Londýn/Hamburg 14. augusta (TASR) - V cyperskom dopravnom lietadle, pri ktorého páde pri Aténach dnes zahynulo všetkých 121 ľudí na palube mohlo dôjsť k veľkému poklesu tlaku, kvôli ktorému nemali piloti dostatok kyslíka, uviedli leteckí odborníci. Podľa hovorcu leteckej spoločnosť Helios Airways bola medzi cestujúcimi väčšina cyperských Grékov, z toho 48 detí.
Grécke médiá informovali, že piloti stíhačiek vyslaných k lietadlu po strate kontaktu s kontrolnou vežou nevideli v kokpite pred zrútením pohyb, pričom pasažieri posielali príbuzným SMS, podľa ktorých boli piloti v bezvedomí a v lietadle bola veľká zima.
Tieto vyjadrenia naznačujú, že v lietadle necirkuloval vzduch. Lietadlá však majú mnoho výstražných systémov pre upozornenie posádky na problémy a dobré procedúry pre zvládnutie takejto situácie. Je preto nepravdepodobné, že len samotný pokles tlaku mohol spôsobiť nehodu, zrejme k nej prispeli aj ďalšie faktory, uviedli odborníci citovaní tlačovými agentúrami.
O tlak vzduchu a teplotu na palube sa stará komplikovaný klimatizačný systém. Moderné dopravné lietadlá lietajú vo výške 10-13 kilometrov, v ktorej hrozí človeku bez dodatočného zásobovania kyslíkom bezvedomie a smrť za niekoľko, možno 15-30 sekúnd.
Tlak na palube zodpovedá výške asi dvoch kilometrov, aby mohli ľudia dýchať. Lietadlá sú vybavené kyslíkovými maskami, ktoré by sa mali pri poklese tlaku automaticky vysunúť. Sú v nich tiež dostatočné zásoby kyslíka na to, aby mali piloti a pasažieri jeho prísun, pokým dosiahnu nižšiu letovú výšku, kde masky nebudú potrebovať.
Piloti by sa pri problémoch pokúsili dostať lietadlo do výšky asi 3000 metrov, kde je vzduch dýchateľný. Zvyčajne by to urobili nad morom, nie hornatou oblasťou. Keďže sa im to pri dnešnej tragédii zrejme neporadilo, naznačuje to, že ich situácia zaskočila a teda mohol nastať veľmi vážny problém so zásobovaním kyslíkom.
Ak však piloti z nejakého dôvodu neboli po poklese tlaku schopní riadiť lietadlo, nebol by to dôvod vedúci k okamžitému zrúteniu, keďže tlakový systém je úplne nezávislý od riadenia a v čase dnešnej nehody malo mať lietadlo zapnutý autopilot, uviedli odborníci.
Vyšetrovatelia dnešnej tragédie sa podľa nich budú snažiť určiť, v akej výške došlo ku problémom - správy hovorili, že lietadlo v čase straty kontaktu s dispečermi letelo vo výške 9150 metrov nad morom, či bol zapnutý autopilot a čo robili piloti. Záchranári už na mieste pádu našli dve čierne skrinky, zaznamenávajúce údaje o lete a komunikáciu pilotov.