Spojené štáty americké si zvolili nového prezidenta. Donald Trump síce nevyzbieral viac finančných prostriedkov od svojich podporovateľov, ale zvíťazil.
Výška vyzbieraných prostriedkov nepodmieňuje výhru vo voľbách. Ak by to tak bolo, z výhry by sa pravdepodobne tešil tím Kamaly Harrisovej.
Do hry vstúpili vplyvní podporovatelia, celebrity a influenceri a aktivita oboch kandidátov na sociálnych sieťach.
Gabriel Tóth z New School Communication vidí za úspechom Donalda Trumpa na sociálnych sieťach predovšetkým ich algoritmy.
"Donald Trump komunikuje pomerne agresívne a kontroverzne. A to algoritmy sociálnych sietí uprednostňujú. Takýto obsah vyvoláva interakcie, preto bol zásah príspevkov Donalda Trumpa virálnejší," hovorí.
Denník SME sa pozrel na to, ako sa Kamale Harrisovej a Donaldovi Trumpovi darilo v televíznych debatách, na sociálnych sieťach, ale aj ako dokázali presvedčiť svojich finančných podporovateľov a aké osobnosti im v kampani pomohli.
Zrodila sa nová hviezda - Elon
Až tretinu finančných príspevkov za posledné štyri mesiace do volieb Trumpovi darovali traja podporovatelia - miliardári Elon Musk, Miriam Adelsonová a Dick Uihlein. Spoločne prispeli sumou 220 miliónov amerických dolárov.
Najviac, 95 miliónov dolárov, darovala dlhoročná republikánska poradkyňa Adelsonová. Šéf spoločností Tesla a Space X Elon Musk venoval podpore Trumpa 75 miliónov dolárov.

Práve Elon Musk zohral pri Trumpovej kampani významnú rolu. Okrem finančnej podpory usporiadal v polovici augusta diskusiu na sociálnej sieti X, ktorú aj sám viedol. Debata sa síce pre technické problémy oneskorila o štyridsať minút, ale už tu bolo definitívne jasné, že obaja diskutujúci si vzájomne porozumeli.
„Myslím si, že sa nachádzame na rozhraní cesty našej civilizácie. Musíme ísť správnou cestou a ty na tej správnej ceste si," adresoval v tom čase Trumpovi podporu Elon Musk.
Donald Trump miliardárovi zasa poďakoval v úvodnom prezidentskom prejave. Narodila sa nová hviezda - Elon. Je to skvelý chlapík, povedal. Trump priznal, že počas kampane spolu trávili nejaký čas. Miliardár oslavoval aj v úzkom kruhu podporovateľov budúceho prezidenta počas volebnej noci.
Kamalu Harrisovú podporili vo väčšine darcovia menšími sumami. Medzi miliardármi, ktorí zďaleka neprispeli takou veľkou sumou, boli napríklad Bill Gates, jeho exmanželka Melinda Frenchová Gatesová či mediálny magnát Michael Bloomberg.
Demokratická kandidátka získala viac ako miliardu a pol dolárov, zatiaľ čo republikánsky kandidát a budúci prezident do polovice októbra vyzbieral necelú miliardu.
Američania však môžu svojich kandidátov podporovať viacerými formami a všetky dary nad tisíc dolárov sa musia nahlásiť do 48 hodín od volebného dňa. Definitívne čísla bývajú preto známe až po voľbách.
Podľa Financial Times viac prostriedkov na kampaň minula Kamala Harrisová, a to najmä v štátoch, kde bola podpora voličov nejednoznačná: Pensylvánia, Michigan či Georgia.
Dlhý zástup celebrít pre oba tábory
Tak ako Harrisovú, aj Trumpa v kampani otvorene podporilo väčšie množstvo svetových celebrít.
Herec George Clooney, ktorý je dlhoročným podporovateľom demokratov, po prvej diskusii Donalda Trumpa a Joea Bidena verejne vyzval na výmenu kandidáta vo svojom komentári v denníku New York Times.
Potom ako svoju kandidatúru oznámila Kamala Harrisová, zoznam osobností, ktorí jej vyjadrili podporu statusom na sociálnych sieťach, ale aj osobne, narástol.
Tesne po skončení prvej debaty začiatkom septembra na instagrame podporila kandidátku speváčka Taylor Swiftová.
„Hlasujem za Kamalu Harrisovú, pretože bojuje za práva a veci, o ktorých si myslím, že za ne treba bojovať a presadiť ich. Myslím si, že je nadaná líderka a verím, že v tejto krajine dokážeme oveľa viac, ak nás bude viesť pokoj a nie chaos," napísala speváčka, ktorú na instagrame sleduje viac ako 290 miliónov sledovateľov.
V podobnom duchu sa niesli aj odkazy od Beyoncé, Leonarda DiCapria, Julie Robertsovej, Rihanny, Jeniffer Anistonovej, Arnolda Schwarzeneggera, moderátorky Oprah Winfreyovej či Lady Gaga. Obe sprevádzali Kamalu Harrisovú na poslednom predvolebnom mítingu.
Donaldovi Trumpovi okrem miliardárov a najmä Elona Muska, vyjadrili podporu herec Mel Gibson, wrestler Hulk Hogan, športová legenda Mike Tyson. V závere kampane sa za Donalda Trumpa postavil aj populárny tvorca podcastov Joe Rogan.
Na stole tak bola otázka, ako a či vôbec dokáže podpora celebrít zamiešať výsledkami volieb.
Podľa prieskumu agentúry Ipsos uvedenom v magazíne Forbes, Swiftová síce priviedla státisíce mladých na hlavnú stránku volieb, kde sa mohli zaregistrovať, no až 81 percent z nich uviedlo, že podpora nijako neovplyvnila vo výbere kandidáta.
Prieskum bol realizovaný online a zapojilo sa doň viac ako tritisíc respondentov.
Sledovanosť v televíznych debatách klesá
Obaja kandidáti poskytli médiám niekoľko rozhovorov a zúčastnili sa na debatách. Najsledovanejšiu diskusiu odvysielala televízna spoločnosť ABC v prvej polovici septembra. Bolo to vôbec prvé a nakoniec aj jediné spoločné stretnutie Harrisovej a Trumpa pred televíznymi obrazovkami.
Debata prilákala viac ako 67,14 milióna divákov na sedemnástich vysielacích kanáloch. Na porovnanie, diskusiu Bidena a Trumpa, ktorú vysielala v lete CNN, si pozrelo 51,3 miliónov divákov.
Septembrové stretnutie ľahko zvýšilo počet divákov pri obrazovkách. Aj pre televíziu to znamenalo počas roka najlepší výkon, v celkovom meradle sledovanosti televíznych volebných diskusií to však žiadny rekordný počin nie je.

V porovnaní s predchádzajúcimi voľbami sledovanosť televíznych debát neustále klesá. Prvú debatu Bidena a Trumpa si v roku 2020 pozrelo 73 miliónov ľudí, štyri roky predtým diskusiu Hillary Clintonovej a Donalda Trumpa sledovalo 84 miliónov divákov len pri televíznych obrazovkách.
Zahraničné médiá upozorňujú na fakt, že od roku 2016 sa výrazne menia návyky divákov, ktorí sa výrazne presúvajú do digitálneho sveta.
Avšak spoločnosť Nielsen, ktorá meria sledovanosť pri televíznych obrazovkách, neberie do úvahy digitálne platformy. Podľa tohto si septembrovú diskusiu Harrisovej a Trumpa pozrelo 19 miliónov ľudí na platformách ABC, 10 miliónov na NBC a 9 miliónov na Fox News.
Sociálne siete priali Trumpovi
Po tom, ako Donald Trump prehral americké prezidentské voľby a po útoku na Kapitol, twitter a ďalšie sociálne siete zablokovali Trumpovi účet. Situácia dospela tak ďaleko, že si vtedy neúspešný prezidentský kandidát založil vlastnú sieť Truth Social a oznámil, že ňou bude konkurovať twitteru.
Na konci roka 2022 twitter účet Trumpovi vrátil.
Celkovo najnavštevovanejšie sociálne siete prajú viac Donaldovi Trumpovi. Ak by volili požívatelia siete X, instagramu či facebooku na základe interakcií príspevkov za posledné tri mesiace, voľby by vyhral Donald Trump. Na tiktoku, ktorý konzumuje prevažne mladšie publikum, viac presvedčila Kamala Harrisová, vychádza to z analýzy New School Communications.
Za posledné tri mesiace získal Trump na sieti X až 70 miliónov interakcií, zatiaľ čo Harrisová len 39 miliónov. Donald Trump je úspešnejší aj na instagrame, za posledné tri mesiace získal 114 miliónov interakcií, zatiaľ čo jeho protikandidátka 85 miliónov.
Podľa Washington Post tím Kamaly Harrisovej míňal viac peňazí na televíznu a digitálnu kampaň na Googli (youtube), a Mete (instagram, facebook). Nie však na sieti x.
Gabriel Tóth nehovorí jednoznačne, či slabšie využitie siete x bola pre Harrisovú chyba, no platí, že Trump tam bol mimoriadne aktívny.
"Zároveň tu zostali priaznivci Trumpa, ktorým neprekáža, že Elon Musk podporuje republikánskeho kandidáta," hovorí.
Najmenej zaujímavým z pohľadu interakcií je facebook, kde opäť vyhráva Trump. Za posledné tri mesiace získal Trump 28 miliónov interakcií, zatiaľ čo demokratická kandidátka 14 miliónov interakcií.
Jedine na tiktoku bodovala Kamala Harrisová, ktorá za posledné tri volebné mesiace získala vyše miliardu pozretí videí, zatiaľ čo Trump ani nie polovicu - 546 535 000 pozretí videí.
Demokratickej kandidátke pomohla na tiktoku napríklad britská speváčka Charlie XCX, ktorá v letných mesiacoch vydala album Brat. Na svoje sociálne siete vtedy na podporu Harrisovej napísala "Kamala is brat". Brat v tomto význame znamená drzá, odvážna. Týmto imidžom oslovila mladú generáciu.
Je pravda, že Harisovú podporila aj na sociálnych sieťach široká sieť podporovateľov, tieto interakcie sa však netýkali priamo jej účtov. Donald Trump začal tiktok využívať neskôr a nebol na ňom až taký aktívny.
Podľa Gabriela Tótha nemožno jednoznačne povedať, či výsledky volieb viac ovplyvnili infuenceri, osobnosti, komunikácia v televízii, alebo na sociálnych sieťach, prípadne rozpočty. Všetky vymenované faktory zohrali svoju úlohu.
Myslí si však, že kampaň by možno vyzerala inak, ak by sa na ňu Kamala Harissová pripravovala rovnako dlho ako Donald Trump. A nie iba pár mesiacov. Keďže svoju kandidatúru zverejnila po odstúpení Joea Bidena.
Prezidentské voľby USA 2024

- Výsledky volieb prezidenta USA 2024
- Novým americkým prezidentom sa stane Donald Trump
- Volebná mapa USA
- Kompletné výsledky prezidentských volieb v USA
- Trump sa vracia do Bieleho domu. Čo to znamená pre Ameriku a Európu
- Trump porazil Európu
- Životopis kandidáta Donalda Trumpa
- Životopis kandidátky Kamaly Harrisovej