Článok pôvodne vyšiel na webe hn.cz
Problémy spoločnosti RegioJet sa po stredajšej nehode v Pardubiciach stupňujú.
Pri zrážke nočného expresu s nákladným vlakom zahynuli štyri ženy, ktoré cestovali v prvom vozni. Hoci sa nehoda odohrala v nižšej rýchlosti, ako sa pôvodne predpokladalo, prvý vagón náraz úplne zdeformoval.
Podľa informácií hn.cz sa vedenie spoločnosti v piatok popoludní rozhodlo úplne odstaviť všetky vozne rovnakého typu. "Dnes ich všetky sťahujeme. Už nikdy s nami nebudú jazdiť," povedal pre Hospodářske noviny majiteľ RegioJetu Radim Jančura.
Ide o najstaršie ležadlové vozne RegioJetu - produkciu rakúskej spoločnosti Jenbacher Werke z obdobia okolo roku 1980. V RegioJete boli v prevádzke od roku 2013, po nehode v Pardubiciach ich má firma ešte 13.
Už v piatok ráno poslal jeden z čitateľov HN fotografie ďalších vozňov rovnakého typu, ktoré boli zreteľne poznačené koróziou. Na snímkach vidno postihnuté miesta na úrovni rámu vozňa, a dokonca aj hrdzavé diery. RegioJet v prevádzke vozňov pokračoval.
Prvý vozeň vlaku pri nehode doslova praskol. Predná časť sa pri pohľade zhora ohla približne o 150 stupňov. Práve na tomto mieste zahynuli ľudia.
Hovorkyňa spoločnosti RegioJet rozposlala novinárom vyhlásenie, v ktorom potvrdila príčinnú súvislosť medzi prasknutím rámu vozňa a smrteľnými úrazmi.
Podobná deformácia už bola zaznamenaná pri predchádzajúcej nehode v Rakúsku s rovnakým typom vozňa. V apríli 2018 v Salzburgu posunovacia lokomotíva príliš prudko narazila do stojacej súpravy vozňov - a zatiaľ čo ostatné zostali viac-menej nepoškodené, ten istý vozeň triedy Bcmz sa doslova zlomil. Oveľa menej, ale na tom istom mieste, kde sa pri nehode v Pardubiciach zlomila strecha.
Ďalší vozeň toho istého typu sa v Pardubiciach tiež zlomil na tom istom mieste, aj keď oveľa menej. Pritom bol radený o niekoľko pozícií ďalej od lokomotívy - ani vozne pred ním neboli takto poškodené.
Podľa informácií HN sa pri súčasnom vyšetrovaní zistilo, že rám týchto vozňov bol zosilnený. Ale len v strednej časti - a zosilnenie sa končí práve v mieste, kde sa oba vozne zlomili.
Vplyv na následky mohla mať aj postupujúca korózia, hoci pri vozni z nehody v Pardubiciach nebola podľa zdroja HN v ráme nejako zásadná.

České dráhy približne pred desiatimi rokmi nakúpili aj ojazdené vozne z výroby Jenbach z rovnakého obdobia - tie však zrekonštruovali. "Mali skutočný problém s koróziou. Pamätám si, že niektoré kusy boli po rozobratí v hroznom stave. Takže sme ich ani neopravovali, len sme ich použili na náhradné diely," povedal pre HN pod podmienkou anonymity jeden z manažérov Českých drah.
Železničný úrad vo svojej prvej reakcii oznámil, že vykoná v RegioJete kontrolu.
"Tie obrázky (korózie) vyzerajú naozaj zle. Dnes sme sa dohodli, že v priebehu budúceho týždňa urobíme štátnu kontrolu," povedal pre HN riaditeľ úradu Jiří Kolář.
Prečo sa na to neprišlo skôr? "Bohužiaľ, nemôžeme neustále kontrolovať všetky vozne všetkých dopravcov. Ale toto je dôležité," povedal Kolář. "Zároveň nás bude zaujímať súlad vagónov so schváleným typom," dodal. Tým zjavne naráža na prípadné improvizované úpravy vagónov, ku ktorým môže dochádzať.
Väčšinu vozňov prevádzkovaných spoločnosťou RegioJet predtým prevádzkovali rôzni národní dopravcovia v západnej Európe. Spoločnosť RegioJet si následne ponechala pôvodnú rakúsku registráciu vozňov.
"Z hľadiska našej jurisdikcie si nemyslím, že rakúska registrácia je problém, dôležité je, že sú prevádzkované na českom území," povedal pre HN Kolář.