Príčiny havárie cyperského lietadla sú zahalené rúškom tajomstva

Londýn/Hamburg 14. augusta (TASR) - V cyperskom dopravnom lietadle, pri ktorého páde pri Aténach dnes zahynulo všetkých 121 ľudí na palube mohlo dôjsť ...

Londýn/Hamburg 14. augusta (TASR) - V cyperskom dopravnom lietadle, pri ktorého páde pri Aténach dnes zahynulo všetkých 121 ľudí na palube mohlo dôjsť k veľkému poklesu tlaku, kvôli ktorému nemali piloti dostatok kyslíka, uviedli leteckí odborníci. Podľa hovorcu leteckej spoločnosť Helios Airways bola medzi cestujúcimi väčšina cyperských Grékov, z toho 48 detí.

Grécke médiá informovali, že piloti stíhačiek vyslaných k lietadlu po strate kontaktu s kontrolnou vežou nevideli v kokpite pred zrútením pohyb, pričom pasažieri posielali príbuzným SMS, podľa ktorých boli piloti v bezvedomí a v lietadle bola veľká zima.

Tieto vyjadrenia naznačujú, že v lietadle necirkuloval vzduch. Lietadlá však majú mnoho výstražných systémov pre upozornenie posádky na problémy a dobré procedúry pre zvládnutie takejto situácie. Je preto nepravdepodobné, že len samotný pokles tlaku mohol spôsobiť nehodu, zrejme k nej prispeli aj ďalšie faktory, uviedli odborníci citovaní tlačovými agentúrami.

O tlak vzduchu a teplotu na palube sa stará komplikovaný klimatizačný systém. Moderné dopravné lietadlá lietajú vo výške 10-13 kilometrov, v ktorej hrozí človeku bez dodatočného zásobovania kyslíkom bezvedomie a smrť za niekoľko, možno 15-30 sekúnd.

Tlak na palube zodpovedá výške asi dvoch kilometrov, aby mohli ľudia dýchať. Lietadlá sú vybavené kyslíkovými maskami, ktoré by sa mali pri poklese tlaku automaticky vysunúť. Sú v nich tiež dostatočné zásoby kyslíka na to, aby mali piloti a pasažieri jeho prísun, pokým dosiahnu nižšiu letovú výšku, kde masky nebudú potrebovať.

Piloti by sa pri problémoch pokúsili dostať lietadlo do výšky asi 3000 metrov, kde je vzduch dýchateľný. Zvyčajne by to urobili nad morom, nie hornatou oblasťou. Keďže sa im to pri dnešnej tragédii zrejme neporadilo, naznačuje to, že ich situácia zaskočila a teda mohol nastať veľmi vážny problém so zásobovaním kyslíkom.

Ak však piloti z nejakého dôvodu neboli po poklese tlaku schopní riadiť lietadlo, nebol by to dôvod vedúci k okamžitému zrúteniu, keďže tlakový systém je úplne nezávislý od riadenia a v čase dnešnej nehody malo mať lietadlo zapnutý autopilot, uviedli odborníci.

Vyšetrovatelia dnešnej tragédie sa podľa nich budú snažiť určiť, v akej výške došlo ku problémom - správy hovorili, že lietadlo v čase straty kontaktu s dispečermi letelo vo výške 9150 metrov nad morom, či bol zapnutý autopilot a čo robili piloti. Záchranári už na mieste pádu našli dve čierne skrinky, zaznamenávajúce údaje o lete a komunikáciu pilotov.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  8. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  9. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  10. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 379
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 345
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 857
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 062
  5. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 863
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 603
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 544
  8. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 418
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 213
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti ani základné úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie. Jedno z dievčat vypovedalo, že si policajnú kontrolu ani nevšimlo.

EKONOMIKA

Chorí ľudia sa dostali do pasce. Štát žiada nedostupné papiere

Sociálne zariadenia sa nevedia dostať k príspevkom.

Neprehliadnite tiež

Prívrženci tradičnej rodiny odmietajú podporiť Macrona

Vo vyhlásení hnutia sa píše, že Macron má v úmysle pokračovať v protirodinnej politike-

Japonský minister odstúpil kvôli nevhodnej poznámke o prírodnej katastrofe

Masahiro Imamura označil za dobré, že katastrofa zasiahla oblasť ďalej od Tokia.

Nemecko môže byť znova autoritatívne, tvrdí syn nacistického pohlavára

Syn Hansa Franka uviedol, že zhoršenie ekonomiky môže viesť v Nemecku k autoritatívnemu režimu.

Venezuela pohrozila odchodom z Organizácie amerických štátov

Venezuela obvinila Organizáciu amerických štátov zo zasahovania do svojich vnútorných záležitostí.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop