PEKING, BRATISLAVA. Nové bojové lietadlá piatej generácie z Číny aj z Ruska alebo čínsky protiponorkový vrtuľník majú byť hlavnými hviezdami obnoveného Medzinárodného veľtrhu letectva a kozmonautiky v juhočínskom meste Ču-chaj (Zhuhai).
Verejná časť leteckých dní sa začína až 19. novembra, no médiá už v týchto dňoch prinášajú prvé postrehy o čínskych a ruských lietadlách, ktoré na letisku pristáli a vykonávajú prvé cvičné lety.
Pozornosť sa sústreďuje na prvú zahraničnú prezentáciu stíhačky Suchoj Su-57, ktorú jej výrobca označuje za lietadlo piatej generácie. Sankciami zaťažené Rusko hľadá exportné príležitosti, no Čína na leteckej šou premiérovo predvádza vlastnú stíhačku J-35, ale aj námorný vrtuľník Z-20.
Hlas Ameriky pripomenul, že tento rok je na leteckom veľtrhu prvýkrát samostatný dronový pavilón.
V prípade ruského Su-57 ide o prvú príležitosť, keď výrobca svoje lietadlo predvádza mimo Ruskej federácie. Viacerí pozorovatelia poukázali aj na to, že kým v Rusku si organizátori vždy dávali pozor, aby sa ľudia k Su-57 nedostali príliš blízko, v Číne to zatiaľ neplatí a tí, ktorí sa dostali na letecký veľtrh v neverejnom termíne, dokázali nakrútiť detailné zábery lietadla. Niektoré z nich sa stali predmetom výsmechu na internete.
V meste Ču-chaj sa však stala aj tragédia, keď vodič SUV autom narazil do ľudí cvičiacich na miestnom štadióne. Pri incidente podľa BBC zahynulo najmenej 35 ľudí.
V článku sa dočítate:
- O čínskej stíhačke J-35 a novom protiponorkovom vrtuľníku,
- prečo sa z ruského lietadla Su-57 posmievajú,
- prečo na veľtrhu chýba americký Boeing,
- čo zatiaľ vieme o tragickom útoku autom na cvičencov.
Čína si chce chrániť lode
Letecké dni sa na letisku v Ču-chaj konávajú ako bienále od roku 1996, no ročník 2020 sa pre pandémiu covidu-19 konal o rok neskôr.
Hlavnými čínskymi zaujímavosťami sú stíhačka J-35, prototyp lietadla, ktorý má v dvoch variantoch slúžiť ako pozemné stíhacie a útočné lietadlo aj ako námorná stíhačka z lietadlových lodí.
Dvojmotorové lietadlo pôsobí ako hybrid medzi modernými americkými lietadlami F-22 a F-35 a podobne ako ony, aj čínsky stroj by mal mať charakteristiky stealth, teda nízkeho radarového odrazu.
"Nie je verejne známe, či lietadlá J-35 majú špeciálny povrch absorbujúci radarové žiarenie alebo komunikačné či radarové systémy, ktoré je ťažké zachytiť," píše agentúra Reuters.
Moderné bojové lietadlá znižujú svoj radarový odraz nielen tvarom, ale aj umiestnením motorov, ktoré prezrádzajú viditeľné lopatky kompresora či infračervená stopa, absorpčným povrchom alebo technologickými riešeniami v prípade palubného radaru či komunikácie.
Čína tieto charakteristiky čiastočne zvládla na svojich jestvujúcich lietadlách Chengdu J-20. Tie počas utorka nad letiskom predvádzali akrobatické zostavy.
Reuters pripomína, že čínsky letecký priemysel mal dlho problém s vyvinutím motorov, spoliehal sa preto na ruské motory. Vývoj lietadiel J-35 však trvá už najmenej desať rokov a už ich predchodca, vývojový prototyp J-31, používal čínske motory.
Peking okrem toho musí nevyhnutne znížiť svoju závislosť od dovozu technológií s ohľadom na výsledok amerických prezidentských volieb a možnosť obchodnej vojny s Washingtonom.