásť zastavení jari, alebo veliteľ koncentračného tábora, ktorý násilne adoptuje české dievča v českej dráme Kukučka v temnom lese. Spolu nakrútil vyše 200 divadelných, televíznych a filmových úloh.
Umelecký život Tabakova je spätý s tromi divadelnými scénami. "Rodný" Sovremennik opustil údajne i pre únavu z ustavičných potýčok s režimom v roku 1983 a na dlhé roky sa upísal MCHAT-u. Teraz je tam umeleckým riaditeľom a vedie aj hereckú akadémiu. Okrem toho šéfuje rusko-americkej škole v Bostone. S radosťou sa venuje aj Tabatierke, divadlu, ktoré bolo pôvodne založené pre hereckých nováčikov, ale skoro sa premenilo na atraktívnu scénu.
Život Olega Tabakova bol značne poznačený "schizofrenickým" vzťahom k režimu. "Som založením antikomunista, hoci som bol členom komunistickej strany a dokonca tajomníkom straníckej organizácie Sovremennika," hovorí. Represiu na vlastnej koži nepoznal, čelil však vraj "stálemu zneucteniu".
Je držiteľom niekoľkých cien i z čias komunizmu, emigráciu odmietol. "Cítiš sa byť lístočkom na vetvičke, cítiš pokoj, ale len zafúka vietor, uletíš, a kde spadneš...," cituje s obľubou Oblomova na tému emigrácie.
Neúnavný cestovateľ Tabakov, ktorý je po druhý raz ženatý so svojou bývalou študentkou a teraz herečkou Marinou Zadinovou, má špecifický vzťah k Česku. "Československo bola prvá zahraničná krajina, ktorú som videl, a potom som sa sem skutočne rád vracal. Získal som tu veľa priateľov," hovorí. Spolu s pamätníkmi rád spomína na svoje majstrovské hosťovanie v pražskom Činohernom klube v rokoch 1968 a 1974. Jeho Chlestakov v Gogoľovom Revízorovi úplne ladil s poetikou Činoherného klubu 60. rokov.
A ako sa k Činohernému klubu dostal? Na jednej pracovnej návšteve v Prahe vraj prepil všetky peniaze a nemal teda na darčeky. Tunajší kamarát mu poradil, nech dá niekoľko rozhovorov za peniaze. Tabakov to vraj urobil a niekoľkokrát prišla reč i na úlohu Chlestakova. O nejaký čas prišla ponuka od Leoša Suchařípu a Jaroslava Vostrého. Schôdzka s disidentom Pavlom Kohútom mu však po tom v Moskve spôsobila nemalé problémy. (čtk)
Tabakov za mlada. |
Plagát k filmu a DVD Oblomov. |
Hrdina-nehrdina Oblomov (vľavo). FOTO - ARCHÍV |