SME

Nehodu v Pardubiciach zhoršili nedostatky ojazdených vagónov, RegioJet ich sťahuje z prevádzky

Prvý vagón súpravy pri nehode praskol.

Ležadlový vagón náraz zdeformoval. Ležadlový vagón náraz zdeformoval. (Zdroj: TASR/AP)

Článok pôvodne vyšiel na webe hn.cz

Problémy spoločnosti RegioJet sa po stredajšej nehode v Pardubiciach stupňujú.

Pri zrážke nočného expresu s nákladným vlakom zahynuli štyri ženy, ktoré cestovali v prvom vozni. Hoci sa nehoda odohrala v nižšej rýchlosti, ako sa pôvodne predpokladalo, prvý vagón náraz úplne zdeformoval.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa informácií hn.cz sa vedenie spoločnosti v piatok popoludní rozhodlo úplne odstaviť všetky vozne rovnakého typu. "Dnes ich všetky sťahujeme. Už nikdy s nami nebudú jazdiť," povedal pre Hospodářske noviny majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

SkryťVypnúť reklamu

Ide o najstaršie ležadlové vozne RegioJetu - produkciu rakúskej spoločnosti Jenbacher Werke z obdobia okolo roku 1980. V RegioJete boli v prevádzke od roku 2013, po nehode v Pardubiciach ich má firma ešte 13.

Už v piatok ráno poslal jeden z čitateľov HN fotografie ďalších vozňov rovnakého typu, ktoré boli zreteľne poznačené koróziou. Na snímkach vidno postihnuté miesta na úrovni rámu vozňa, a dokonca aj hrdzavé diery. RegioJet v prevádzke vozňov pokračoval.

Prvý vozeň vlaku pri nehode doslova praskol. Predná časť sa pri pohľade zhora ohla približne o 150 stupňov. Práve na tomto mieste zahynuli ľudia.

Načítavam video...

Hovorkyňa spoločnosti RegioJet rozposlala novinárom vyhlásenie, v ktorom potvrdila príčinnú súvislosť medzi prasknutím rámu vozňa a smrteľnými úrazmi.

SkryťVypnúť reklamu

Podobná deformácia už bola zaznamenaná pri predchádzajúcej nehode v Rakúsku s rovnakým typom vozňa. V apríli 2018 v Salzburgu posunovacia lokomotíva príliš prudko narazila do stojacej súpravy vozňov - a zatiaľ čo ostatné zostali viac-menej nepoškodené, ten istý vozeň triedy Bcmz sa doslova zlomil. Oveľa menej, ale na tom istom mieste, kde sa pri nehode v Pardubiciach zlomila strecha.

Ďalší vozeň toho istého typu sa v Pardubiciach tiež zlomil na tom istom mieste, aj keď oveľa menej. Pritom bol radený o niekoľko pozícií ďalej od lokomotívy - ani vozne pred ním neboli takto poškodené.

Podľa informácií HN sa pri súčasnom vyšetrovaní zistilo, že rám týchto vozňov bol zosilnený. Ale len v strednej časti - a zosilnenie sa končí práve v mieste, kde sa oba vozne zlomili.

SkryťVypnúť reklamu

Vplyv na následky mohla mať aj postupujúca korózia, hoci pri vozni z nehody v Pardubiciach nebola podľa zdroja HN v ráme nejako zásadná.

Súvisiaci článok Objatia aj slzy šťastia. Pasažieri z havarovaného vlaku pricestovali do Košíc Čítajte 

České dráhy približne pred desiatimi rokmi nakúpili aj ojazdené vozne z výroby Jenbach z rovnakého obdobia - tie však zrekonštruovali. "Mali skutočný problém s koróziou. Pamätám si, že niektoré kusy boli po rozobratí v hroznom stave. Takže sme ich ani neopravovali, len sme ich použili na náhradné diely," povedal pre HN pod podmienkou anonymity jeden z manažérov Českých drah.

Železničný úrad vo svojej prvej reakcii oznámil, že vykoná v RegioJete kontrolu.

"Tie obrázky (korózie) vyzerajú naozaj zle. Dnes sme sa dohodli, že v priebehu budúceho týždňa urobíme štátnu kontrolu," povedal pre HN riaditeľ úradu Jiří Kolář.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo sa na to neprišlo skôr? "Bohužiaľ, nemôžeme neustále kontrolovať všetky vozne všetkých dopravcov. Ale toto je dôležité," povedal Kolář. "Zároveň nás bude zaujímať súlad vagónov so schváleným typom," dodal. Tým zjavne naráža na prípadné improvizované úpravy vagónov, ku ktorým môže dochádzať.

Väčšinu vozňov prevádzkovaných spoločnosťou RegioJet predtým prevádzkovali rôzni národní dopravcovia v západnej Európe. Spoločnosť RegioJet si následne ponechala pôvodnú rakúsku registráciu vozňov.

"Z hľadiska našej jurisdikcie si nemyslím, že rakúska registrácia je problém, dôležité je, že sú prevádzkované na českom území," povedal pre HN Kolář.

Vlaky

Súvisiace témy: Česká republika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  4. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  5. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  6. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 008
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 8 180
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 7 035
  4. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 5 218
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 345
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 783
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 076
  8. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt 1 617
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Príslušník špeciálnych jednotiek v Kašmíre.

Útok sa stal v populárnom letovisku.


TASR
Pohreb pápeža Františka bude v sobotu 26. apríla 2025.

Pohreb bude v sobotu 26. apríla.


5
Jorge Mario Bergoglio vždy cestoval metrom alebo autobusom.

Jorge Mario Bergoglio mal rád tango a futbal.


SITA 3
Ilustračné foto.

Agentúra nemá dostatok peňazí.


TASR

Sportnet

Peter Židovský.

Bol aj pri vstupe Slovenska do štruktúr FIFA a UEFA.


TASR
Adam Sýkora v drese Slovenska.

Trojica Viliam Kmec, Jakub Demek a Samuel Hlavaj v súčasnej situácii reprezentáciu neposilní.


Futbalisti SSC Neapol Stanislav Lobotka (vľavo) v zápase s Interom Miláno.

Obhajca titulu Inter síce disponuje výrazne lepším skóre, no to sa v prípade rovnosti bodov neberie do úvahy.


Reuters
Martin Pospíšil.

Slovenský útočník Calgary Flames by si rád zahral opäť s bratom Kristiánom.


SITA
SkryťZatvoriť reklamu