WASHINGTON. Pred dvomi týždňami strávil Donald Trump tri hodiny s moderátorom Joeom Roganom.
Epizóda jeho diskusnej relácie nazbierala na Youtube vyše 45 miliónov zhliadnutí a viac ako 25 miliónov prehratí na ďalších platformách.
Bol to ďalší dôkaz toho, že v Spojených štátoch sa zrodila nová mediálna scéna, napísal denník The Wall Street Journal (WSJ).
Vplyv tradičných strážcov politického diskurzu, teda denníkov a televíznych staníc, klesá. Američania čerpajú informácie z väčšieho množstva zdrojov.
Trump stavil na podcasty
Percento ľudí, ktorí v určitom mesiaci počúvali podcasty, sa za poslednú dekádu viac ako strojnásobilo. Viac ako polovica užívateľov Tiktoku podľa agentúry Pew Research Center uvádza, že sociálna sieť je pre nich pravidelne zdrojom spravodajstva. Sieť X pod vedením miliardára Elona Muska užívateľom servíruje politický obsah, predovšetkým naklonený pravici.

Televízne spravodajstvo vo významných momentoch naďalej Američanov priťahuje. Mladší diváci ho však opúšťajú a počas volebnej noci sa objavili aj známky širšieho oslabenia. Tri najväčšie stanice spolu zažili v porovnaní s rokom 2020 pokles o 32 percent na výsledných 21 miliónov divákov.
"Krajina sa z hľadiska informovanosti triešti na viac a viac kúskov," povedala bývalá šéfredaktorka časopisu Time Nancy Gibbsová, ktorá aktuálne vedie ústav Shorenstein Center on Media, Politics and Public Policy pri Harvardovej univerzite. "Takže rôzni voliči sledovali rôzne kampane, s odlišnými odkazmi, významami a energiou," dodala.
Uvoľnené internetové diskusné relácie moderované komikmi, youtubermi a inými celebritami sa snažia diváka nielen informovať, ale aj pobaviť. Súťažia o pozornosť s tradičnými mediálnymi organizáciami, ktoré majú iné poslanie a sú viazané redakčnými štandardmi.

Trump tento rok vystúpil asi v dvadsiatke podcastov, vrátane relácie komika Theo Vona alebo jedného z podcastov športového a kultúrneho portálu Barstool Sports.
Rozhovor s Roganom, ktorý potom tesne pred voľbami Trumpovu kandidatúru podporil, bol vyvrcholením stratégie navrhnutej s cieľom osloviť mladých mužov. Novozvoleného prezidenta nakoniec podporilo 56 percent hlasujúcich mužov vo veku 18 až 29 rokov, uvádza rozsiahly prieskum agentúry AP.
Fox News nad CNN výrazne dominuje
Na podcasty sa zamerala aj viceprezidentka Kamala Harrisová, ktorá zavítala napríklad do relácie Brené Brownovej populárneho medzi staršími ženami. Taktiež sa objavila v relácii o sexe a vzťahoch s názvom Call Her Daddy, kde jej vystúpenie naprieč rôznymi platformami pritiahlo vyše osem miliónov divákov.
Shawna Del Valleová žijúca v štáte Georgia povedala, že počúva podcasty, aby dostávala rôzne názory, a že sa vyhýba spravodajským televíziám.
"Ľudia si púšťajú skutočné rozhovory radšej ako štruktúrované a neautentické informačné žánre," povedala 55-ročná fotografka na voľnej nohe. Predtým volila Demokratickú stranu, tento rok ale dala hlas Trumpovi.
Nebolo to tak dávno, čo boli televízne spravodajské stanice považované za mocného hráča v americkej politike. V roku 2016 Trumpovi kritici vytkli vedeniu CNN, že mu pomohlo k zisku nominácie Republikánskej strany a neskôr aj Bieleho domu, keď poskytlo toľko priestoru jeho mítingom s voličmi.
Trumpove nevyspytateľné vystúpenia výrazne zvýšili sledovanosť CNN, Fox News aj MSNBC. Tento rok sa možno odohral podobný príbeh, keď záujem o voľby spočiatku opäť zdvihol počty divákov.
Júnovú debatu vo vysielaní CNN medzi Trumpom a končiacim sa prezidentom Bidenom sledovalo na rôznych kanáloch vyše 50 miliónov ľudí a rozhovor moderátora Breta Baiera s Harrisovou na Fox News mal v priemere 7,8 milióna divákov.
Tieto občasné výkyvy však zakrývajú výzvy, ktoré ohrozujú sektor televízneho spravodajstva. Vekový medián medzi divákmi MSNBC je 70 rokov, u Fox News je to 69 rokov a u CNN 68.
Sledovanosť týchto staníc je aktuálne pod nedávnymi vrcholmi z obdobia pandémie. Najsledovanejšia z nich, Fox News, má v hlavnom vysielacom čase v priemere 2,7 milióna divákov, a CNN, ktorá v posledných rokoch zažila najvýraznejší prepad, len 792-tisíc.
Život v mediálnych bublinách
Vo svete tlačeného spravodajstva vyvolal záujem o Trumpovo víťazstvo v roku 2016 nárast počtu predplatiteľov a čitateľov niektorých titulov vrátane The Washington Post, The New York Times a WSJ. Zopakovať to by tentoraz mohlo byť ťažšie.
Facebook a Google už nenavádza užívateľov k spravodajskému obsahu tak, ako to bolo kedysi. Zmeny ich algoritmov ovplyvňujú, v niektorých prípadoch výrazne, návštevnosť webových stránok.
Denníku The Washington Post od júna 2022 do tohtoročného októbra klesol počet návštevníkov z vyhľadávania na Googli o 26 percent, zatiaľ čo tých zo sociálnych sietí ubudlo o 52 percent, uvádza analytická spoločnosť Similarweb.

Podľa šéfa mediálnej spoločnosti BuzzFeed Jonaha Perettiho sú vydavatelia v konkurencii sociálnych sietí ešte viac zraniteľní ako televízne stanice.
"Aplikácie sociálnych sietí dokážu lepšie nahradiť to, čo by ste dostávali od časopisu, novín, alebo televízie pri významnej udalosti alebo voľbách," tvrdí Peretti.
Roztrieštenosť mediálneho sveta znamená, že ľudia rovnakú udalosť, či už je to predvolebná debata, alebo domnelý prešľap v kampani, vstrebávajú veľmi odlišnými spôsobmi v závislosti od toho, kde informácie čerpajú.
Podľa Sama Feista, ktorý riadi spravodajskú televíziu C-SPAN, sú ľudia čoraz náchylnejší k tomu "žiť vo svojich vlastných mediálnych bublinách".
Prezidentské voľby USA 2024

- Výsledky volieb prezidenta USA 2024
- Novým americkým prezidentom sa stane Donald Trump
- Volebná mapa USA
- Kompletné výsledky prezidentských volieb v USA
- Trump sa vracia do Bieleho domu. Čo to znamená pre Ameriku a Európu
- Trump porazil Európu
- Životopis kandidáta Donalda Trumpa
- Životopis kandidátky Kamaly Harrisovej